Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I väntan på lamm...  (läst 2476 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
I väntan på lamm...
« skrivet: 10 apr-11 kl 16:36 »
Ja, här sitter jag nu. Lammningen skulle ha börjat igår - som vanligt går mina tackor och väntar på att jag ska åka hemifrån >:D
Jag har varit med om att alla har set ut som att : "Nädå, inte jag!" "Inte jag heller!"  Sen åker jag för att handla och kommer tillbaka 1 tim senare - 3 stycken har lammat!!
Så nu väntar dom väl på att jag ska åka till jobbet imorgon! "Kom igen tjejer, nu stack hon!!"
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: I väntan på lamm...
« Svar #1 skrivet: 10 apr-11 kl 16:47 »
Det sa en av mina ridlärare till lika welshuppfödare (hästar) att hon slutade vaka över dom för dom föder ändå när hon är på toa  ::)

Det tog jag med mig när mitt sto var dräktig och tro det eller ej hon födde mitt framför ögonen på mig mitt på dagen båda gångerna. Jag tror att ju mer man vaktar dom ju oroligare blir djuren och kniper tills man går, förväntar man sig att dom ska knipa så kommer dom små när det är dags.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: I väntan på lamm...
« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 08:38 »
Det blev triss i töser tidigt i morse. När jag kom ut var allt över och alla mår bra! Nu står dom i en box i fårhuset  ;D
Det är en gammal erfaren tacka, 9 år gammal, så hon klarar säkert av detta galant!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: I väntan på lamm...
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 11:24 »
Grattis!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: I väntan på lamm...
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 07:15 »
Igår vi fodringen såg jag att en tacka skulle lamma, hon var i öppningstadiet - det syntes att hon hade magvärk. Hon låg stilla och stönade på samma ställe som hon har legat de senaste dagarna. Jag ställde in henne i enrum (box) och gav de andra tackorna kraftfoder. Jag tyckte att de lammande tackan kunde hoppa över sånt :-[
Efter en timme syntes fosterblåsan med vatten i. Jag gick en promenad med valpen - när jag kom tillbaka (20 min) hade hon fått ett bagglamm. Ny fosterblåsa. Gick in och gjorde mat tilll mig och hundarna. Gick ut efter en timme. Då hade hon ett litet tacklamm, som såg blött och lite ynkligt ut.  :o Hon hade inte hittat spenen än. Jag behärskade mig från att gå in och hjälpa till - jag vet att de bara blir mer förvirrade av det! Gick in igen och såg på TV. Gick ut innan det var helt mörkt. Tacklammet stod och letade spene. Tackan stod still och lät henne försöka, slickade henne därbak och muttrade uppmuntrande. Bestämmer mig för att lämna dom ifred.

I morse (07,30) såg båda lammen ut att ha ätit och det var helt lugnt. En tacka till ser ut att vara på G.  Ska strax gå ut och boxa henne, innan jag åker till jobbet... :-[
Har en kompis som tittar in till dom vid lunchtid, skönt!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: I väntan på lamm...
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 10:22 »
Jag har lärt mig att det är som Vallhunden skriver, de blir bara mera förvirrade av att man försöker hjälpa till. Första året jag hade lamning bodde jag nästan i lagården. Jag var med och "hjälpte till" vid varenda födsel och det var nästan "problem" med alla. Några ville inte ha sina lamm och nästan alla lammen hade svårigheter att dia (tyckte jag), tackorna stod inte stilla och släppte inte ner mjölken m m. Sedan har jag lugnat ner mig och låter dem vara ifred. Jag kan gå in så småningom ifall det ser ut som lammen inte ätit, då kollar jag så inte vaxproppen sitter för hårt genom att mjölka ur lite, sedan brukar det gå bra. Nu har jag fyra ungtackor (åsenfår, födda -10), de är ganska små och kanske inte så mogna men jag kommer att avvakta även med dem. Men jag får förstås kolla noga.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: I väntan på lamm...
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 19:36 »
Nu har jag 8 lamm... eller snart 9 tror jag. Det är en tacka som står och lammar där ute, hon har redan fått ett lamm.

En erfarenhet jag gjorde när jag skulle märka upp de första idag: Jag har köpt av de där nya plastmärkena som ser ut som hortensmärkena. De var en positiv erfarenhet. :) Tången var lätt att klämma ihop, krävdes inte mycket kraft alls, och det sa ljudligt "klick" när de var igenom och fäste!! ;D ;D

Combimärkena är så svåra att få i rätt >:D Trillingtackan blev "aggresivt" upprörd när jag skulle väga och märka lammen idag. Hon började stånga mig så hårt hon kunde (fick in en pärla i huvudet på mig ;)) så jag missade när jag skulle sätta i Combimärket. Det sjönk aldrig "igenom" utan märket sitter på "trekvart". Jag fick lägga ner expeditionen, måste försöka få bort det märket och få i ett annat, när jag får besök får jag be om hjälp att hålla den lilla rackarn.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: I väntan på lamm...
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 23:12 »
Här väntar jag också, bara 2 st. tackor har lammat av 30 och det skedde för en vecka sedan. segt är bara förnamnet. Vi har Gutar och de (somliga) ser ut som spärrbalonger trots magert bete på skogen i höstas. Tack för tipset med märkena. På slakteriet nämndes att just hortenmärkena var svåra att tyda så jag har funderat på dem du nämnde. Någon sa att de ramlade av lätt så jag blev lite orolig men tänker prova dem i år.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: I väntan på lamm...
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 14:47 »
Vi är i vårt första år med fåren och har sett fram emot lammningen. Min fru är borta 2-3 dagar i veckan på arbete och våra tackor har konsekvent lammat när hon varit borta. Det är som om de undviker att lamma när hon är hemma. Jag har fått uppleva allt, hon inget. Men sista tackan var vänlig nog att passa på när hon var hemma.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: I väntan på lamm...
« Svar #9 skrivet: 07 maj-11 kl 10:16 »
Ja, då var lammningen över för i år!
Det blev 44 lamm (och 5 döfödda) på 26 lammande tackor. Rätt så dassigt resultat, med andra ord. Jag hade beställt 55 öronmärken (optimist som jag är...).
Jag får lägga på lite fler tackor till nästa år :)
Jag har en tacka som är född 2001, hon fick 2 stora fina lamm. Om hon klarar av dom bra (lammen växer som de ska) så kommer hon att få gå kvar ett år till... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 2 användare
javill, HilarioTyr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser