Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till digivande tacka?  (läst 3970 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Foder till digivande tacka?
« skrivet: 20 apr-11 kl 15:45 »
Vår tacka fick tvillingar i förrgår och nu är jag lite osäker på hur mycket foder hon behöver. Hon har fri tillgång till torrt hö (dock skördat rätt sent på säsongen), halm äter hon emellanåt, och så ger jag henne kornkross, betfor och lusern (för det är väl ok nu när hon har lammat?). Hur mycket kraftfoder på ett ungefär behöver hon per dygn?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Foder till digivande tacka?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 15:54 »
Det beror på hur mycket näring det är i höet och hur gott hull hon har. En del säger ett halvt kilo till tackan och ett halvt kilo per unge men så mycket har jag aldrig gett. Väg ungarna regelbundet så ser du hur pass de växer.

Oavsett mängd kraftfoder ska du öka långsamt och dela upp givan, bättre att ge två gånger om dagen än en jättedos.
snus? vad är priset på en pris?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Foder till digivande tacka?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 15:58 »
Det beror på hur mycket näring det är i höet och hur gott hull hon har. En del säger ett halvt kilo till tackan och ett halvt kilo per unge men så mycket har jag aldrig gett. Väg ungarna regelbundet så ser du hur pass de växer.

Oavsett mängd kraftfoder ska du öka långsamt och dela upp givan, bättre att ge två gånger om dagen än en jättedos.

Ja jag tänkte jag skulle väga dem idag när gubben har kommit hem, inte så lätt att göra det själv när man är höggravid ;)

Hon är i magraste laget, så det kanske är en bra tummstock det du skriver. Jag har börjat ge henne 2 ggr per dag istället, men kan nog i så fall öka på lite mer på varje giva.

Hur mycket brukar man räkna på att de ska växa till sig nu så här i början? Tackan är av okänd korsning, det står "Svea" i hennes papper och baggen är finull...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Foder till digivande tacka?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 19:00 »
Helst 300g/ dag, absolut inte under 250g/dag...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Foder till digivande tacka?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 19:04 »
Helst 300g/ dag, absolut inte under 250g/dag...

Tack! Nu går vi ut och väger...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Foder till digivande tacka?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 22:25 »
Vad roligt att du är gravid!  :)

Var försiktig nu under lamningen och rör inget som har med fostervatten/efterbörd (lamnings-kladd generellt!) att göra så du får det på din hud.

Vänliga hälsningar!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Foder till digivande tacka?
« Svar #6 skrivet: 20 apr-11 kl 22:27 »
Vad roligt att du är gravid!  :)

Var försiktig nu under lamningen och rör inget som har med fostervatten/efterbörd (lamnings-kladd generellt!) att göra så du får det på din hud.

Vänliga hälsningar!

Tack för rådet, men vi har bara en tacka och hon lammade helt själv. Efterbörden har jag inte sett röken av så den städade hon nog bort själv och lammen var helt torra när jag kom hem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kompostberta

  • Gäst
SV: Foder till digivande tacka?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-11 kl 08:10 »
Hade besök från Fårhälsovården i förra v och dom rekommenderade 0,5kg/tacka (på mina Åsen & Klövsjöfår)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 2 användare
von tratt, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser