Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Keso  (läst 7916 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Keso
« skrivet: 25 jul-06 kl 14:23 »
Vad häller ni som gör egen keso över grynen istället för grädde om ni vill ha den lite magrare?

Även andra kesotips mottages tacksamt.

Här är min favvo:

Kesopaj.

Gör en pajdeg, kalva ut den i en quischform och förgrädda.

Bre ut ett lager billig eller hemkokt marmelad över botten.

Rör ut 500g keso med 2 ägg, lite socker och vanilj och häll i pajskalet. Skippa sockret för lite mer "vuxen"smak.

Grädda tills ytan fått färg i 225 grader.

Skytten

• Skåne
Re:Keso
« Svar #1 skrivet: 25 jul-06 kl 14:27 »
Vet inte vad keso egentligen är, inget jag köper, men det ser ut som färskost, på syrad mjölk, stämmer det?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 14:43 »

Citera
KESO är Arlas varumärke för cottage cheese. Cottage cheese är en grynig färskost med mild smak som är vanlig bl.a. i USA.

Alltså - ostmassan från mjölk som man har kokat när den börjat surna och hällt lite grädde över för att få bättre konsistens.

Men jag brukar använda filmjölk istället.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 25 jul-06 kl 16:07 »
Cottage cheese är en revolutionerande ostsort/ost.....väljer man bort den så missar man mycket. Den är underbart god bara kryddad lätt med salt och svartpeppar på nybakat bröd.
Eller som fylning i pitabröd tillsammans med lite tunnskivat stekt kött och grönsaker.

Eller som alternativ tzatsiki med finstrimmlad gurka och pressad vitlök.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jul-06 kl 10:20 »
Tack för upplysningen, då är det keso jag gör.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 27 jul-06 kl 21:09 »
Idag vart det en röra med cottage cheese, hackade svarta oliver, herbes de provance och hackad vitlök till fransk potatissallad.

Hm, fil......äh, jag provar med kefiren. Man behöver det där lilla "klistret" för att få geggan att hänga kvar på mackan  ;D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 28 jul-06 kl 16:12 »
Idag vart det en röra med cottage cheese, hackade svarta oliver, herbes de provance och hackad vitlök till fransk potatissallad.

Hm, fil......äh, jag provar med kefiren. Man behöver det där lilla "klistret" för att få geggan att hänga kvar på mackan  ;D
Hur håller du dina mackor egentligen :P.
Det brukar underlätta om du lägger pålägget ovanpå ;).
Annars får du väl göra som min farfar gjorde när han skulle försöka få i sig soppa efter sina fylleperioder....helt sonika sätta dig naken i badkaret och sleva i dig.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jul-06 kl 16:30 »
Pröva långfil, då kan farfar använda det som blir över som hängmatta..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 02 aug-06 kl 22:49 »
Fred, jag håller mackan upprätt. Men om man har så mkt. pålägg som jag på mackan så underlättar det med lite klister  :-[

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 aug-06 kl 07:51 »
Någon som kan förklara, med fysikaliska termer, varför en macka, om den tappas alltid hamnar uppochner?

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #10 skrivet: 03 aug-06 kl 08:02 »
För att pålägget har större densitet än brödet. Tyngdaccelerationen blir därmed större för pålägget än för bröden och landar således först.
kan själv

Suresh

• Gäst

Pika

« Svar #12 skrivet: 03 aug-06 kl 17:40 »
Någon som har ett bra keso-recept att dela med sig? Smakar det precis som köpt keso eller?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 03 aug-06 kl 21:18 »
Ja, exakt lika är det ju inte. Men det "påminner" om den köpta. Jag har bara hunnit göra den ur boken Ost, smör och surmjölksprodukter till husbehov av Ingrid Dam och jag tycker den är hyfsat enkel att göra. Annars om du slår upp cottage cheese på google så kan det hända att du hittar något.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 03 aug-06 kl 23:33 »
Slänger man två saker från det lutande tornet i pisa, så kommer de ner samtidigt om de har samma form, enligt experiment gjorda av ingen mindre än Gallilei, när det gällor mackor borde ju salladsbladet fungera som fena och den hamna rätt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 aug-06 kl 23:35 »
Galilei slängde aldrig några mackor från tornet i Pisa.

eva f

• Ångermanland
SV: Keso
« Svar #16 skrivet: 05 feb-10 kl 14:24 »
Men vad använder ni keso till? Jag har fått hem två små lådor  som jag inte vet vad jag ska göra med.  :-[ Recept och tips?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 05 feb-10 kl 15:42 »
Men vad använder ni keso till? Jag har fått hem två små lådor  som jag inte vet vad jag ska göra med.  :-[ Recept och tips?
Min mamma brukade göra "kesokaka". Ska se om jag hittar receptet i pärmen,det är fantstiskt mycket odare att bjuda på än sockerkaka fex  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mata

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 05 feb-10 kl 19:21 »
Men alltså "cottage cheese" verkar kunna betyda en massa olika sorters färskostar. Inte nödvändigtvis det man i Sverige kan köpa i affären. Som består av små separerade gryn av färskost i lite grädde. Finska keson ( i alla fall valios) ligger i lite vassla istället för grädde.
Och rysk keso smakar mer lik tvorog och kornen kan vara både små och stora, ligga i fet grädde eller i lätt grädde.
Det som kan kallas cottage cheese verkar i många fall om man studerar utländska recept vara färskostar som det blir när man skär mjölk med yoghurt (= panir i Indien) eller med fil eller något annat surt, vilket inte riktigt liknar keso, utan oftast blir som en sammanhängande massa.

Sypunkter kring mina funderingar?

Vad man ska använda keso till? Det är så gott som det är tycker jag. Kanske på bröd eller på tallriken med annat. Man måste inte krångla till det...?  :)

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 05 feb-10 kl 19:28 »
Jätte gott som mellanmål , typ risifrutti/mannafrutti .
Lite keso , en god sylt man tycker om tex mylta , och ev lite hackade nötter .

Blanda i grillkrydda eller annan krydda som passar , hackad paprika allt efter tycke och smak och lägg på en köttbit i stället för kryddsmör .

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare
Bokohammare, gorlan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser