Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktel dödlighet  (läst 1569 gånger)

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
vaktel dödlighet
« skrivet: 18 apr-11 kl 02:50 »
hej på  mindre än en månad har jag drabbats av två bortfall inom vaktel truppen "fransk", två tuppar har dött under kort tid efter varandra och båda obducerades och orsaken var att båda drabbats av hjärtinfarkt vilket har lett till en lagring av en påse med koagulerat blod runt hjärtsäcken, jag vill gärna få råd av er om vad för andra alternativ det finns att mata vaktlarna än fenix start, allfoder, krossat havre alltså finns det något som kan göra att dem inte blir för "feta", båda hade stora mängder lagrat fet.
Mycket tacksam för hjälp och idéer
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: vaktel dödlighet
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 09:43 »
Det är nog tyvärr en av svårigheterna med de franska vaktlarna dom är ju en förädlad form av den vanliga japanska vakteln som är framavlad för att ha god aptit och snabbt växa till en "stor" slaktkropp och sedan slaktas. Egentligen är det ju inte meningen att dom ska bli gamla dom ska ju bli mat! HUr gamla var dessa hanar? Generellt brukar man ju säga att vakltlar blir ca 2 år men man kan nog inte räkna med att fläskvarianten (den Franska) blir fullt så gammal.

Svårigheten med avlesdjuren är ju att bromsa matintaget när dom väl är vuxna. Jag har försökt läsa på lite i min tyska vaktelbok men det finns inga konkreta uppgifter på lämplig fodermängd eller färdigfoder för vuxna vaktlar av fläsktyp. Boken rekommenderar alltid Kalkonstart till vaktelkycklingar då det är mycket högre proteinvärde i det och dom behöver det för sin tillväxt.

Startfoder (både kyckling och kalkon)  innehåller mer fett än exempelvis ett värpfoder så förmodligen är det en bra idé att gå över till ett värpfoder när vaktlarna är vuxna i storlek (ca 70 dagar gamla)

Havre är ett fett spannmål så det kan vara en orsak om dom gillar det och äter mycket. Speciellt om man kombinerar med Allfoder som redan innehåller spannmål (bla havre).  Vill man ge spannmål bör man istället köpa koncentrat som ska blandas med 50-60% spannmål. På så sätt får man en bättre balans mellan fett och protein vilket också minskar risken för övervikt.

En annan tanke är burstorlek. Vaktlar i en större bur rör sig mer och förmodligen motverkar det övervikt åtminstone till viss del.

Jag vet inte om det här har varit till någon hjälp men det var i alla fall de funderingar jag hade  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
SV: vaktel dödlighet
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 10:58 »
Tack för hjälpen, ska nu försöka förstora buren, ge dem värpfoder istället.
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
Svedjorna1, blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser