Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stödmata  (läst 2436 gånger)

Falsen

• Västergötland
stödmata
« skrivet: 13 apr-11 kl 18:04 »
min hona fick 12 ungar och klarade inte av att ge alla mjölk så tre dog tyvärr. En klarade sig i fem dagar och jag försökte ge den komjölk som stöd men den dog sen endå. Hur gör man när man ska ge dem mjölk? En nappflaska är ju lixom lite för stor. Och vad ger man dem? Kan de dricka komjölk eller är det bättre med tex fårmjölk? våra får fick just lamm också. Eller ska man ge dem någon slags välling? Hur ofta ska man ge och så vidare. Eller är det omöjligt att stödmata kaninungar så att det inte är någon idee att försöka?
Jag är tacksam för tips så att jag vet vad jag ska göra om det händer igen.

Gösta

SV: stödmata
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 18:14 »
12 ungar är i mesta laget för de flesta kaninhonor om hon inte boar på två ställen. Då ger hon ungarna di växelvis.
Att mata en kaninunge som är kvar hos modern är förkastligt. Fel mjölk och för mycket och för ofta brukar det bli då.
Om ungen inte får i sig från modern är det säkert andra orsaker och att då stödmata hjälper inte.
Om en hona dör efter förlossning och du vill försöka rädda ungarna så finns det i leksaksaffärer väldigt små nappflaskor.
Kattmjölk eller ersättning för kattmjölk fungerar. De skall ha mat 2 ggr/dygn och matas i ryggläge. Chansen att lyckas är ca 20%
Gösta

Falsen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 18:28 »
tack gösta!

Smart av honorna att bygga två bo. Det har jag aldrig varit med om men jag har aldrig fått mer än åtta ungar heller, jag fattar inte varför hon fick så många. Vi får hoppas att det går bättre nästa gång då för att stödmata lät krångligt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 19:00 »
Kaninmjölk är bland den fetaste och proteinrikaste i världen, så alla befintliga mjölkersättningar är för klena. Samtidigt är laktoshalten i kaninmjölk låg.

Så det är svårt att nappa kaninungar.

//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser