Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markberedning med grisar.  (läst 7615 gånger)

Defender

Markberedning med grisar.
« skrivet: 11 apr-11 kl 12:00 »
Håller på att röja fram gammla betesmarker ca 1-1,5ha.
Fundera på om man kanske skulle släppa grisar för att få markberedningen, men frågan är hur tuff terräng fixar dom?
Det ligger mycket sly och ris på backen. vad är rimligt att släppa grisarna i?

Existens?

• Gäst
SV: Markberedning med grisar.
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 10:28 »
Dom fixar ju alla slags terräng så sett.. Ris och sly som ligger brukar dom sprätta isär rätt bra.  Däremot är ju arealen så stor så du måste antingen ha en hiskelig massa grisar ( 30-40 st ) eller dela upp det i små bitar, om det ska bli nån vits med det. För stor bit på en gång så hinner bara slyet växa upp i samma takt som grisarna äter det.

Defender

« Svar #2 skrivet: 14 apr-11 kl 08:10 »
Hela bete kommer att hägnas med fårstängsel för våra får. Så jag tänkte mig att man skulle göra ganska så små inhägnader för grisarna och på så sätt se till att dom bökar upp ordentligt.
Fåren fixar ju slyt bra själva, det är själva markberedningen jag är ute efter

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 03:03 »
Enklast ar det ju om du har tillgang till manga djur, da kan du slappa in 30-40 far som tar gras och sly, sedan lika manga getter som tar det faren ratat och sist pa med sa manga grisar du kan fa fatt i.

Men det hela beror ju pa hur lang tid du vill att det ska ta och vad det ska bli av marken nar du ar "fardig". Lycka till och lagg garna upp bilder/rapporter!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 06 sep-12 kl 11:44 »
tänkte lyfta den här gamla tråden. vi ska avverka lite skog nu i samband med att grannen gör det, förmodligen blir det i vinter. jag hade gärna gjort om skogen till bete, det handlar om miniskiften insprängda i befintligt bete. sammanlagt är det kanske 3 - 4 ha det gäller. om man släpper grisar på kalhyggena sedan på våren när maskinerna har dragit och håller sig till nedanstående siffra om 30 - 40 grisar/ha, hur mycket måste det sedan göras efter grisarna är färdiga för att marken ska kunna vara klar för att så vall? det blir ju ganska många grisar, kan man vänta nåt år eller två så att man slipper ha 160 grisar på sin mark på en gång eller blir marken för jobbig för dem att böka med? jag kan inget om grisar så det skulle kännas lite för mycket i överkant också med så många  :o  :-[
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 09 sep-12 kl 08:42 »
som sagt var  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 sep-12 kl 08:54 »
Nja, det beror på hur bråttom du har.  Allt handlar om att få ut tillräckligt många grisar på en liten yta. Och då är min erfarenhet 30-40 st per hektar. Då hinner dom böka fortare än saker växer, och får då alltså rent. Har du färre så hinner hela tiden växtligheten ifatt och det blir mer som ett bete.

Så du får alltså ta en bit i taget, om du inte vill skaffa 200 grisar på en gång  :)

Ek

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-12 kl 20:44 »
Tycker inte du behöver göra någonting. När skogen är borta och ljuset når marken kommer gräset undan för undan. Se bara till att hålla högt betestryck dom första åren så sly hålls efter.Har själv utökat betesmarker på det viset det är alltid lika fantastiskt ock se hur fint det blir fort.Möjligtvis kan du så på lite vallfrö.Betesdjuren kommer att mylla dom med sitt tramp.Det var så våra naturbetesmarker uppstod en gång förutom fröet.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #8 skrivet: 09 sep-12 kl 21:02 »
Om du ska få vall på skogsmark måste du ju gräva upp stubbarna och fräsa marken men du kanske menade bete?
En sak att tänka på är om du tänker söka eustöd för bete allmänna/särskilda värden kanske du inte får låta grisar böka upp marken eller så frö, söker själv stöd för att restaurera bete och de råd jag fick (på telefonen, de har inte varit här och tittat än) var att bara ha grisar på de ställen där granarna stått så tätt att inget växer (röd barrmatta) på de andra bitarna så skulle gräset få komma av sig själv
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 10:15 »
ja, i första hand ska det vara bete, vi ska inte skörda hö/ensilage är det tänkt. skogen vi har är ganska ljus, så det finns gott om markvegetation redan. tanken med grisarna var att de gödslar upp allt lite extra och är goda när de har gjort sitt. eftersom vår mark inte har blivit använd på minst 10 år tror jag att det kommer att behövas så frön iaf och då är det kanske bättre att börja på mark där grisarna har gjort rent på allt först. det växer mycket tistlar och annat hårt och icke-mumsigt där just nu.
« Senast ändrad: 10 sep-12 kl 10:17 av LillaSophie »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 10 sep-12 kl 10:20 »
Så du får alltså ta en bit i taget, om du inte vill skaffa 200 grisar på en gång  :)

ja, det var det jag funderade över mest. att ha hand om 200 grisar utspritt på våra marker kändes inte speciellt lockande, men att det är nemas problemas att dela upp i en bestätning på ett ställe spritt över ett antal år var ju bra.

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-12 kl 10:28 »
Fördelen med grisar är att dom rumsterar om i allt som ligger på ett hygge. Grenar och buskar och annan bråte.  Sen kan du gå och samla ihop pinnar och sånt och elda upp.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #12 skrivet: 10 sep-12 kl 10:33 »
30-40 griser per hektar??? vi har 7 grisar på en hektar och på några v så hade dom länsat helt. så riktigt så många behöver man inte tycker jag. dom gör ett jäkligt bra jobb och snabb e dom =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 sep-12 kl 10:43 »
Här är ett litet projekt jag gjorde för några år sen.   Med mindre än 20-30 st påsläppta direkt på ett helt ha, så blev det bara bete.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=63146.0

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #14 skrivet: 10 sep-12 kl 11:02 »
hmm, kan det bero på rasen? vi har linderödare. vet inte om dom är mer energiska. ska se om jag får tid att fotta så får du se. öppnade upp hagen med ca 15x10 kvm  igår på ett ställe och 40 kvm på ett annat ställe. båda ställen är nästan tom idag. och då får dom ändå fri tillgång till mat (korn och hö) har 7 vuxna 6 nästn 1,5 månaders och 18 st som är som äldst 2 v och dom minsta går inte att räkna men dom stora och 1,5 månaderna dom plöjer igenom som hundingen. dom 6 råkade rymma igår när vi höll på och kom över till grannen (som tur blir hon inte irriterad) och plöjde upp stora delar av grösmattan på minuter. och då menar jag verkligen minuter, jag såg dom rusa ut och det tog mig kanske 4 min att gå till gräsmattan och då var det redan hål. men som tur var så han dom ju inte tugga sönder rötterna utan dom lyfter ju bara upp gräset så man får se det som att lufta rötterna =) när hon kom hit igår och jag berättade så skrattade ägarinnan till gräsmattan gott och sa att det var kul med djur, stjärn granne hi hi
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 10 sep-12 kl 11:22 »
jag tänkte, jag har precis börjat läsa tråden som du länkade till nedan, men jag har två funderingar. jag vet ju inte slutet på berättelsen, men du ville plöja en ha på en månad med 30 grisar. jag har ju inte bråttom utan vill ställa smågrisar på marken på våren och de ska växa till sig under sommaren. som tack för hjälpen med plöjningen åker grisarna sedan på semester till hösten  o:) det var min tanke, så jag kanske klarar mig med färre? personalrummet ;D såg ju rätt stort ut. hade du grisarna inne på nätterna? hade gärna velat lösa det som så att de är ute dygnet runt och har ett vintskydd mot regn och blåst. funkar det?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 10 sep-12 kl 11:40 »
Vilken härlig länk, Existens!!  Synd att du tydligen inte har såna anställda längre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 13 sep-12 kl 17:13 »
jag har ett uthus på 35 kvm som jag kan använda till vintskydd/lösdriftsstall till grisarna när de inte har lust att lalla omkring på vår mark. räcker ytan till 30 grisar eller är det för tajt?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #18 skrivet: 13 sep-12 kl 17:48 »
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #19 skrivet: 13 sep-12 kl 18:13 »
Har inte siffran i huvudet men vill minnas att man hamnar på 1,5 kvadrat per vuxen slakt gris. Så det blir lite snålt.  Men det är ju reglerna. Räcker, det gör det gott och väl.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare
javill, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser