Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjäälp!! vår kanin tappar tänder!!  (läst 5389 gånger)

juliavestman

• Finland
hjäälp!! vår kanin tappar tänder!!
« skrivet: 06 apr-11 kl 13:59 »
hej! jag har ett stort problem. Idag var jag och min kompis och skötte om våra kaniner och då såg vi att min kanin, Peanut, hade tappat en tand! hela roten också! den var säkert två centimeter! Vår andra kanin, Vitnos, tappar hår och min mamma funderar att det möjligen är kalkbrist. Så snälla, hjälp mig! de är inte äldre än ett år, fyller år i juni.

djurskydd

• Ångermanland
SV: hjäälp!! vår kanin tappar tänder!!
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 14:08 »
Vistas kaninerna ute något? De behöver D-vitamin för att reglera kalknivåerna i kroppen och D-vitamin bildas i kroppen med hjälp av UV-ljus. Kaniner som aldrig vistas ute riskerar därför benskörhet och tandlossning trots att de får i sig en bra mängd kalk.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 14:11 »
Vad ger du dem förresten att äta? Har de alltid kvalitetshö och grenar? Det finns en artikel om tandproblem som Marianne Thornvall skrivit:

http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/matsmaltningsapparaten/tandsjukdomar-kanin/151

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

juliavestman

• Finland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 19:20 »
hej! kaninerna är utekaniner och vistas ute helatiden. vi ger dem hö och pellets och varjedag får dom lite grönsaker eller frukt. vi ger dem saltsten men bara en gång har vi gett dem kalksten, det är därför vi funderar på kalkbrist. den andra kaninen som inte tappat en tand har flera kala fläckar så jag antar att det är kalkbrist. jjaaa, jag glömde säga att dom är i vårat utegarage, som bara har 3 väggar så det är lika kallt där som ute. men det lyser ju dock ingen sol på dem.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 20:28 »
Kala fläckar kan uppstå vid fällning eller ohyra. Posta gärna bilder så kan vi se vad det är. Kvalster kan behandlas receptfritt. En svår fällning kan underlättas med b-vitamin och vetegroddsolja över fodret.

Tappa tänder gör man inte av kalkbrist. Antingen har han slagit ut den eller så har han någon allvarlig infektion, bristsjukdom eller förgiftning.

Om kaninerna är hängiga, inaktiva och ser sjuka ut tycker jag att du ska ta dom till veterinären.
//Lina

juliavestman

• Finland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-11 kl 17:26 »
kaninerna ser inte sjuka ut och hoppar omkring efter varandra som tokar  :) jag lägger gärna upp bilder på vitnos om ni så gärna kunde förklara hur man gör! jag anar att de slåss eftersom de springer omkring i buren efter varann nästan helatiden  :'(

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 17:34 »
Finns det någon som kan hjälpa er och kolla kön på dem?

Jag tror att det är två hanar.. och de kan inte sitta i samma bur. Flytta genast en av kaninerna till någon annan bur tills vidare, så de inte skadar varandra mer. Be någon kunnig om hjälp att kolla kön.

Vad jag vet ska tänder växa ut igen, men du sa att roten oxå var ute? Läskigt.
Då kommer tanden som ska nöta/ slipas mot den tanden som trillat bort inte ha något att nötas mot, och då har kaninen svårt att äta mat..

Be om hjälp och kolla könen och i munnen..

Lycka till!

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-11 kl 18:10 »
Kaniner som inte vistas i uv-ljus kan få avbrutna tänder pga försämrat kalkupptag som i sin tur beror på d-vit.brist, har själv sett det på kliniken där jag jobbat. Kalksten behövs inte till kaniner så länge de får utevistelse och bra, varierad kost! Julia, jag tycker du ska kontakta veterinär omg. eftersom du inte verkar ha så mycket kunskap om kaniner själv, och risken finns att den lider.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 07 apr-11 kl 20:18 »
Bor dom tillsammans? Och jagar varandra hela tiden?

Skilj dom åt! Genast! Sätt en i badrummet om du så måste. Det låter som att dom inte alls trivs ihop, och är det så att det är två hanar som bor ihop så kommer dom med tiden att slå ihjäl varandra.

//Lina

Gösta

« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 21:52 »
"Tandlossningen" beror säkert på slagsmål. Att roten också är borta tror jag inte på Den är flera cm lång och sitter fast i käkbenet. Inom 14 dagar tror jag med säkerhet att du ser en ny tand.
De kala fläckarna beror säkert också på slagsmål. dessa slagsmål kan vara riktigt våldsamma och slutar ibland i dödlig utgång.
Skilj på djuren innan det är för sent!
Gösta

juliavestman

• Finland
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 19:40 »
tack allihopa vad ni är snälla som hjälper mej! Jag ska säga till mamma att vi ska skilja på dem och jag ska fråga någon om de vill hjälpa till att kolla kön! vi behöver verkligen ta ut dem i solen eftersom de har varit inne i utegaraget hela vintern. åh, jag skäms så dåligt jag tagit hand om dem! pappa säger att han inte tänker ta dem till veterinär...  :'(

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 13 apr-11 kl 17:32 »
Din lokala Kaninavelsförening borde kunna hjälpa dig =). Separera kaninerna omedelbart, låt en av dom bo i en flyttkartong om ni inte har kompostgaller eller någon extrabur.

Jag har aldrig själv varit med om tandlossning pga brist på UV-ljus, och jag har ändå haft mina kaniner inomhus över vintrarna många gånger. Har aldrig ens hört talas om det, har hållt på med kaninuppfödning sen 2004.

Du kan kolla på www.skaf.info vilken lokalförening som ligger närmast dig. Det finns även länkar till deras hemsidor där.

//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser