Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i jord från skogen?  (läst 7611 gånger)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
Odla i jord från skogen?
« skrivet: 17 apr-11 kl 12:24 »
I skogen kan man hitta partier med vacker, lucker jord i enorma mängder. Någon som testat att odla grönsaker i denna? Förstås är det olika jordegenskaper på olika ställen beroende på vad för slags skog det är, men all erfarenhet kring detta är jag nyfiken på att ta del av.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Odla i jord från skogen?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 12:31 »
I skogen kan man hitta partier med vacker, lucker jord i enorma mängder. Någon som testat att odla grönsaker i denna? Förstås är det olika jordegenskaper på olika ställen beroende på vad för slags skog det är, men all erfarenhet kring detta är jag nyfiken på att ta del av.

Svårt att säga när man inte vet historien bakom just den skogen och jorden. Växer skogen på gammal odlad mark? Är det gammal lövskog med fin brunjord? Då kan det nog gå bra att odla där, om man tar ned träden förstås  :)

Existens?

  • Gäst
SV: Odla i jord från skogen?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 13:37 »
Svårt att säga när man inte vet historien bakom just den skogen och jorden. Växer skogen på gammal odlad mark? Är det gammal lövskog med fin brunjord? Då kan det nog gå bra att odla där, om man tar ned träden förstås  :)

Som jag fattade utifrån rubriken..så handlade det om att ta hem jord från skogen och odla i hemma.. och då kan man ju låta träden så kvar..med fördel t.o.m.. :-)

Se upp för barrskog bara, den lär vara väldigt sur, men det går ju att kalka upp.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Odla i jord från skogen?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 18:13 »
Vi har blandat tall, gran, björk, en, sälg, asp och ek tillsammans och jorden som ligger tjock, tjock och ser ut som planteringsjord från affären kan man ösa med händerna! :o

Ja, den kanske är lite sur, men vi tänkte man kan blanda lite så där... Ingen som testat? Nu när vi sett denna jord som finns i enorma mängder så tycker man ju att man kunde ta lite i alla fall.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Odla i jord från skogen?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 20:14 »
Den är kanske inte så kväverik, men om man t.ex. har en maskkompost så kanske det funkar bra att blanda med skogsjord och lite kalk. Har också varit sugen på sån jord, den känns så härlig i strukturen!

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: Odla i jord från skogen?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 19:41 »
Jag har använt mycket sådan jord. Jag bor på en ö och att släpa hit ngt utöver matvaror är tungt. Och jag är lat.
 Om du har hittat den i en blandskog så är det nog en blandning av torv, förmultnade löv och barr. Det är en finfin humus- och mineralrik jord men bör gödslas lite utöver det vanliga. Till gödsling har jag nässelvatten, örtvatten, gräsklipp och guldvatten. Tomaterna får även två nävar hönspellets blötlagda i vatten. Vitlöken bara nässelvatten och gräsklipp. Morötter, potatis och baljväxter samt rotfrukter gillar den jorden. Ärtorna vill gärna få lite lerjord också.  ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla i jord från skogen?
« Svar #6 skrivet: 20 apr-11 kl 20:07 »
Jord från lövskog är bra, särskilt om det är träd med djupa rotsystem. Ek till exempel, skickar ner rötterna djupt och hämtar upp ständigt nya mineraler, medan löven faller och bildar fin mulljord på ytan. Jord från alskog är ännu bättre, den blir fantastiskt näringsrik eftersom de träden har kvävefixerande bakterier i rötterna, och inte ens bryr sig om att suga tillbaka näringen från löven innan de fäller dem på hösten. Jord från barrskog är betydligt sämre, barr är näringsfattiga och innehåller svagt giftiga ämnen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 3 användare
Olofssonskan, Limpans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser