Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga Savoniusrotor?  (läst 2858 gånger)

savonius

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Bygga Savoniusrotor?
« skrivet: 18 apr-11 kl 03:25 »
Jag undrar om det är någon som har byggt en Savoniusrotor för laddning av sitt marinbatteri? En mindre historia med ett en lämplig generator (går dynamo bra?) borde funka eller?

Skulle uppskatta en ritning eller skiss och förslag på generatorenhet, gärna också en verksam utformning på vingarna.

//Anders

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Bygga Savoniusrotor?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 08:41 »
Det går alldeles utmärkt att bygga en sådan rotor av ett grovt avloppsrör i plast eller en plasttunna .
Det krävs ju en genomgående axel och lager i båda ändar på tex tunnan . Sedan ska inte vingarna fästas i varandra då stora effektförluster uppkommer .
Utan det ska sitta lite omlott med luftrum mellan .

Nackdelen med savonius är att de måste upp på höjd för att fungera då de fungerar dåligt på markvindar .
Går att ordna med en ombyggnad , men det är mer komoplicerat .

Finns många DYS filmer på youtube som visar hur man ska bygga .

En lågvarvig generator är oftas det bästa , men för att testa om och hur det funkar , går det med en bilgenerator .

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Bygga Savoniusrotor?
« Svar #2 skrivet: 23 apr-11 kl 00:06 »
en liten variant av denna tänkte jag bygga som underhållsladdare till min traktor som inte används så väldans mycket........... med en liten reglering från Glen Hurd.......

http://www.windstuffnow.com/main/lenz2_turbine.htm

http://www.ghurd.info/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser