Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ut honan i betesbur någon vecka innan (eventuell) födsel?  (läst 3615 gånger)

JBF

• Småland
Ja, jag har ju spammat kaninavdelningen ett tag med mina parningsproblem, men förhoppningsvis är den biten historia nu...
Om allt går som det ska så bör det födas kring den 9-10 maj, alltså i början av betessäsongen. Frågan är nu hur jag ska göra med betessläppet. Ska jag släppa ut honorna i betesburar kanske 10-14 dagar innan (alltså kanske en liten tid tidigare än vad jag hade gjort om de inte skulle föda) eller bör de få föda inne i sina inneburar i ladan för att sen släppas ut? (och när kan man i så fall släppa ut dem?)

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Det beror ju på helt och hållet hur dina betesburar är konstruerade!

Är dom småmaskiga och har en riktigt bra bo-låda som håller torrt och dragfritt och det är säkert från rovdjur så funkar det ju, förutsatt förståss att det blir en fin vår och inte rekordkallt. ;)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JBF

• Småland
Det beror ju på helt och hållet hur dina betesburar är konstruerade!

Är dom småmaskiga och har en riktigt bra bo-låda som håller torrt och dragfritt och det är säkert från rovdjur så funkar det ju, förutsatt förståss att det blir en fin vår och inte rekordkallt. ;)

Ja, de är så säkra så att jag knappt kan få in kaninen i dem  ;D ;D.
Nej, givetvis förutsätter ju utsättandet att det är OK väder och att gräset växer. Jag tänkte mer på ifall honan blir stressad av miljöbytet och inte hinner acklimatisera sig och att detta kan påverka modersinstinkterna. En av honorna har inte haft kull tidigare och man vill ju inte chansa...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Hihi..o får du in dom, så får du kanske inte ut dom sen  ;)

Har dom varit i betesburarna förut (i fjol) skulle jag inte fundera över saken alls.

Men jag är ingen kaninexpert, har inte haft mina så länge. Det finns säkert nån annan här som kan ge ett svar på det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sussilo

• Gäst
Jag skulle släppa ut dem nu och utfodra med det de är vana vid i betesburen. Med en bra boavdelning klarar de sig fint och honorna hinner göra sig hemmastadda innan födseln. Mina kaniner flyttade ut på backen för två veckor sedan och trivs utmärkt i sin betesbur, trots att gräset ännu inte har kommit.

JBF

• Småland
Hihi..o får du in dom, så får du kanske inte ut dom sen  ;)

Nej, det finns ju risk för det.. Jag får väl klippa upp gallret i värsta fall..  ;D ;D

Sussilo: Kanske ska jag flytta ut dem i helgen då? Eller i veckan om jag hinner. Då har de ju gott om tid att vänja sig vid utemiljö.
Hur tror ni att de reagerar med nyfödda ungar ifall katterna spanar runt buren? (Fast flyttar jag ut kaninerna snart så hinner ju katterna tröttna på att spana på kaniner fram till att det blir dags att föda..)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Citera
Hur tror ni att de reagerar med nyfödda ungar ifall katterna spanar runt buren? (Fast flyttar jag ut kaninerna snart så hinner ju katterna tröttna på att spana på kaniner fram till att det blir dags att föda..)
Mina kaniner reagerar inte på att det går katter runt burarna, varken när de har ungar eller annars.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nina77

• Hälsingland
Jag hade en riktigt elak kaninhona, hon var en riktig bitch. Han gick till attack mot burnätet när barnen eller hunden kom för nära. Hon bet även mig i fingret så blodet sprutade. Men det var aldrig problem att byta burar osv. Och hon var ganska snäll då hon inte hade ungar eller var dräktig.
Så jag tror du kan byta bur utan problem.

Charlotte

• -
 Vad har ni för nätbotten i era betesburar?
Jag brukar inte vilja ha ungar som inte lärt sig att "hålla reda på sig själva" ute, tycker det är så himla lätt att någon unge fastnar med någon fot någonstans när man flyttar buren :-\
 Mina honor får föda inne sedan kommer dom ibland ut när ungarna är runt en månad men oftast får dom vara inne till ungarna avvänjs, men jag slår gräs åt dom hela sommaren.
                                                  Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
Vad har ni för nätbotten i era betesburar?
                                                  Mvh
                                               Charlotte

Jag har ett Troaxgaller 120*220 i botten med 5*5 cm maskor. Tanken slog mig också att det kan bli besvär med små tassar. Kanske kan man ha en osb-skiva i den del av buren som är under tak och flytta buren när djuren är på den sidan?

Ulric Eriksson

• Gäst
25x50 mm maskor. Kaninungar tar sig ut genom 50x50.

JBF

• Småland
Hur fungerar det maskmåttet i lite högre gräs? Alltså inte en oslagen vall, men kanske 10-12 cm gräs?

Ulric Eriksson

• Gäst
Hur fungerar det maskmåttet i lite högre gräs? Alltså inte en oslagen vall, men kanske 10-12 cm gräs?

Kaninerna biter av stråna och drar upp dem genom nätet.

JBF

• Småland
Då får det bli hanburar av denna första, och honburar av de andra gallren jag har liggande, med 25*50 mm maskor.
« Senast ändrad: 11 apr-11 kl 15:12 av JBF »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Kaninhonor är inte alltid överens med ägaren om var bo med ungar ska placeras. De kan boa på nätet. Jag låter mina få ungar i burar med fastbotten. Bolådor används huvudsakligen som toalett.

JBF

• Småland
Kaninhonor är inte alltid överens med ägaren om var bo med ungar ska placeras. De kan boa på nätet. Jag låter mina få ungar i burar med fastbotten. Bolådor används huvudsakligen som toalett.
Fast i en betesbur väljer de väl bolåda? Eller kan det finns honor som väljer att boa i ett öppet hörn av en öppen bur?

Luppa

• Norrbotten
Fast i en betesbur väljer de väl bolåda? Eller kan det finns honor som väljer att boa i ett öppet hörn av en öppen bur?

Det finns säkert honor som kan tänka sig att dra lite hö till ett hörn av buren och föda sina ungar där, ja. Långt ifrån alla kaniner väljer bolådan, jag tror inte det spelar någon roll om de är ute eller inne.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser