Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder?  (läst 4162 gånger)

Josie82

• Uppland
Vilket foder?
« skrivet: 12 apr-11 kl 18:39 »
Köper hönsmat på granngården till mina värp/sällskapshöns. Såg att det finns ju två olika alternativ, så jag blev lite fundersam.
nr 1, tror den heter värpfoder. Står att den ska blandas ut med 50% spannmål. Funkar det med havre och korn? Krossat? Eller något annat? Måste ju bli billigare om man kan dryga ut med det, har lite bondkontakter.
nr 2, helfoder. Känns inte lika ekonomiskt även fast den var några kronor billigare. Står att man ska blanda ut med kalk, räcker det med snäckskal?

/Nybörjare
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Xoot

• Gäst
SV: Vilket foder?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 18:45 »
FENIX, HEL, Värpfoder är vad du söker. :)

Där finns redan allt och några snäckskal ska du inte behöva tillsätta även om vissa rekommenderar det.
Den andra sorten har tyvärr inte allt och måste därför blandas ut tillsammans med exempelvis vete.

Jag använder hel-värpfoder tillsammans med vete ändå och hönsen är lika glada.
Fast sen har vi ju allt från köksbordet som blir rester varje dag..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 20:32 »
Värpkoncentrat som blandas med Spannmål är ett billigare alternativ om man kan få tag i spannmål billigt.

Funkar minst lika bra som de olika helfoder som man kan köpa.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 14:05 »
Kan man köpa spannmål billigt från bonden så är ett värpkoncentrat klart mer ekonomiskt. Strunta i krossen, det har bara dålig hållbarhet. Hönor har en muskelmage av en anledning. Och ge fri tillgång på snäckskal i ett annat kärl, blanda inte ihop det med den andra maten.

Vete är det som innehåller mest näring, och är bäst till växande djur, så därför har jag det, då det passar till alla mina fjäderfän. En del säger att vete i för hög dos ökar risken för att de ska hacka på varandra, men det har inte jag märkt av.

Själv skulle jag aldrig köpa ett färdigt foder med snäckskal i, eftersom såväl unga djur och tuppar kan äta av det fodret. De ska inte ha extra kalk, så det är bättre att servera snäckskalen separat, så att de som behöver kan ta för sig, medan de som inte behöver kan låta bli.

Bäst är att ha tre foderautomater, en med koncentrat, en med spannmål (helt, antingen bara vete eller en blandning av vete, havre, korn) och en med snäckskal. Har man ungdjur i samma hus kan man ha en med allfoder också. Då kan alla välja rätt foder för dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 15:21 »
Där finns redan allt och några snäckskal ska du inte behöva tillsätta även om vissa rekommenderar det.

ett helfoder (tex FENIX, HEL, Värpfoder) är kalkmängden beräknad så att hönan så få i sig nog med kalk för sitt behov, men det är beräknat på att hönan äter enbart detta foder och inget annat....

låter man hönsen gå ute och picka eller ger dem matrester så är det inte alls säkert att de får i sig nog kalk via helfodret... de flesta som har lite hobbyhöns bör alltså servera snäckskal för att vara på den säkra sidan

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 18:41 »
ett helfoder (tex FENIX, HEL, Värpfoder) är kalkmängden beräknad så att hönan så få i sig nog med kalk för sitt behov, men det är beräknat på att hönan äter enbart detta foder och inget annat....

låter man hönsen gå ute och picka eller ger dem matrester så är det inte alls säkert att de får i sig nog kalk via helfodret... de flesta som har lite hobbyhöns bör alltså servera snäckskal för att vara på den säkra sidan

Tycker mig läst från ett par användare att höns äter från den näringskällan som de har behov av själv.
Mer känner jag tyvärr inte till.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #6 skrivet: 13 maj-11 kl 17:58 »
FENIX, HEL, Värpfoder är vad du söker. :)

Den andra sorten har tyvärr inte allt och måste därför blandas ut tillsammans med exempelvis vete.

Jag använder hel-värpfoder tillsammans med vete ändå och hönsen är lika glada.
Fast sen har vi ju allt från köksbordet som blir rester varje dag..

Detta foder ger jag mina höns också ifrån granngården, dem äter enbart det + det i naturen, grönsaker , pasta och bröd. Dock har jag en skål med snäckskal till dem också brevid och det går faktiskt åt.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 maj-11 kl 20:59 »
Detta foder ger jag mina höns också ifrån granngården, dem äter enbart det + det i naturen, grönsaker , pasta och bröd. Dock har jag en skål med snäckskal till dem också brevid och det går faktiskt åt.

Jag förvarar mitt i blåa industritunnor på 200liter. Efter bara någon dag så har det blivit rena pulvret.
Förhörde mig och det är typiskt för Granngården och kritiken har varit enorm.

Tydligen skall det vara åtgärdat men jag märker ingen skillnad, hur är ditt?

AnGu

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 maj-11 kl 04:05 »
Tydligen skall det vara åtgärdat men jag märker ingen skillnad, hur är ditt?

Nu när du säger detta så stämmer det faktiskt, min påse jag har nu är väldigt smulig, dem jag köpte i början var mycket bättre/kornigt!

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 maj-11 kl 18:15 »
Nu när du säger detta så stämmer det faktiskt, min påse jag har nu är väldigt smulig, dem jag köpte i början var mycket bättre/kornigt!

Kritiken har varit enorm mot både lantmännen och granngården just pga detta, för några månader sen.
Nu ska det ha blivit åtgärdat men fortfarande slinker vissa mellan tyvärr.

Har som sagt mitt foder i stora tunnor och det räcker att köra ner en skopa till botten och tillbaka.
Sen är rubbet i princip smulor. Normalt ska det mesta vara i konsistens som pellets ju.

Men man får ju trolla med det man har så jag brukar skrapa på ytan i tunnorna med en skopa och
servera just smulorna och det finmalda som vaktelfoder så lite lösning finns det i problemet! :)
Hönsen vägrar äta värpfoder som bara består av mjölaktiga smulor.

AnGu

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 maj-11 kl 18:54 »
Hönsen vägrar äta värpfoder som bara består av mjölaktiga smulor.

Mina höns äter "mjölet" också, men dem föredrar det sist när dem hårda småbitarna är slut. Hade ju varit bra om allt består av bitar och inte mjöl. Men ska faktiskt handla nytt värpfoder och kycklingstart nu i dagarna så jag ska se om det är bättre eller sämre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anna58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser