Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som odlar tranbär?  (läst 16651 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Någon som odlar tranbär?
« skrivet: 19 apr-11 kl 18:24 »
Som sagt: någon som odlar tranbär och vill dela med sig av erfarenheter? Vi är lite sugna på att testa, men plantorna är svindyra så man har knappast råd att misslyckas.

Marken borde vara bra här, rhododendron och blåbär stortrivs, så pH borde vara ungefär rätt. Jag har ett lite halvfuktigt låglänt parti som kunde fungera, men mitt i sommaren blir det förstås ganska torrt även där. Eller måste de växa som i myrmark?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Någon som odlar tranbär?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 20:59 »
odlar inga inga men hade gärna gjort...tranbärsjuice är supergott :D ... hur mycket kostar plantorna och vart hitta du dem?
Fjäderfän och kaniner

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 21:27 »
odlar inga inga men hade gärna gjort...tranbärsjuice är supergott :D ... hur mycket kostar plantorna och vart hitta du dem?

89:- styck på Rångedala. Ruggigt!! Man lär ju behöva ganska många om det ska bli nåt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 21:30 »
har ingen koll på tranbärsplantor är de som jordgubbsplantor eller är det mer som en buske?
89kr låter överkomligt om det är en buske men är det en futtig liten planta så är det ruggigt dyrt....kanske går att föröka på egen hand?
Fjäderfän och kaniner

Björn T

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 10:49 »
Tranbär ser väl ut ungefär som blåbärsris så det låter väldigt dyrt, som sagt tidigare lär det behövas en hel del plantor för att få ut några mängder av det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 21 apr-11 kl 13:25 »
Jan Lindgren här på forumet säljer tranbärsbuskar. De går att föröka med sticklingar.

Jag kommer kanske att ha lite rotade sticklingar till salu senare i sommar.

De är lättodlade, men måste stå i sur jord. De ger skörd först på tredje årets ved, så om vintrarna är kalla med barfrost, så får man skydda dem lite, annars blir det inga bär. Annars är de mycket lättodlade. Och bären är mycket goda och nyttiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-11 kl 21:22 »
Jan Lindgren här på forumet säljer tranbärsbuskar. De går att föröka med sticklingar.

Jag kommer kanske att ha lite rotade sticklingar till salu senare i sommar.

De är lättodlade, men måste stå i sur jord. De ger skörd först på tredje årets ved, så om vintrarna är kalla med barfrost, så får man skydda dem lite, annars blir det inga bär. Annars är de mycket lättodlade. Och bären är mycket goda och nyttiga.
jaaaag köper gärna!! hela trädgården är surjord ;D
Fjäderfän och kaniner

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 21 apr-11 kl 21:28 »
jaaaag köper gärna!! hela trädgården är surjord ;D

hela Sjuhärad är surjord  ;D

jag kan nog oxå vara intresserad av att köpa sticklingar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 21 apr-11 kl 22:14 »
Jag återkommer när jag ser hur mycket överskott jag får av mina sticklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 05 maj-11 kl 17:39 »
De tranbär som växer vilt i norrland ser verkligen inte ut som buskar... De är krypande, man får gå ut på en myr, sätta sig ner och *poooof* så ser man helt plötsligt en hel matta av röda bär. De verkade föröka sig typ som jordgubbar, alltså med revor.

Kan du inte gå till en myr och plocka hem några?

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/vacci/vaccoxy.html
//Lina

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 06 maj-11 kl 02:20 »
Köpetranbären, dom som man hittar torkad och sockrad i hälsokosten eller som juice mm är en annan art än vår fjäll-tranbär. Den heter Vaccinium macrocarpon (Oxycoccus macrocarpus) och kommer från Amerika och Canada. Finns platta, vita och äpplelika varianter. Det kan vara den som finns som planta i plantskolorna (har inte kollat).

Jag försökte plantera in vilda tranbär i min trädgård i Jämtland, bara några hundra meter ifrån deras naturliga växtplats, men det lyckades inte. För mycket kväve? För torrt? Kanske är något speciellt som gör att det är lika kinkigt med tranbär som med Linneor.  ???  Andra växter från fjället har jag lyckats med.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 06 maj-11 kl 19:02 »
Hej Christina!
Skulle inte du till Lönsboda i sommar? Passa på och åk en liten bit till så kommer du till mig. Jag har ett ganska stort sortiment av tranbärssorter så du kan nog hitta nåon intressant sort. Jag brukar ta 20 kr per planta och delar gärna med mig av sticklingar. Ett krav för att få sticklingar är att du så småningom skriver i handboken om dina erfarenheter av de olika sorterna. Amerikanska tranbär är dåligt testade i Sverige så vi behöver få rapporter om odlingserfarenheter från olika orter.
MVH
Jan

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 06 maj-11 kl 19:12 »
Hej Christina!
Skulle inte du till Lönsboda i sommar? Passa på och åk en liten bit till så kommer du till mig. Jag har ett ganska stort sortiment av tranbärssorter så du kan nog hitta nåon intressant sort. Jag brukar ta 20 kr per planta och delar gärna med mig av sticklingar. Ett krav för att få sticklingar är att du så småningom skriver i handboken om dina erfarenheter av de olika sorterna. Amerikanska tranbär är dåligt testade i Sverige så vi behöver få rapporter om odlingserfarenheter från olika orter.
MVH
Jan

Men vad jättebra! Det måste jag försöka ordna, vare sig jag åker till Lönsboda eller inte.  :D Hur ska plantorna växa och hur ska jag förbereda planteringen?

Jan lindgren

« Svar #13 skrivet: 06 maj-11 kl 19:14 »
Hej!
Du har kollat handboken?
MVH
Jan

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 06 maj-11 kl 19:34 »
Hej!
Du har kollat handboken?
MVH
Jan

Nä, det har jag ju inte tänkt på! Ska göra...

Crappy

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 09 maj-11 kl 10:16 »
Jag plockar tranbär vilt vid första frosten. I fjol var det dock dåligt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 10 maj-11 kl 02:19 »
Ja det var dåligt ifjol också på de ställen där jag gick. Har det med den sena våren att göra?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Howard C.

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 25 maj-11 kl 21:03 »
Hej Jan,

Om en annan kanske skulle ha vägarna förbi Lönsboda i sommar, tror du den skulle också kunna få tag i sticklingar och plantor?  Jag bor i Hälsingland och skulle gärna prova lite olika sorter... gärna amerikanska tranbär bland andra.  Skriver gärna i handboken om mina erfarenheter...

Mvh Howard

Jan lindgren

« Svar #18 skrivet: 26 maj-11 kl 18:00 »
Hej Howard!
Jag bor i Osby, samma kommun som Lönsboda. Du, liksom alla andra alternativare, är alltid välkomna att hälsa på mig.
MVH
Jan

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 26 maj-11 kl 22:15 »
Jag plockar tranbär vilt vid första frosten. I fjol var det dock dåligt.
Hur många centiliter tranbär brukar du plocka ungefär? :) Tranbär är nog de absolut jobbigaste och ineffektivaste bär man kan plocka. Att plocka hjortron, blåbär eller lingon för hand är en fis i världsrymden jämfört med att plocka tranbär...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser