Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Sortäkta fröer från pumpor  (läst 3960 gånger)

ia-pia

Sortäkta fröer från pumpor
« skrivet: 05 apr-11 kl 21:46 »
Tänkte ta fröer från mina pumpor i sommar och då jag kommer att odla flera sorter vet jag att man måste utföra en procedur för att veta att de är sortäkta, t.ex knyta en tunn duk  runt blomman. Ngn som kan förklara när i så fall man gör det. Hur vet jag att den är befruktad och i så fall att den inte blivit befruktad av en annan sort. Det ska ju finnas hon och hanblomor.
Tacksam om ngn kan bena ut det här för mig.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Sortäkta fröer från pumpor
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 22:26 »
Jag har aldrig gjort detta, men jag har läst om det och minns ungefär. Du ska förhindra att honblomman pollineras fram tills den är mogen för pollination. Det kan du göra genom att knyta fiberduk el dyl kring den. Jag tror jag också sett en beskrivning där man knyter ett snöre eller sätter en tejp kring övre delen av blomman så den inte kan öppnas. Vet inte om detta är säkert. Sen gäller det att veta när det är lagom dags för pollinering. Hur noga detta är vet jag inte. Jag tänker mig att det är när honblomman öppnar sig eller skulle öpnnat sig (om man inte hade förhindrat detta) eller möjligen lite senare. Då bryter man av en ståndare från en hanblomma, öppnar honblomman och penslar pistillen med ståndaren. Pensling med pensel förekommer också tror jag, men då måste man ju göra ren penseln mellan varje sort. När pistillen blivit pollinerad vet jag inte om honblomman ånyo måste skyddas en tid, eller om ytterligare (naturlig) pollinering är förhindrad eller verkningslöst efter den genomförda konstgjorda pollineringen.

Jag hinner tyvärr inte leta litteraturuppgifter just nu.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 15:10 »
Vad jag har hört är att blomman måste skyddas från knopp tills den faller av.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 15:14 »
Oj, aldrig hört talas om det här.
Har ju haft pumpor som vuxit fritt i min hage, på sydligare breddgrader.
Jag satte aldrig några nya då det kom upp nya varje år som revade sej runt och det var alltid någon pumpa som blev kliven på av
djur i hagen och sen kom det nya pumpor hela tiden.
Hade ett lager med pumpor i garaget och pumpa ingick i mina så gott som dagliga måltider.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 19:06 »
Vicky-g:
Egentligen är det ju pistillen som ska skyddas från oönskad pollinering. Men blomman kanske visar när pistillen är mottaglig?

När fröanlagen är pollinerade så skulle man kunna tro att saken är klar. Men det tar visst en tid efter att pollenet har landat på pistillen. Det ska växa ner nån slang. Så det finns väl en liten risk att annat pollen kan komma före. Så det är nog säkrast att skydda blomman (pistillen) ett tag efter handpollineringen också. (Edit: redigerade lite snömos i detta stycke.)

Vilse:
Själv vill jag ha sortäkta frö = få samma sort tillbaka ur det nya fröet. Men jag gör det genom att bara odla en sort åt gången. Därför har jag aldrig handpollinerat. Jag tycker det verkar för krångligt och för artificiellt.
« Senast ändrad: 06 apr-11 kl 22:32 av Anders Skarlind »

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 19:37 »
Jag brukar sätta fiberduk över på honblommor (känns igen på att de har ett fruktämne precis där blomman slutar) innan de slår ut. När blomman slagit ut tar jag en hanblomma, river bort själva blomman och gnuggar runt lite i honblomman. Sen på med fiberduken igen tills blomman helt vissnat. Det fungerar bra.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 06 apr-11 kl 20:36 »
Jag brukar sätta fiberduk över på honblommor (känns igen på att de har ett fruktämne precis där blomman slutar) innan de slår ut. När blomman slagit ut tar jag en hanblomma, river bort själva blomman och gnuggar runt lite i honblomman. Sen på med fiberduken igen tills blomman helt vissnat. Det fungerar bra.

Bra. Alltid bäst att höra från nån med erfarenhet.

Honblommorna känns också (särskilt hos Cucurbita maxima) igen på att blomman (fruktämnet) sitter mer eller mindre direkt på stjälken (på horisontella utlöpare hos Cucurbita maxima, minns inte riktigt hur det ser ut hos pepo). Hanblommorna sitter på en small upprättstående blomstjälk, som brukar vara 1-2 dm hög.
« Senast ändrad: 06 apr-11 kl 20:39 av Anders Skarlind »

SurOve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 apr-11 kl 21:14 »
Hej

Har provat att handpollinera flera gånger med blandat resultat. Håller med om att det är säkrare att bara odla en sort per år. Byt fröer med någon om du vill ha olika sorter...

Tänk på följande. Kvällen innan du tänker handpolinera vill du "stänga" både han- och honblomman. Det är ju sannolikt att en insekt besöker flera olika han- och honblommor innan den kommer till den sort du vill. Sätt tex ett gummiband kring blommorna. Gå ut på morgonen/förmiddagen och ta av gummibanden, dra loss bladen från flera olika hanblommor från olika plantor (av samma sort så klart) och gnugga mycket försiktigt på en honblomma. Gör detta på flera olika honblommor med nya hanblommor. Släng hanblommorna och skydda honblomman med en lite påse som du tex gör av fiberduk. Jag tycker att det är mycket lätt att gnugga så att honblomman knäcks. Den är mycket känslig.

Skydda honblomman några dagar till en vecka, det brukar vara så att kronbladen vissnar och blir bruna/geggiga och ramlar av. Då borde det vara ok. Markera med garn eller snöre tex så att du minns vilka frukter det gäller. Lätt att glömma bort senare på sommaren bland mängder med blad och frukter. Se till att dina pollinerade frukter har det bra, tex låt inte plantan ge för många frukter. Då blir det kanske mer näring till fröerna = mer kraft nästa år. Det går att beskära hela plantan inkl sidoskott efter tre-fyra frukter vilket oxå säkrar avmognad. Om frosten tar frukterna så klarar sig sannolikt fröerna ändå. Eftermogna annars inomhus.

Lycka till!!
Syrar ofta. Surar ibland.

ia-pia

« Svar #8 skrivet: 18 apr-11 kl 07:08 »
Tack snälla för informationen ni givit mig om pumpor och frötagning.
Visste att det skulle bli lite "trix" med det hele´  ;) men väl värt att pröva.
Får återkomma till hösten för en uppföljning!!
Mvh Ia-pia

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser