Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hög elräkning, elfel?  (läst 24479 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Hög elräkning, elfel?
« Svar #40 skrivet: 13 apr-11 kl 09:47 »
Jag la till detta i inlägget ovan, men du hann skriva svar :) "Att vattenkokaren skulle stå för 2500 kr av din elräkning är totalt omöjligt. För står den på 24 timmar / dygn drar den alltså 2,2x24=52,8 kw. 52,8x30 dagar blir 1584 kw vilket blir ca 2000 kr med dagens elpris. Det är alltså om den står på DYGNET RUNT!"

Det är inte dessa småsaker som gör att elräkningen drar iväg mycket, men det är klart att man kan tjäna in några hundralappar på att minska ned tiden med hårfön osv. Vi har stenkoll på vår elräkning och har tex satt elmätare på just vattenkokaren. Den används ca 3 ggr / dag och snittet / månad är 12 kr för oss. Så vattenkokare är väldigt bra rent ekonomiskt och ur miljösynpunkt. et drar mycket mer att använda varmvattenberedare eller att värma på spisen(förutom vedspis såklart) Vi har testat även detta med elmätare kan tilläggas :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

senior61

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 13 apr-11 kl 09:50 »
Att värma en liter vatten (från 20 till 100 grader) i en vattenkokare tar ca 0,1 kWh.
Att värma en liter vatten (från 20 till 100 grader) i en microvågsugn tar ca 0,21 kWh.

Allt enligt mitt minne, gitter inte leta fakta nu.

Vedspisen är bäääst ;D

Det beror nog lite på vilken micro du har. Min är på 1100W och vattenkokaren på 1000W.  Och att värma en kopp vatten i micron tar inte många sekunder.

Men visst är vedspisen bäst....vedvärme är alltid bäst!  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #42 skrivet: 13 apr-11 kl 09:53 »
Jag la till detta i inlägget ovan, men du hann skriva svar :) "Att vattenkokaren skulle stå för 2500 kr av din elräkning är totalt omöjligt. För står den på 24 timmar / dygn drar den alltså 2,2x24=52,8 kw. 52,8x30 dagar blir 1584 kw vilket blir ca 2000 kr med dagens elpris. Det är alltså om den står på DYGNET RUNT!"

Det är inte dessa småsaker som gör att elräkningen drar iväg mycket, men det är klart att man kan tjäna in några hundralappar på att minska ned tiden med hårfön osv. Vi har stenkoll på vår elräkning och har tex satt elmätare på just vattenkokaren. Den används ca 3 ggr / dag och snittet / månad är 12 kr för oss. Så vattenkokare är väldigt bra rent ekonomiskt och ur miljösynpunkt. et drar mycket mer att använda varmvattenberedare eller att värma på spisen(förutom vedspis såklart) Vi har testat även detta med elmätare kan tilläggas :)
Jamen 3ggr/dag är rätt normal användning tror jag, men nu snackar vi inte 3ggr dag med exet utan snarare vid varje enskilt tillfälle han behövde en skvätt varmvatten, dvs 15-20-25ggr/dag !  ::)
Han var kock och stod ständigt i köket och pulade med nåt, elelr så städade han eller så diskade han eller så skurade han golv elelr så lagade han mat, vid varje sånt tillfälle startade han vattenkokaren, han hade en onormal förbrukning av dendär kokaren om du jämför med medelsvensson. Och han lyckades slita ut 2st på mindre än 2,5 år ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

senior61

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 13 apr-11 kl 09:56 »
Jag köpte en elmätare (250 kr) En riktigt intressant sak, nu kan man se hur mycket el alla saker tar.  Trodde min minst 30 år gamla frysbox var en stor elslukare, men den nöjer sig med 1,2 kWa/dygn. Den står kallt i källaren, kanske därför.

Existens?

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 apr-11 kl 10:01 »
Jag tycker nog man kan bortse från att hårfönar och vattenkokare har en avgörande effekt på elräkningen.

Gångis hyresgäster har 22 grader inne, dåligt isolerat och värmer med direktel... Det behövs inga mer förklaringar för att komma upp i 6000 i månaden. Dom ska nog vara glada att det inte var högre, och det tack vare att Gångis så vitt jag minns har ett fast elavtal. Annars hade de förmodligen legat på 10 000 i månaden.

Det finns knappast nåt värre el-slöseri än att värma ett dåligt isolerat hus med direkt el, det bara är så.

Misse

• nr 9424
« Svar #45 skrivet: 13 apr-11 kl 10:01 »
Det beror nog lite på vilken micro du har. Min är på 1100W och vattenkokaren på 1000W.  Och att värma en kopp vatten i micron tar inte många sekunder.

Men visst är vedspisen bäst....vedvärme är alltid bäst!  ;)
Jo. En micro som drar tex 1200 W brukar ha 550-600 W ''microvågseffekt'', alltså verkningsgraden är 50 % eller strax därunder.
Vattenkokaren är nära 100 procent.

Men bara om man häller i vatten från muggen direkt i vattenkokaren så att man inte värmer vatten i onödan.
De flesta jag känner har dubbelt eller mera vatten i kokaren än vad som går åt till muggen de ska ha.
Koka för kråkorna.  Varmare kök ;D

Jag gillar budgetalternativet: En begagnad motorvärmare (brukar vara på 550 W) som man stoppar ner direkt i stor-muggen med vatten i några minuter, lägger den åt sidan när det är färdigvärmt och kastar sen i tesilen eller vad man nu ska ha...:D :D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

esten

• -
« Svar #46 skrivet: 13 apr-11 kl 10:03 »
Jamen 3ggr/dag är rätt normal användning tror jag, men nu snackar vi inte 3ggr dag med exet utan snarare vid varje enskilt tillfälle han behövde en skvätt varmvatten, dvs 15-20-25ggr/dag !  ::)
Han var kock och stod ständigt i köket och pulade med nåt, elelr så städade han eller så diskade han eller så skurade han golv elelr så lagade han mat, vid varje sånt tillfälle startade han vattenkokaren, han hade en onormal förbrukning av dendär kokaren om du jämför med medelsvensson. Och han lyckades slita ut 2st på mindre än 2,5 år ::)

Tror inte heller på vattenkokaren utan snarare på hur han och ni levde i övrigt .
Mer lagad mat , fler maskiner smutstvätt , mer städning osv.
Om han då var kock och tog tid på sig i köket ?
Om han var lite städomanic ?
Osv .
« Senast ändrad: 13 apr-11 kl 10:06 av esten »

bea

« Svar #47 skrivet: 13 apr-11 kl 10:03 »

Cyklisten

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 apr-11 kl 10:05 »
Den drar alltså 2,2 kw/timme(2200w). Det innebär att om du skulle använda den 5 min åt gången 12 ggr / dag, alltså totalt 60 minuter så har den dragit 2,2 kw. Ett elelement som drar 1 kw/timme(1000w) och står på ca 10 timmar / dygn drar alltså 10 kw under det dygnet. Alltså nästan 5 gånger så mycket som om vattenkokaren använts 12 ggr!

Jonas, det blir inte lättare att förstå när du använder fel enheter.

Effekt mäts i kW , inte i kW/timme. Energi mäts i kWh, inte kW.

Här är den korrigerade texten:

"Den drar alltså 2,2 kW (2200w). Det innebär att om du skulle använda den 5 min åt gången 12 ggr / dag, alltså totalt 60 minuter så har den dragit 2,2 kWh. Ett elelement som drar 1 kW(1000w) och står på ca 10 timmar / dygn drar alltså 10 kWh under det dygnet. Alltså nästan 5 gånger så mycket som om vattenkokaren använts 12 ggr!"

Du har helt rätt i att vattenkokaren använder lite energi jämfört med t ex värmeelement.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #49 skrivet: 13 apr-11 kl 10:08 »
Tror inte heller på vattenkokaren utan snarare på hur han och ni levde i övrigt .
Mer lagad mat , fler maskiner smutstvätt , mer städning osv.
Om han då var kock och tog tid på sig i köket ?
Om han var lite städomanic ?
Osv .
Jo givetvis, han var städomanic, och väldigt glad för att använda elprylar till allt. Handarbete var inget för honom.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #50 skrivet: 13 apr-11 kl 10:14 »
Vattenkokare kan jämställas med ett elektriskt element. Har de direktverkande elvärme så stöttar bara vattenkokaren elementen lite. Under förutsättning att de inte häller ut överblivet kokande vattnet i avloppet, förstås.

Samma sak med en mikrovågsugn eller andra elprylar med låg verkningsgrad.

Men just läckande varmvatten, och en elektrisk varmvattenberedare, kan leda till mycket hög elräkning.

Men det gör iofs direktverkande elvärme bra på egen hand också.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #51 skrivet: 13 apr-11 kl 10:19 »
Jonas, det blir inte lättare att förstå när du använder fel enheter.

Effekt mäts i kW , inte i kW/timme. Energi mäts i kWh, inte kW.

Här är den korrigerade texten:

"Den drar alltså 2,2 kW (2200w). Det innebär att om du skulle använda den 5 min åt gången 12 ggr / dag, alltså totalt 60 minuter så har den dragit 2,2 kWh. Ett elelement som drar 1 kW(1000w) och står på ca 10 timmar / dygn drar alltså 10 kWh under det dygnet. Alltså nästan 5 gånger så mycket som om vattenkokaren använts 12 ggr!"

Du har helt rätt i att vattenkokaren använder lite energi jämfört med t ex värmeelement.

Helt rätt, morgontrött kanske :) Men folk förstod kanske hur jag menade ändå. Även om kimmas ex hade använt kokaren 60 gånger / dag skulle kanske kostnaden "bara" bli en 3-400 i månaden. Tror nog det var något annat som gjorde elräkningen hög för henne...
« Senast ändrad: 13 apr-11 kl 10:21 av Jonas Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Gångtrött

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 13 apr-11 kl 10:21 »
Jo jag är tämligen övertygad om att det är uppvärmningen som är boven i dramat.. Elementen stod i.a.f. i vintras på 30 grader och med full effekt, även ute i kallhallen och med borttagna innerdörrar dit.. Och eftersom att räkningen skulle vara betald den sista mars så lär den ju avse förbrukning under februari och då var det ju kallt värre. Men men, det måste ju ändå till någon "expert" som säger samma sak som jag..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 13 apr-11 kl 10:21 »
För mig som har haft ett stort gammalt hus med direktverkande elvärme är det rätt självklart vad de höga elräkningarna beror på...

tinna.m

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 13 apr-11 kl 10:22 »
Jo givetvis, han var städomanic, och väldigt glad för att använda elprylar till allt. Handarbete var inget för honom.
Lite intresserad av ditt ex. Här hade behövts städpysslas lite. Vet du om han är ledig?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gångtrött

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 13 apr-11 kl 10:33 »
Det räcker ju egentligen med att göra en överslagsräkning.. Elementen ligger väl på c:a 1500W * 10 stycken = 15kW/timme om de skulle gå konstant, d.v.s. 360 kWh per dygn * 30 dagar = 10 800kWh i månaden vid konstant drift.. Låt oss nu säga att de har elementen på 25-30 grader i ett 170 år gammalt hus med kopplade fönster och kallhall och det är -5 till -20 grader ute så är det ju inte orimligt att tänka sig att man ligger på 3000-5000 kronor i månaden i enbart uppvärmningskostnader.. Sedan tillkommer ju övrig elförbrukning och den fasta avgiften.

Vurre

« Svar #56 skrivet: 13 apr-11 kl 11:45 »
De skulle ju kunna hänga tillbaka dörrarna till kallhallen se om det blir nån skillnad.

Fast dina hyresgäster verkar ju ha ett IQ på ca 32.
snus? vad är priset på en pris?

pyromanen

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 13 apr-11 kl 12:21 »
En elektriker eller en "elektriker" , som är en neutral person/ inte släkt eller tydlig kompis med hyresvärden som dels kan mäta och kolla, dels kan ge lite saklig och pedagogisk information och råd.  T.ex. kan titta på elementen och berätta att "dethär elementet under januari drar ca xx kilowatt, det innebär att bara dethär elementet kostar xx kronor på en månad i januari".  Om ni satte tillbaka dörrarna här skulle ni kanske spara xx kr/månad på vintern.  Om ni eldade i denhär kaminen skulle ni  kunna spara ca xx kr/månad under vintern.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #58 skrivet: 13 apr-11 kl 12:24 »
Lite intresserad av ditt ex. Här hade behövts städpysslas lite. Vet du om han är ledig?
Hehe nä tror han är sambo..och är du inte 20 år äldre än honom är han itne intresserad ändå  ::)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #59 skrivet: 13 apr-11 kl 12:27 »
En elektriker eller en "elektriker" , som är en neutral person/ inte släkt eller tydlig kompis med hyresvärden som dels kan mäta och kolla, dels kan ge lite saklig och pedagogisk information och råd.  T.ex. kan titta på elementen och berätta att "dethär elementet under januari drar ca xx kilowatt, det innebär att bara dethär elementet kostar xx kronor på en månad i januari".  Om ni satte tillbaka dörrarna här skulle ni kanske spara xx kr/månad på vintern.  Om ni eldade i denhär kaminen skulle ni  kunna spara ca xx kr/månad under vintern.
Precis, jag fick också uppfattningen att min korkade hyresgäster inte trodde på mina förklaringar men när elektrikern kom dit och skulle koppla in diverse saker och efter 10 minuter gick därifrån och tydliggjorde att han itne kunde vara därinne för att det var så jävla varmt och att det inte var konstigt att de hade dyra elräkningar så blev hyresgästen tyst. Men så hittade han en massa andra fel istället  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser