Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när ska man plantera Dalia.  (läst 16978 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
när ska man plantera Dalia.
« skrivet: 05 apr-11 kl 16:15 »
jag har köpt lökar , dalia och har aldrig haft sådana,, när ska man plantera dom ? kan jag plantera nu i en kruka inne.. eller ska jag vänta tills jag kan plantera dom ute.. ??
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

malarmaster

• Gäst
SV: när ska man plantera Dalia.
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 17:56 »
du kan plantera dem i krukor o ha inne förutsättningen är att du har tillräckligt med ljus(bra fönster eller uterum med lite värme,de tål inte kyla) o sedan plantera dem i rabatt eller urnor när utetempen är okej.annars förvara dem svalt så de inte gror o plantera dem i urnor eller rabatt när tempen ute är okej.själv föredrar jag kruka inne (har växthus)då blommningen kommer igång mycket tidigare. Ulf

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 18:14 »
Om du väntar tills de kan planteras ute så dröjer det in i augusti innan de blommar. Jag tycker det är en fördel, för i våran trädgråd finns så mycket annat på försommaren, väldigt lite i aug-sept.  Vill du ha tidigare blomning så går det att sätta dom inne först fast inte varmt  som t.ex. ett vardagsrumsfönster utan ljust och gärna kyligare som t.ex. växthus, inglasat veranda eller ett ljust fönster i ett nästan ouppvärmt men frostfritt rum.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 20:43 »
mina dahlior börjar blomma kring midsommar om vädret blir bra o blommar tills frosten kommer.
menar du att de bara blommar en viss tid/period?isåfall så är det ingen som sagt det till mina,gjort såhär de senaste 10 åren.Ulf

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 20:50 »
he he, nej självklart blommar dom inte bara en viss period.  Jag menade att jag tycker det är trevligt att det är andra saker som börjar blomma när försommarblommorna tagit slut och därför bryr jag mig inte om att lägga ner extrajob på att försöka få igång dahliorna tidigt.
Menar du att du hunnit få blommor redan till midsommar när du planterat dom ute efter frostrisken är över??? ???

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 10:09 »
jag har köpt lökar , dalia och har aldrig haft sådana,, när ska man plantera dom ? kan jag plantera nu i en kruka inne.. eller ska jag vänta tills jag kan plantera dom ute.. ??
Grattis! Du har kommit in på min favoritblomma! Det finns ju mängder med Dahlior, låga, mellan höga, fyllda, enkla, pompom, kaktus m.m.   m.m.  De blommar ända tills frosten tar de. De blir svarta efter en enda frostnatt. Plockar du bara av blommorna när de blommat ut så får du ett riktigt blomsterhav. Vill du ha frön så bara låter du blomman sitta kvar - på bekostnad av nya blomknoppar.
Det svåra med Dahlior är ju vinterförvaringen >:D
I år hade jag knölarna inne vid solfångartanken och hade extra värme för att hålla det frostfritt, men nu när jag tittade på knölarna har de torkat in enormt mycket.  :'( Hoppas verkligen att de kan väckas med vattenbad!

Knölarna tål inte frost, så du får plantera de när risken för att frosten ska gå ner i jorden är över och se till att inte någon bladmassa kommit upp om det kommer nattfrost... Det tar ju ganska lång tid inan de kommer upp så personligen gräver jag ner mina om ett par veckor (april)
Hoppas du får mycket glädje av dina nya vänner.
Lycka till
« Senast ändrad: 06 apr-11 kl 10:15 av Znibban »

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #6 skrivet: 06 apr-11 kl 23:43 »
 Znibban du skrev att det väcks med ett vatten bad..  ska jag gör nåt sånt..  eller är det bara att plantera i kruka , ska jag blanda såjord och plantjord/blomjord eller ?!  efter som jag bor i norrland så går det inte att missa när frosten är över, vi har fullt med snö än. så det är länge kvar..  ;)  det var därför jag tänkte om jag sätter dom i kruka nu så kan jag njuta av dom innan hösten är här och vintern knackar på dörren igen.. men vinterförvaringen får bli enn annan fråga..  ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 apr-11 kl 00:17 »
Lägg dem i ljummet vatten ett par timmar eller över natten.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 apr-11 kl 16:15 »
Vet inte om detta är ett allmänt problem eller om jag haft otur men jag skulle rekomendera att inte vattna jorden nåt, eller ytterst lite, efter att knölen är satt i en kruka. Det är lätt hänt att den ruttnar om den står i allt för fuktig jord, iaf. min erfarenhet.

Så, vattna mycket försiktigt innan den börjat växa.

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 22:51 »
he he, nej självklart blommar dom inte bara en viss period.  Jag menade att jag tycker det är trevligt att det är andra saker som börjar blomma när försommarblommorna tagit slut och därför bryr jag mig inte om att lägga ner extrajob på att försöka få igång dahliorna tidigt.
Menar du att du hunnit få blommor redan till midsommar när du planterat dom ute efter frostrisken är över??? ???
nej,jag driver dem i växthuset o planterar ut dem i urnor i maj,lite beroende på väder.vill ha ett överflöd av blommor i trädgården hela säsongen,inte bara dalior har 500 olika perenner,lite sommarblommor,rosor clematis m.m m.m. ulf

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 apr-11 kl 22:55 »
Vet inte om detta är ett allmänt problem eller om jag haft otur men jag skulle rekomendera att inte vattna jorden nåt, eller ytterst lite, efter att knölen är satt i en kruka. Det är lätt hänt att den ruttnar om den står i allt för fuktig jord, iaf. min erfarenhet.

Så, vattna mycket försiktigt innan den börjat växa.
kan bero på att du haft krukorna kallt.mina brukar komma igång efter en vecka på varmbänken(bord med inmonterade värmeslingor)o jag har dem i 19-20 gr. Ulf

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 apr-11 kl 07:23 »
Det låter som en underbar trädgård!

Znibban

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 apr-11 kl 02:47 »
kan bero på att du haft krukorna kallt.mina brukar komma igång efter en vecka på varmbänken(bord med inmonterade värmeslingor)o jag har dem i 19-20 gr. Ulf
Det här låter ju som en sagodröm :P...värmeslingor. Hur löser du det rent praktiskt och ekonomiskt? Hur mycket drar de?
Kan du inte visa lite bilder från din trädgård, med alla perenner..... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
Conorcccc, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser