Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Restaurera smörkärna  (läst 2445 gånger)

Suresh

  • Gäst
Restaurera smörkärna
« skrivet: 28 jul-06 kl 09:29 »
Hur restaurerar man lätt murket trä?

Detta är läget:

Jag har fått en smörkärna av en vän som mindre äm mig förstod att sätta dess värde.

Mest pryder den sin plats som förvaringskärl i köket, men nu har jag tänkt iordningställa den för sitt egentliga ändamål. Därför har jag "provtryckt den", dvs vattnat den för att se om träet sväller igen sprickorna.

Det funkar bra - utom på två ställen. På det ena stället är sprickabn för bred helt enkelt - där kan jag hoppas på att det sväller ytterligare. Men längst ner finns en ellr ett par fogar där träet är murket på insidan. Inget syns på utsidan, men insidan är mjuk och svampig.

Går detta att åtgärda? Jag vill helst inte byta ut träet, då det måste vara skitsvårt att forma rätt böj på plankorna och den är oskadad på utsidan och faktiskt är ganska vacker som den är.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Restaurera smörkärna
« Svar #1 skrivet: 06 aug-06 kl 22:20 »
Är den inte rutten rakt igenom, utan bara på insidan, så skrapa bort det dåliga, och sätt dit en ny bit.

Det borde gå bra, men jag har ju inte sett skadan.

Ska den brukas som smörkärna, så måste den fixas, och kan du göra detta så den ser bra ut från utsidan, och slippa ta upp brädorna, så är lagning på insidan nog det enda sättet.
« Senast ändrad: 06 aug-06 kl 22:45 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser