Vad för slags foder är egentligen lämpligt?

Startat av Dandelion, 15 Apr-11 kl 10:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Dandelion

Hej!
Jag har hållit på att blanda mitt vaktelfoder själv, efter bästa förmåga och med hjälp av olika råd jag hittat här och på privata hemsidor. Nu har jag emellertid varit i kontakt med Svenska foder för att fråga om de inte har något lämpligt foder och de rekommenderade "Fågelstart", vilket egentligen är ett kycklingfoder men som har en råproteinhalt på 20 %. Tror ni att man vågar testa? Eller mår vaktlarna bättre när de får min "hemmablandning" med värpfoder, undulatfoder, vetekärnor bla blabla.... :)

mymlan65

Vi skaffade en liten elektrisk kaffekvarn (100 spänn på tradera), och maler ner kalkonstart och kycklingstart. I detta blandar vi ner lite äggfoder (djuraffärens för undulat o dyl). Detta äter de första tiden, ungefär tills de fått mesta fjäderdräkten. Sedan får de en blandning av värpfor, kalkonstart o kalkongöd. Funkar fint här i alla fall. Friska o fina djur som växer bra och lägger bra med ägg. :D
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

vaktel

Våra vaktlar är väldigt förtjusta i "vanligt" riven cocos, fett värmer väl nu när det är kallt.
Vaktel

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

414 Gäster, 3 användare (1 Dolda)
Anders Flix, Berberis