Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg men ingen som ruvar  (läst 2163 gånger)

Anapse

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Ägg men ingen som ruvar
« skrivet: 10 apr-11 kl 09:19 »
Nu har det börjat komma ägg igen i ankhagen (myskankor). De som kom i vintras plockade jag in och åt, men nu tycker jag det är varmt nog för att det ska komma ällingar. Hur funkar nu det hela? Änsålänge är där bara tre ägg visserligen, men det var ett igår och två idag, så det ökar iaf. Hur vet jag att äggen är befruktade? Och varför ruvar inte fru anka, väntar hon på rätt mängd ägg, eller vill hon bara inte? Är det lönt att låta äggen ligga där om ingen ruvar på dem?

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Ägg men ingen som ruvar
« Svar #1 skrivet: 10 apr-11 kl 09:34 »
Hej
Hur många honor har du??
Jag skulle haft ett rede till varie anka.
Och plasera ut dessa 3 äggen i varochett rede så honorna värper i olika reden.
Sen när det är mellan 10-20 ägg i redet så lägger honan sig.
Jag kommer låta dessa ruva i sitt hus med de andra jag har då honorna uppskattar hanen mycket och i vintras blev en hona orolig när hon ruvade så hon hoppade av och ville in till hanen.

mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Månvargen

  • Inlägg: 78
  • www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: Ägg men ingen som ruvar
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 09:34 »
Håller med dig Anapse! Undrar också varför de inte vill ruva.
Gulankorna har 9 ägg som legat ett tag nu och miggisen har
ungefär samma men inga vill lägga sig. De har reden som de
lägger äggen i.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Ägg men ingen som ruvar
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 21:51 »
Jag har både myskankor och rouenankor, och de vill aldrig ruva så länge det är färre än 15 ägg i redet. Myskisarna brukar värpa till det är närmare 20 ägg. Jag skriver datum med blyerts på alla äggen så att jag kan plocka bort några av de äldsta äggen när de väl skall till att ruva. Jag tycker 10 till 15 ägg är mer lagom att ruva, både för att då blir äggen mer jämnt varma och så vill jag inte ha 120 ankor att slakta i höst.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Månvargen

  • Inlägg: 78
  • www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: Ägg men ingen som ruvar
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 05:47 »
Hur länga kan man låta äggen ligga kvar i redet nu utan att de blir gamla och dåliga?
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Ägg men ingen som ruvar
« Svar #5 skrivet: 16 apr-11 kl 21:45 »
Som jag lärt mig (tror det var i Nils Olsssons "Våra Fjäderfä" jag läste det) så är det bra kläckbarhet på hönsägg som sparats i upp till 10 dagar innan de läggs till ruvning. Sedan börjar andelen ägg som kläcks att minska. Efter 14 dagar är det fortfarande acceptabelt, men ägg äldre än 3 veckor kläcks dåligt. Troligen håller sig ankägg något bättre, åtminstone myskänder är kända för att kunna kläcka 20 ällingar, och då måste ju de äldsta äggen ha varit tre veckor vid ruvningens början. Men ägg som är närmare 4 veckor är det nog inte lönt att prova att kläcka.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser