Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa!  (läst 13458 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Mossa!
« skrivet: 18 apr-11 kl 15:27 »
Jag är helt förälskad i mossa!

Efter att ha läst femtioelva olika tips och trix för hur man odlar mossa i sin trädgård så tog jag en bunt nyplockad mossa, lite röd mjölk och körde det hela i mixern. Det bidde en tjock brun-grön soppa... Som jag nu har penslat på diverse stenar och rötter i trädgården, i hopp om att få lite mer mossa där inget gräs vill växa. Jag hoppas verkligen att det funkar! Olika sidor rekommenderar lite olika blandningar, men just att blanda med röd mjölk kändes lättast för mig. Sen ska jag tydligen bara fukta mina odlingar lite då och då under de närmaste veckorna för att få det hela att ta fart... *håller tummarna*

Nån som gjort något liknande? Finns det fler mossälskare här eller är jag ensam att drömma om en drömsk, mossövertäckt skogsträdgård...?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
SV: Mossa!
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 21:18 »
Det finns minst två mossälskare på detta forum, Prins Tuvstarr, fast jag vet inte om han aktiv här längre, och så jag.
Fotade detta just nu på min trädgårdsmöbel :)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 22:05 »
Åh vad kul att jag inte är ensam! Jag har aldrig förstått varför folk så desperat brukar försöka avlägsna alla spår av mossa, de räfsar och gräver och dödar.... på mark där gräs kanske inte ens trivs utan mossa är det enda vettiga alternativet! Och så mjukt och skönt det blir under fötterna om man har en ordentlig matta... :-[

Har idag suttit och dräglat över bilder på japanska mossträdgårdar - såååå vackert!

Staaf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 22:35 »
Här är en till :) En del funderar över hur de ska bli av med mossan från gräsmattan, jag funderar över hur jag ska bli av med gräset istället ;D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 00:02 »
Jag hoppas allt jag orkar att jag har mossmatta vid Längtanstorpet, och inte gräsmatta.  ;D
Så vi är absolut fler mossälskare.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 00:10 »
Mossmatta är så ljuvligt att gå på att jag inte förstår varför alla vill ha bort den.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 14:52 »
finns väl inget finare än en mossbeklädd granskog där grenarna på träden är som ett tak och solen sipprar ner lite svagt..grön mossa över hela marken... får gärna hänga lite skägglav i grenarna med och enstaka svampar får titta upp i marken här och där....

hade faktiskt ingen aning om att man kunde odla mossa själv...blir nåt att prova...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 15:46 »
tog jag en bunt nyplockad mossa, lite röd mjölk och körde det hela i mixern. Det bidde en tjock brun-grön soppa... S
För det första så har mjölken olika färg beroende på vilket mejeri den kommer ifrån, så det är bättre att ange fetthalt, då blir det en universell benämning. För det andra är det viktigt att man plockar rätt mossa för platsen. Mossa som växer i jord, t ex i gräsmattan, trivs i allmänhet inte alls att växa på rötter och stenar. Och tvärt om.

Men jag håller med om att mossa är fantastiskt vackert.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 19:13 »
För det första så har mjölken olika färg beroende på vilket mejeri den kommer ifrån, så det är bättre att ange fetthalt, då blir det en universell benämning. För det andra är det viktigt att man plockar rätt mossa för platsen. Mossa som växer i jord, t ex i gräsmattan, trivs i allmänhet inte alls att växa på rötter och stenar. Och tvärt om.

Men jag håller med om att mossa är fantastiskt vackert.

Ja just ja, "röd mjölk" kallas det ju inte i hela sverige... Jag är van vid graderingen blå-grön-röd där blå är lättmjölk, grön är mellanmjölk och röd är fet mjölk.  o:) Vad det gäller att plocka rätt mossa för platsen så absolut! Jag plockade från samma typ av mark som finns i min trädgård, lika mycket sol och vatten, och som växte på ungefär samma sätt som jag vill ha det. SÅ förhoppningsvis funkar det! :-[

fishyerik

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 21 apr-11 kl 09:21 »
Man behöver ju inte hålla på och mixa och använda mjölk om man inte vill, det är ett trick för att få mänga tillväxtpunkter när man har en begränsad mängd mossa och det ska växa jämnt. Mossa kan du binda fast stycken eller bitar av och vattna direkt som det är om du kan plocka tillräckligt mycket av det utan att göra för stor inverkan.

Det är annorlunda med mossor som kan kosta tresiffrigt för några få gram, och man vill odla det på en yta som man kommer väldigt nära som i akvarium eller terrarium.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 apr-11 kl 09:57 »
Jag bor i Japan och har kommer mossan vare sig man vill eller inte. Det finns de som kapitulerat och det finns de som sliter for att fa bort den. Jag minns speciellt ett tempel i Kyoto som hade sa mycket mossa att dom byggde ett "mossmuseum" med alla olika typer som vaxte pa deras tempel. Du skulle nog gilla det stallet! En promenad i en japansk bergsskog skulle ge varje mossalskare gashud av lycka!

Mossa trivs ju bast dar det ar riktigt fuktigt i bade luft och mark, dvs. precis som vi har det har i Japan.

En tanke vore ju att man skulle borja exportera olika japanska mossor till Sverige...? Hm.... undrar om det finns en marknad?

fishyerik

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 21 apr-11 kl 22:25 »
Jag bor i Japan och har kommer mossan vare sig man vill eller inte. Det finns de som kapitulerat och det finns de som sliter for att fa bort den. Jag minns speciellt ett tempel i Kyoto som hade sa mycket mossa att dom byggde ett "mossmuseum" med alla olika typer som vaxte pa deras tempel. Du skulle nog gilla det stallet! En promenad i en japansk bergsskog skulle ge varje mossalskare gashud av lycka!

Mossa trivs ju bast dar det ar riktigt fuktigt i bade luft och mark, dvs. precis som vi har det har i Japan.

En tanke vore ju att man skulle borja exportera olika japanska mossor till Sverige...? Hm.... undrar om det finns en marknad?

Rätt marknadsfört finns det garanterat en marknad för japansk mossa inte bara i Sverige. Allra bäst vore det säkert om du kan ordna säker artidentifiering, och det rör sig om arter som inte finns någon annan stans. Kruxet är att det kan visa sig vara arter som finns mer eller mindre över hela världen. Inom akvaristiken har det sålts mossor för helt enorma summor från tropiska länder som visat sig vara arter som växer lite här och var även i Sverige.

Men med snygga bilder och påpekande om att det är japansk mossa kan du nog få bra betalt för den iaf.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 apr-11 kl 23:10 »
japansk strålskadad mossa får man nog inte många korvören för..inte av mig iallafall
Fjäderfän och kaniner

Piga

• Learning by doing!!
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 23 apr-11 kl 22:42 »
Ett citat från en tidning jag gillar:
HAR DU MOSSA I GRÄSMATTAN ELLER
GRÄS I MOSSMATTAN......

Tänkvärt eftersom många misslyckas med sina gräsmattor
och ofrivilligt odlar mossa, själv tillhör jag "mossans vänner"

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser