Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för slags foder är egentligen lämpligt?  (läst 2158 gånger)

Dandelion

• Skåne
Vad för slags foder är egentligen lämpligt?
« skrivet: 15 apr-11 kl 10:24 »
Hej!
Jag har hållit på att blanda mitt vaktelfoder själv, efter bästa förmåga och med hjälp av olika råd jag hittat här och på privata hemsidor. Nu har jag emellertid varit i kontakt med Svenska foder för att fråga om de inte har något lämpligt foder och de rekommenderade "Fågelstart", vilket egentligen är ett kycklingfoder men som har en råproteinhalt på 20 %. Tror ni att man vågar testa? Eller mår vaktlarna bättre när de får min "hemmablandning" med värpfoder, undulatfoder, vetekärnor bla blabla.... :)

mymlan65

• Småland
SV: Vad för slags foder är egentligen lämpligt?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 20:53 »
Vi skaffade en liten elektrisk kaffekvarn (100 spänn på tradera), och maler ner kalkonstart och kycklingstart. I detta blandar vi ner lite äggfoder (djuraffärens för undulat o dyl). Detta äter de första tiden, ungefär tills de fått mesta fjäderdräkten. Sedan får de en blandning av värpfor, kalkonstart o kalkongöd. Funkar fint här i alla fall. Friska o fina djur som växer bra och lägger bra med ägg. :D
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

vaktel

• Östergötland
SV: Vad för slags foder är egentligen lämpligt?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 23:52 »
Våra vaktlar är väldigt förtjusta i "vanligt" riven cocos, fett värmer väl nu när det är kallt.
Vaktel

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser