Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamningsproblem  (läst 2723 gånger)

Kira

• Småland
Lamningsproblem
« skrivet: 08 apr-11 kl 11:10 »
Jag undrar vad som gått fel då ett lamm är döfött men fullgånget?
Jag kom ut till min tacka i morse då låg hon ner och krystade och lite av fosterblåsan kom ut och den sprack sönder. Men sen verkade det inte hända mer, lammet verkade ha kilat fast sig med huvudet i bäckenpassaget, det satt som sten, trots att benen låg rätt (eller?) Klövarna låg tätt intill hakan och inte framför. Jag lyckades dra fram benen och lirka loss huvudet och sen lyckades tackan krysta och jag dra fram den men inget liv alls i den kraken. Nästa kom likadant men var lite mindre och tack å lov levde den.
Vad tror ni ni som har erfarenhet: ingrep jag i onödan hade hon klarat ut det själv? Det var första gången för mig med får, har varit med på kalv och fölfödslar och tyckte att tackan verkade vilja ha all hjälp i världen, hon verkade verkligen trött. Tackan är också förstföderska men mår bra nu och myser med det lammet som överlevde.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Lamningsproblem
« Svar #1 skrivet: 08 apr-11 kl 11:20 »
 Du har agerat helt rätt   . Duktigt jobbat.. Troligen hade du mist båda lammen och tackan om hon börjat gå igen (slutat lamma) p.g.a fel läge. Vad som exakt hänt det fullgångna döda lammet går bara att gissa. Drunknat kan vara en orsak bland flera. Lycka till med lammet och tackan  :D
                                                                                         MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 11:38 »
Hej. Hade för första gången lammnings trubbel detta år. Vid 20.00 såg en tacka kladdig/blöt ut men jag var osäker på om vattnet gått eller ej. Hon fick värkar först 04.00,jag såg inget vatten komma då heller,hon krystade allt hon kunde och jag drog försiktigt ut ett dött lamm som kom med rumpan först. Såg ut som om den blivit strypt av navelsträngen och vägde max 2 kg. Tackan var medtagen men började krysta efter 20 min,hjälpte till försiktigt och öppnade fostersäcken som var full av levrat blod. Lammet fräste och kvicknade till och blev slickad av tackan. Det var ett bagglamm på 4 kg. Denna tacka lammade problemfritt förra året.

Detta var min enda erfarenhet av trubbel på 10 år med gutefår och tycker det är svårt att säga när man bör ingripa eller inte,man får använda sunt förnuft helt enkelt. Erik Sjödins bok "Får" har varit ett stöd för mig. Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 11:47 »
När dom kommer så, med klövarna under hakan så ska man hjälpa dom. Jag kallar det för "draghjälp" Dvs man tar ett framben och drar ut det, sedan nästa framben och drar ut det. Då brukar lammet bara "halka" ut ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-11 kl 13:34 »
Tack för era svar. Det var ganska otäckt att dra ut lammen, fick lirka tillbaka huvudet lite och dra ut benen. Det första satt rejält fastkilat. Lammen är ju så små och jag hade ingen känsla för hur hårt man kan ta i, givetvis i takt med värkarna, men ändå. Jag tänkte att jag kanske drog av benen eller nåt sånt, min erfarenhet är ju större djur. Tackan verkade väldigt trång i bäckenpassage. Jag var ju också rädd om tackan. Nu har efterbörden kommit ut och lammisen har ätit flera gånger och verkar piggare (den var lite medtagen från början).

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 13:37 »
Jag har hört att det inte går att dra av benen :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser