Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bostadsbrist i fågelvärlden..  (läst 6253 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
bostadsbrist i fågelvärlden..
« skrivet: 07 apr-11 kl 10:14 »
Nu är det hög tid att hänga upp fågelholkarna om ni inte redan gjort det...

Dagens skogsbruk har gjort att det är brist på döda träd för fåglarna..hänger du upp en holk eller fler så gör du en insats för de små.. det säjs dessutom att en liten fågel äter i snitt 1000myggor per dag!!  häng några holkar vid ladugården/gödselhögen så har fåglarna gott om mat i form av flugor... vanliga hyresgäster brukar vara talgoxe,blåmes,flugsnappare mm   Holkarna används även på vintern av frusna fåglar...

obs...undvik holkar i hönsgården då småfåglar kan vara smittspridare.
Fjäderfän och kaniner

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: bostadsbrist i fågelvärlden..
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 10:32 »
Å, nu blev jag sugen på att fixa holkar! Det där med att de äter mygg och flugor har jag inte tänkt på... :-[ Klart en fördel med hyresgäster i björkarna här utanför ju. Måste fixa!!! :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 10:38 »
Jag har satt upp fem hittills i år, men jag har några kvar som jag skall sätta upp så snart jag hinner/orkar

regnpipan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 10:45 »
Shit nu fick jag lite dåligt samvete... Antingen får jag snickra lite med ungarna till helgen eller så nöjer jag mig med att ha dragit ihop en massa rishögar på olika håll i mina marker. Rishögarna är suveräna skydd och häckplatser för många småfåglar, bland annat min personliga favorit gärdsmygen.

ergo: bränn inte allt grot utan låt de funka som skydd för djuren för att sedan gå tillbaka till naturen!

Det är också bra att spara ut träd med hål när man avverkar eller gallrar.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 10 apr-11 kl 22:22 »
Nu är det hög tid att hänga upp fågelholkarna om ni inte redan gjort det...

Dagens skogsbruk har gjort att det är brist på döda träd för fåglarna..hänger du upp en holk eller fler så gör du en insats för de små.. det säjs dessutom att en liten fågel äter i snitt 1000myggor per dag!!  häng några holkar vid ladugården/gödselhögen så har fåglarna gott om mat i form av flugor... vanliga hyresgäster brukar vara talgoxe,blåmes,flugsnappare mm   Holkarna används även på vintern av frusna fåglar...

obs...undvik holkar i hönsgården då småfåglar kan vara smittspridare.
Bra att du dragit igång denna tråd grimbart själv är jag holknörd, strömstareholkar, fladdermusholkar, tornsvaleholkar och annat konstigt i byggväg skapas om vintrarna. Skickar bilder i Media när jag hittat bilder i externa hårddisken :P
Glöm inte ugglorna som tar sork, möss och råttor ;)
Getarn
Livsglädje

Wizard

• Arrendegården
« Svar #5 skrivet: 10 apr-11 kl 23:20 »
Jag brukar även ibland snickra ihop holkar som är fyllda med liggande bambustavar och är frontlösa.
Det blir som höghus för insekterna!

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 apr-11 kl 23:42 »
Jag brukar även ibland snickra ihop holkar som är fyllda med liggande bambustavar och är frontlösa.
Det blir som höghus för insekterna!
Bra för solitärbin. Man kan även ta en vanlig vedkubbe, och borra en mängd hål i det, gärna med olika storlekar, det blir ungefär samma funktion

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 apr-11 kl 21:53 »
12 holkar har jag fått upp :D fler blir det...
Fjäderfän och kaniner

Wizard

• Arrendegården
« Svar #8 skrivet: 11 apr-11 kl 21:54 »
Bra jobbat!!!

Jag ligger lite efter för tillfället men då har jag en 5-åring och en 7-åring som skall vara med och snickra också...  :-[

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-11 kl 21:56 »
Bra jobbat!!!

Jag ligger lite efter för tillfället men då har jag en 5-åring och en 7-åring som skall vara med och snickra också...  :-[
och jag har en 1åring och 4åring när jag snickrar :D det ska börjas i tid..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 apr-11 kl 22:06 »
Och jag som bara fått upp 11  :(

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-11 kl 22:11 »
Och jag som bara fått upp 11  :(
inte illa pinkat ;) hamra på bara vettja ;D
Fjäderfän och kaniner

kurt

« Svar #12 skrivet: 16 apr-11 kl 04:58 »
Lite inspiration för att bygga mera annorlunda, men ändå fungerande fågelholkar:

http://www.dr.dk/nu/player/#/soeren-ryge/7057

Nina W

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 16 apr-11 kl 07:38 »
Jag satte upp ett gäng starholkar härikring för över två år sedan men än är ingen bebodd. Antagligen är felet att dom är byggda av färskt virke och dom gillar gammalt bättre.

En gång i tiden satte jag upp starholkar i Säffle och bara en blev bebodd av starar, i dom andra blev det talgoxar. Jag gick och kikade på stararna och var så glad för dom men så kom flugsnapparna! Dom lyckades köra bort stararna än fast dom säkert redan hade lagt ägg. Det är naturens gång, men man blir förtvivlad. Det är ganska ont om starar nuförtiden och jag vill så gärna hjälpa dom. (Kunde dom inte gett sig på talgoxarna istället, dom finns det ju tillräckligt av...)

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 17 apr-11 kl 21:00 »
spikat 35holkar idag och hängt upp 10holkar i trädgården... spännande att se vad det blir för några hyresgäster :)
Fjäderfän och kaniner

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #15 skrivet: 20 apr-11 kl 23:54 »
Roligt initiativ! Själv skall jag köpa ett gäng holkar, då jag varken har tid eller lust att snickra ihop ett par för tillfället. Det är ju roligare att göra knivar...  ;)

Vi får se vad det blir.  :)
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

regnpipan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 apr-11 kl 19:27 »
Sent men ändå. Idag byggde vi sisådär 20 holkar varav en uggleholk. Vi kanske inte timar in första häckningen med dessa men till den andra vändan står de redo. 10 av dem satte vi så vi kan se dem från köksfönstret.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 apr-11 kl 21:22 »
Sent men ändå. Idag byggde vi sisådär 20 holkar varav en uggleholk. Vi kanske inte timar in första häckningen med dessa men till den andra vändan står de redo. 10 av dem satte vi så vi kan se dem från köksfönstret.
Flugsnapparen brukar komma runt 1:a maj, och den trivs i holkar av färskt trä  :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 apr-11 kl 21:59 »
Flugsnapparen brukar komma runt 1:a maj, och den trivs i holkar av färskt trä  :)

Jo, då slipper man att de vräker någon annan hyresgäst, det är ju en klar fördel.

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 apr-11 kl 22:38 »
bättre att holkarna kommer upp sent än inte alls..de används ju vintertid av frusna små oxå :)
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 4 användare
Anders Flix, Nina W, Stengrim, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser