Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm i natt , diar hon?  (läst 4120 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Lamm i natt , diar hon?
« skrivet: 09 apr-11 kl 02:18 »
När jag får svar imorn så vet jag nog redan om hon äter (eller får mat av mig...) men jag lyckas inte mjölka ut något och tackan vill inte rikigt stå still när lammet försökerdia och när jag försöker hålla tackan så lägger hon sig ned. Lammet är nu 4 timmar gammalt och försöker fortfarande äta då och då men dåsar däremellan ( det är ju i och för sig mitt i natten oxå).
Så min fråga är helt enkelt hur länge kan en lammunge som från början är pigg försöka äta utan att lyckas innan den blir riktigt hängig? När kan man pusta ut och tänka, nu har hon ju garanterat ätit!
Ska ut och titta till dem en sväng igen nu men sen måste jag försöka sova litet!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Fårtokig

• Skåne
SV: Lamm i natt , diar hon?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-11 kl 07:26 »
Hoppas lilla lammet fått i sig råmjölk inatt!

Min erfarenhet är att det kan variera kraftigt hur länge lammet klarar sig utan att äta på det det har med sig från magen så man får vara ganska obseevant för sen kan det gå fort att man får ett nästintill livlöst lamm.

Känn med fingrarna över ryggen baktill (mellan där bålen slutar och rumpan börjar). Man brukar kunna känna om lammet fått i sig mat eller där e tomt. Vissa tackor, precis som vi kvinnor, har ju inte mat från början. Jag hade gett lammet lammnäring eller råmjölk (om d finns) till lammet och kraftfoder till tackan (för o hjälpa mjölken igång).  Better safe than sorry..

Hade en tacka med högt spenmembran ifjol som jag inte fattade eftersom jag hade lyckats ta "propparna" o få ut lite mjölk själv. Dom lammen levde i tre dygn innan jag fattade o d krisade till. Jag hade du sett alla va på och dia..   :-\

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Lamm i natt , diar hon?
« Svar #2 skrivet: 09 apr-11 kl 10:39 »
Min erfarenhet är att det kan variera kraftigt hur länge lammet klarar sig utan att äta på det det har med sig från magen så man får vara ganska obseevant för sen kan det gå fort att man får ett nästintill livlöst lamm.
Hade en tacka med högt spenmembran ifjol som jag inte fattade eftersom jag hade lyckats ta "propparna" o få ut lite mjölk själv. Dom lammen levde i tre dygn innan jag fattade o d krisade till. Jag hade du sett alla va på och dia..   :-\
Så man kan aldrig känna sig säker!?
Jo, när jag gick ut vid 03 så kunde jag mjölka ut och lammet var fortfarande nöjd och nu mår hon prima. För några veckor sedan fick jag lamm med samma scenario där mamman faktiskt inte lät dem äta och jag fick inte ut någon mjölk så dem sondade jag i litet råmjölk men det var onödigt den gången för det var bara att tvinga mamman att stå still så åt de, så därför kände jag att jag ville vara litet mer cool den den här gången även om jag håller med dig att "better safe than sorry" är en bra grundtanke.
Någon som har fler erfarenheter angående hur många timmar ett lamm kan verka piggt utan att äta?
« Senast ändrad: 09 apr-11 kl 11:45 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser