Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knölgåsinfo. sökes.  (läst 1662 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Knölgåsinfo. sökes.
« skrivet: 07 apr-11 kl 18:28 »
Har försökt leta lite både allmänt på nätet men även här å inte hittat så mkt info m dessa gäss. ???
Någon som har kunskap eller vet var ja kan hitta info? :)
Har en herre å 2 damer av rasen å undrar bla om deras ägg å ruvlust etc.
Har lagt en del av deras ägg i kläckaren men hur många lägger dom / år?
Vill ju inte baka upp alla äggen nu å upptäcka att dom lagt klart för året och inte fått ruva fram nått själva. :-\
Hur är deras ruvlust? Är det någon idee att spara ägg åt dom eller är det bättre att låta någon annan sköta jobbet??
Något annat som e värt att veta om knölgåsen?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Knölgåsinfo. sökes.
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 19:02 »
"Dom lägger upp till 100 ägg om året, men normalt c:a 40-50 stycken, vikten på äggen ska ligga på 120 gram och dom ska vara vita."
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 19:21 »
Och hur många e d lämpligt att man låter ligga under dom?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 21:58 »
Och hur många e d lämpligt att man låter ligga under dom?
viktigt att de kan täcka alla äggen... dålig koll på knölgäss men ca20ägg borde vara lagom... ligger äggen utan värme för länge så dör de och är det olika ägg som hamnar utanför var dag så är det många som inte kläcks....

ps.jag har nog plats för några i min kläckare ;)
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 22:03 »
jag tror inte att de kan klara 20 ägg, snarare runt 12 ägg...... knölgässen är  ju lite smäckrare än andra gäss....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 02:06 »
Låter bra Nicke, ska se hur befruktningen verkar.

Stor skillnad på dom å skåningarna som går här hemma i storleken så d kan nog stämma att 20 under skåne funkar men kanske inte så många under dessa mindre modellerna.

Får väl bli lite pannkaka å omelett här hemma så länge... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser