Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  provsvar som bekräftar stora magmasken  (läst 15655 gånger)

sarbe453

• Östergötland
provsvar som bekräftar stora magmasken
« skrivet: 19 apr-11 kl 20:20 »
Efter rutivkontroll av parasitläget hos mina 4 tackor och bagge så fick jag provsvaret att den finns 450 EPG ägg varav 75% av dem är stora magmasken :-( De har dock inga symptom och lammen växer så det knakar.

Har aldrig haft parasiter förut så jag är lite tagen på sängen. Ska ringa veterinären i morgon men hur gör man rent praktiskt med allt. Min veterinär är inte speciellt insatt i fårfrågor så jag vänder mig till er forummedlemmar också med mina frågor.

Jag har allihop tillsammans i en fålla tillsammans med de nya lammen och de har inte varit i vinterhagen sedan lammen kom. Jag har ett tänkt välkomstbete där inga får varit förra betessäsongen. Men sedan måste jag låta de vara på all mark då jag inte har så mycket så jag kan växla mellan betessäsonger.

Nu till mina frågor: Hinner lammen bli smittade eftersom de går tillsammans. Efter avmaskning hur länge ska men dröja innan man släpper ut dem på bete för att förhindra smitta men jag vill ju inte att de ska bli återinfekterade? Ska man avmaska lammen också, de är ca 2 veckor nu. Kan man bli av med denna mask fast man måste utnyttja all sin mark?

Ni som har erfarenheter av stora magmasken, hur har det gått för er och har ni något som ni lärt er som jag behöver tänka på.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
SV: provsvar som bekräftar stora magmasken
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 20:34 »
När jag hade Stora magmasken fick jag rådet av fårhälsovården att fåren skulle stå inne i 3 dagar efter avmaskningen. Fåren smittas via bete, dvs skit som ligger intill grässtråna som fåren betar av. Finns det något att beta där dom går nu, så kan dom bli återinfekterade. Då hade jag tagit in dom och hållit som inne i 3 dagar och sedan släppt dom direkt ut på betet, utan att passera den fållan som dom går i nu. Har lammen börjat beta än? Se frågan ovan om det finns bete på den mark där de går nu?

Dom ska avmaskas med Ivomec. Valbazen och Rintal tar inte stora magmasken!!

Jag hade sedan tagit träckprov på lammen innan de skiljs av från tackorna för att kolla att de inte är infekterade trots allt!

Jag gjorde så att jag avmaskade hela tackgänget när jag stallade in dom nästa höst. Då fick de efter det, inte gå på infekterad mark unde vintern i vinterhage! Stora magmaske ska dö ut under vintern i vårt klimat. Vet inte hur det rä nere i Skåne dock ???

Jag hade skyndat mig att avmaska tackorna. De kan ju stå inne längre än 3 dagar om det inte finsn bete än, där du bor! Symtomen på stora magmasken  slår hårt och snabbt. Tackor och lamm kan dö som flugor. Det kommer plötsligt... Tackorna får blodbrist av parasiten, som de kommer att lida av åtminstone detta året, med medföljande lägre produktion.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 21:37 »
Om det var "kolla masken": Ring expertveterinären som Vidilab har tillgänglig. Pratade själv med honom igår angående mitt provresultat. Mycket trevlig och hjälpsam karl. Numret stod i mailet.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 08:11 »
Om det var "kolla masken": Ring expertveterinären som Vidilab har tillgänglig. Pratade själv med honom igår angående mitt provresultat. Mycket trevlig och hjälpsam karl. Numret stod i mailet.
Instämmer, han är verkligen hjälpsam! Tar sig tid för att sätta sig in i den aktuella situationen och ger råd utifrån det.

Wisteria

« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 08:42 »
usch och fy! Stackars dig! Det, fotröta eller Maedivissna vill man inte ha! Hoppas att det ordnar sig!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 09:51 »
Stora magmasken är nog svår att bli av med. Jag fick in den förra året, slarvade med baggen och trodde att han var avmaskad. Sedan visade träckprovet maskägg. Det var visserligen väldigt lite men det blir mera om man inte gör något. På Fårhälsovården upplyste man mig om att Stora Magmasken finns hos 25% av alla svenska fårbesättningar. Jag avmaskade med Ivomec vid installningen och har just skickat träckprov och hoppas att de är borta. Har inte släppt ut fåren ännu eftersom det inte lär ska smitta på ströbädden.
Åsenfår, hundar och katter

lammkatta

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-11 kl 16:18 »
En fråga kan denna smitta till människor?

Utterman

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 apr-11 kl 17:00 »
Kan bara rekomendera Verm-x... för både djuren och människan.. har inte haft ett maskproblem sedan jag börja använda det för 4 år sedan, avmaskar kemiskt en gång var 4:e år vare sig de behövs eller ej,, i regel behövs det inte, men bara för att ändå.. läs begrunda testa.. och ingen debatt om detta nu, det är ett tiås så med andra ord har jag gett er ett verktyg, hur ni väljer att använda det bestämmer ni själva... www.verm-x.com
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-11 kl 17:47 »
Nej, det kan jag aldrig tänka mig!!! :o
Parasiter brukar hålla sig till sin djurart...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 21 apr-11 kl 18:56 »
Kan bara rekomendera Verm-x... för både djuren och människan.. har inte haft ett maskproblem sedan jag börja använda det för 4 år sedan, avmaskar kemiskt en gång var 4:e år vare sig de behövs eller ej,, i regel behövs det inte, men bara för att ändå.. läs begrunda testa.. och ingen debatt om detta nu, det är ett tiås så med andra ord har jag gett er ett verktyg, hur ni väljer att använda det bestämmer ni själva... www.verm-x.com

Hm... det kanske kunde vara nåt att ge lammen under sommaren...? i förebyggande syfte, allra helst om man använder sig av begagnade beten. Intressant.

Wisteria

« Svar #10 skrivet: 21 apr-11 kl 21:58 »
Gick in och kollade på verm-x, men det var ju på engelska... jobbigt! Va äre förnåt? Nåt som förebygger parasit angrepp, fungerar det? Har det diskuterats i nån annan tråd eller?

Maddie

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 21 apr-11 kl 22:12 »
Mycket jobbigt !  Är det alltså gjort av örter ? Har man tagit träck prov före och efter så man vet att det fungerar ? Det verkar ju bra men   ???

samaka

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 22 apr-11 kl 07:10 »
Det bör ju inte bara var rena rappakaljan eftersom ett stort eko-kontrollorgan i England har godkänt det som parasitbekämpningsmedelmedel. Har dock inte djupdykt i vad som står på hemsidan...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 apr-11 kl 08:35 »
Ja, det lär väl inte vara något alternativ till Ivomec, när man har Stora magmasken på sina tackor i allafall... ::)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 23 apr-11 kl 08:38 »
Tack för råden att ringa fårveterinären som stod angivet i mailet.
Först ringde jag distriktsveterinären men hon kunde inget!!! Började söka lite på nätet samtidigr som hon pratade med mig och gav massor med konstiga råd, jag blev alldeles förstörd. Blan annat skulle jag inte avmska förrän efter betessläpp för att fåren inte skulle bli återinfekterade, jag fick inte använda mina beten för att de var smittade så jag skulle arrendera nya! Dessutom skulle jag avmaska även veckolammen. Sedan skulle jag föjla upp med träck prov på tackorna efter midsommar och löpande. Ja, det var så mycket som jag kände var fel så jag var tyungen att ringa den andra veterinären och han var fantastisk!!!

Det är en rätt lätt mask att bli av med för att den övervintrar i djuren och inte betet. Beten är därför smittfria. Han nämde dock att i akademiskt syfte hade en studie gjorts att försöka odla fram mask genom övervintring ute och det skulle gå TEORETISK men praktiskt har inte studien någon betydelse, man har inte sett maskar övervintra ute. Speciellt inte efter denna vargavinter. Jag ska avmaska direkt för djurens skull och de blir inte återinfekterade eftersom maskäggen behöver grässtrån för att utvecklas. Likaså behöver jag inte avmaska lammen. De blir inte infekterade förrän efter bettessläpp. Jag ska ta nytt prov i augusti på LAMMEN eftersom de angrips lättast.

Däremot är det viktigt med fotvård  ;D Det är troligen där man kan sprida smitta för att djuren har träck på fötterna och smittar betet däregenom. Så i samband med betessläpp så ska jag verka och tvätta fötterna på fåren  ;D Med mina fem vuxna djur är det ju överkomligt men före er som har 50 kan jag ju tänka mig...

Så nu känns det mycket bättre då jag har en plan och att man kan bli av med det!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #15 skrivet: 23 apr-11 kl 11:00 »
Däremot är det viktigt med fotvård  ;D Det är troligen där man kan sprida smitta för att djuren har träck på fötterna och smittar betet däregenom. Så i samband med betessläpp så ska jag verka och tvätta fötterna på fåren  ;D Med mina fem vuxna djur är det ju överkomligt men före er som har 50 kan jag ju tänka mig...

Så nu känns det mycket bättre då jag har en plan och att man kan bli av med det!

Skulle det räcka med att tvätta fötterna i vatten eller måste det vara något kemiskt medel i vattnet, som tar död på masken?
Åsenfår, hundar och katter

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 23 apr-11 kl 11:36 »
Tack för råden att ringa fårveterinären som stod angivet i mailet.
Först ringde jag distriktsveterinären men hon kunde inget!!! Började söka lite på nätet samtidigr som hon pratade med mig och gav massor med konstiga råd, jag blev alldeles förstörd. Blan annat skulle jag inte avmska förrän efter betessläpp för att fåren inte skulle bli återinfekterade, jag fick inte använda mina beten för att de var smittade så jag skulle arrendera nya! Dessutom skulle jag avmaska även veckolammen. Sedan skulle jag föjla upp med träck prov på tackorna efter midsommar och löpande. Ja, det var så mycket som jag kände var fel så jag var tyungen att ringa den andra veterinären och han var fantastisk!!!

Det är en rätt lätt mask att bli av med för att den övervintrar i djuren och inte betet. Beten är därför smittfria. Han nämde dock att i akademiskt syfte hade en studie gjorts att försöka odla fram mask genom övervintring ute och det skulle gå TEORETISK men praktiskt har inte studien någon betydelse, man har inte sett maskar övervintra ute. Speciellt inte efter denna vargavinter. Jag ska avmaska direkt för djurens skull och de blir inte återinfekterade eftersom maskäggen behöver grässtrån för att utvecklas. Likaså behöver jag inte avmaska lammen. De blir inte infekterade förrän efter bettessläpp. Jag ska ta nytt prov i augusti på LAMMEN eftersom de angrips lättast.

Vad dåligt att du fick så felaktiga råd av distriktsveterinären... >:( Skönt att du fick tag på nån som kunde!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 apr-11 kl 20:53 »
Skulle det räcka med att tvätta fötterna i vatten eller måste det vara något kemiskt medel i vattnet, som tar död på masken?

Ja, inte behövde det vara något medel inte, utan det räcker om man ser till att inte massa träck fastnar i klövarna. Min ringa erfarenhet är att om man har lite ovårdade "långa" klövar fastnar det lätt. Så jag tänker mig att verka klövarna och "kratsa ur" ev träck, skölja med vatten. Fast jag tycker inte det är så stort problem egentligen för jag har så rikligt med halm i bädden. Jag tänker mig att man har en för smutsig bädd om det fastnar under fötterna på dem men det kanske inte stämmer  :-[

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 26 apr-11 kl 09:47 »
Nu har jag också fått bekräftat stora magmasken :( Troligtvis kom det med baggen jag köpte i höstas, men vet inte säkert. Blir till att avmaska och byta hage nu till betessläppet, baggen har gått oavmaskad på gamla betet i en månad och gräset har ju börjat växa till sig.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 apr-11 kl 12:57 »
usch vad trist! hoppas du har mer mark än jag så du klarar dig utan den hagen baggen gått i. Har du fått ytterligare råd/tips som jag kan ha nytta av? Man kan ju lära sig så mycket som möjligt under svårigheterna  ;)

Jag tror också att jag fick det från min nya bagge som jag köpte i höstas... Men han är så snygg så man får ha överseende med det...

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser