Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjarfrågor om fiske!  (läst 3236 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
nybörjarfrågor om fiske!
« skrivet: 02 apr-11 kl 12:46 »
Hallå där!
Jag har länge varit lite nyfiken på möjligheten att fiska till husbehov... Eftersom jag är helt ny på banan har jag en del frågor.

Fiskekort - är det något som krävs oavsett var du fiskar? Eller är det bara på vissa platser som man behöver sådant?

Fiskeplats i närheten av Uppsala? Det skulle ju kännas väldigt fånigt att spendera massor av pengar på att ta sig till själva fiskeplatsen, och därmed till slut få mycket dyrare fisk än den jag kan köpa på ica.

Jag är mest sugen på att meta, det där med flugfiske tilltalar mig inte i nuläget iallafall. Tips på hur man får tag på ett metspö?

Andra tips för en total nybörjare uppskattas varmt!

Lasse46

• Jämtland
SV: nybörjarfrågor om fiske!
« Svar #1 skrivet: 02 apr-11 kl 17:06 »
Nedan är ett citat från Fiskeriverkets hemsida om vad som gäller för fritidsfiske.

"Alla har rätt att fritt fiska med handredskap utmed Sveriges kuster och i de fem stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. Det innebär att du får meta, spinnfiska, pilka och pimpla samt fiska med lina som har max 10 krokar här.
I andra vatten måste du antingen köpa fiskekort eller fråga fiskerättsägaren - oftast vattenägaren - om lov"

Lasse

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-11 kl 20:29 »
3meters metspö av billig modell funkar bra för nybörjaren.. viktigt är att flötet är ganska litet (känsligt) så napp syns.. kroken skall vara vass och gärna av kvalite..kamazan ,owner, storlek 6 eller 8 funkar till det mesta.
abborre älskar varmt vatten och finns vid näckrosor och under träd som sticker ut i vattendrag..även under bryggor...bete mask.
braxen leker när häggen blommar och finns då på grunt vatten nära botten...bete mask eller majs eller maggots(fluglarver)..
mört finns vid vasskanter oftast..bete majs eller deg(mjöl,vatten,vaniljsocker och kanel)...
sutare finns i dyiga vikar med mycket näckrosor..fiskas sena kvällar/nätter... bete mask eller majs

vistas tyst vid vattnet så ökar chansen till hugg..mäska nån dag innan fisketuren med majs(släng nån näve majs i vattnet där du tänker fiska)...
 skitfiske!! ;D
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 09 apr-11 kl 07:44 »
Citat från: Fny
Fiskeplats i närheten av Uppsala?

Det naturliga är ju att kolla vilka vattendrag du har nära hemmet. Fråga gamla gubbar om det finns någon fisk i dessa. Inte alls omöjligt att du kan ha ett bra aborrvatten nära inpå.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 jun-11 kl 10:14 »
fick en abborre på 1,2kg i förrgår när jag metade med en bit mört på kroken.. nytt pb :D
Fjäderfän och kaniner

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 24 jun-11 kl 10:45 »
Mitt favoritfiske är ett kastspö i vart knäveck och så ro. Ganska enkla/billiga spön. 0,35- lr 0,40-lina. släppa på spärren så att linan slirar så lätt som möjligt. Huggkrok är bra att ha, man kan ju få en gädda på 11,4Kg urtagen! (Mitt pb)
Är det grunt gäller flytwobbler, men oftast går jag på djupet med stort sked-drag, 12-15 cm.  (Atom, Utö el liknande) och så ro relativt sakta.

Tyvärr blir det sällan numera.
Det kan ju ta en timma eller två men när man är som längst bort i tankarna blir det ett tvärt uppvaknande. Linorna ska inte trasslas ihop, linan får inte bli slak, gäddan ska inte hoppa och skaka loss draget, inte in i näckrosorna, inte sno för mycke lina, jag ska inte trilla över bord,det räcker med adrenalinkicken i båten................ Kanske bäst att börja med ett spö?

Som vi säger i Småland: Löcka te!!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jul-11 kl 23:14 »
Ett tips är att gå ner till ekon nedanför Uppsala och meta.

Jag brukar meta mört och andra vitfiskar. Bättre ur tungmetalls synpunkt. Vet inte hur vattnet är i ekon dock.

Jag bodde utanför Järlåsa och kollade upp vattnet i sjön med en granne som fiskade en hel del. Han menade att det var riktigt fint vatten men jag åt ändå med måtta. Tvär så är väll de flesta svenska vatten förgiftade.

Lätt att göra ett eget spö av ett lagom stort "träd" Sen är det bara att skaffa sig en metrev och köra.

Finns mycket bra böcker om fiske på Bibllan i Uppsala. Den första jag läste hette mest om mete som är en riktigt bra bok om man precis har kommit igång.

Lycka till.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 23:12 »
Jag var ute i går och metade,inte ett enda napp.Det började bra redan hemma,fick hålla på i en halvtimma för att få tag i några maskar.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

simples145

• -
    • canvas print
« Svar #8 skrivet: 22 jul-11 kl 12:34 »
Tack för de tips jag precis har också tagit upp fiske

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser