Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EM- något för oss på alternativ  (läst 18547 gånger)

dodder

• Västergötland
EM- något för oss på alternativ
« skrivet: 31 mar-11 kl 18:43 »
effektiva mikroorganismer... någon som provat?
Jag blev så inspirerad och engagerad efter ett samtal med säljaren i sverige...
och tänkte att detta vore något för alla på alternativ!!
beställt EM och om allt fungerar..?.. så bannemej blir jag återförsäljare.
gå in på hemsidan
www.greenfoot.se
mvh lotta
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Cyklisten

• Gäst
SV: EM- något för oss på alternativ
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 19:04 »
Du har blivit lurad av en bra säljare. De staplar en massa vackra ord på varandra, men alla betyder BLUFF.

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 19:13 »
Jag har ett flertal bekanta som använder detta och är mycket nöjda. Själv har jag ingen åsikt eftersom jag inte provat än, även om tanken finns.

dodder

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 21:20 »
två helt olika åsikter..
själv känner jag att detta kan vara något.. vad talar emot??

bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 12:29 »
EM är ett rätt så etablerat alternativmedel/metod på en del håll utomlands.

Men testa det själv först! Och sätt dig in i vad det handlar om. Fundera inte ens på att bli återförsäljare innan dess. Något annat tycker jag är oseriöst.

dodder

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 21:28 »
ja jag har beställt produkten och skall testa i år

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 20:15 »
Jag har testat EM men fick det inte att fungera. Syrningsprocessen kom aldrig igång och det började ruttna istället. Känner en som använder metoden som "förkompostering" och menar att det fungerar bra. Enligt utsago så bryts materialet delvis ner genom bakterieprocesserna, vilket gör att det går undan sen när det blandas i vanlig jord.
Själv trivs jag nog bättre med den fina myllan som mina maskkomposter ger, men det är ju förstås inte ett alternativ för de som är gillar slaskhink-konceptet.
EM verkar säljas likt något slags pyramidspel. Men blir lite fundersam.
Jag har inte hittat några vetenskapliga källor för vad det är som är så bra med EM och är än så länge inte övertygad. Men jag kanske borde testa en sväng i år igen och se ifall jag får det fungera bättre.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 21:11 »
Hej!
Om Em vore bra så skulle det vid det här laget finnas massor av objektiva undersökningar. Hemsidan hänvisade inte till någon stor undersökning.
För ett antal år sedan såldes ett tyskt  kalkpreparat som skulle vara ett liknande undermedel. Inga undersökningar utan man hade enstaka personer som vittnade om preparatets undergörande egenskaper. Till slut insåg folk att det var ett bedrägeri ( kanske ett omedvetet bedrägeri) och försäljningen upphörde i Sverige.
MVH
Jan

purpurbönan

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 jun-11 kl 22:11 »
   Jag är också jättesugen på att testa! Hur har det gått för er? Antar att det är typ bokashi ni menar?

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 21:03 »
startar upp en bokashi-bytta idag.. hört talas om den lite tidigare- känns lite lurt då man måste köpa preparat och så.. nja lite tveksam är jag allt...

men så fick vi två 2 byttor, "mirakel-strö" - ett startkit helt enkelt i julklapp så innan jag yttrar mig mer så får vi se hur det går...

bohem-torpare

sparxxx

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 26 dec-11 kl 21:38 »
Jag ska också prova på det här med bokashi, vore ju guld om det funkade! Jag tror nog det gör det faktiskt.. Gäller bara att få till det rätt. Men herregud vad dyra grejerna är! Här ska vi bygga egna hinkar av vanliga plasthinkar från Coop, det står ju till och med hur man gör på www.bokashi.se :) 1 kg sånt mirakelströ är på väg hem till postlådan, sen har jag en ide om att det kanske går att ympa in bakterierna från tidigare hinkar till den nya, istället för att använda strö?                                      Och hej Henke! :)

kackelmann

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 dec-11 kl 22:05 »
Har sett den här bokashi-hinken hos en kompis och hon lovordade den.

Själv begriper jag inte riktigt nyttan, läser jag på hemsidan www.bokashi.se måste man gräva ner resterna från hinken i trädgårdslandet eller hälla i varmkomposten ändå innan det blir jord av det. Känns mest som en fin livsstilsprodukt och ett sätt att bli beroende av dyrt mirakel-grus via postorder när vanlig hederlig kompostering är grunden i hela naturens kretslopp och dessutom helt gratis.  ::)

Nån annan kanske kan övertyga mig..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

henrietta70

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 nov-12 kl 22:07 »
Ni som skulle testa - resultat?

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 nov-12 kl 22:33 »
Både jag å syrran använder det, som förkompostering funkar det superbra!

Växter både inomhus å i trädgården trivs väldigt bra med näringsvätskan man tappar av från komposthinken :)

Bokashi-ströt är ju egentligen bara EM som ympats på vetekli för att få ett mer praktiskt format så att säga, jag använder tex bara själva vätskan vilket funkar precis lika bra samt är billigare.

Jag tror framförallt att det kan va ett bra system att använda i större skala i mer tätbebygda områden då hanteringen av organingt material skulle kunna effektiviseras med tanke på att förmultningen går så pass mycket snabbare.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 nov-12 kl 11:00 »
Det första jag gjorde när jag flyttade hemifrån i augusti i år var att köpa hem ett startpaket med bokashi. Jag såg det som en investering, eftersom jag kommer ha nytta av det redan till nästa odlingssäsong. Hade tidigare testat att blanda ihop EMA som mamma gav till hästarna. De får ibland problem med magarna och då var EMA ett bra hjälpmedel. Fobo har en bra artikel på sin hemsida: http://www.fobo.se/kunskap/miljo/effektivamikroorganismer.shtml

Bokashi-hinkarna tycker jag är väldigt smidiga, jag har börjat med ett projekt för att få ett bra jordförbättringsmedel. Har läst om en svart och bördig jord som indianer fått fram i sydamerika, med hjälp av träkol. Det kallas terra preta och Fobo har även skrivit om detta: http://www.fobo.se/kunskap/miljo/odlaren_terra_preta_2009.pdf
Jag tänkte att om man kombinerar de två teorierna, kan man slå två flugor i en smäll. Man får både näring, mikroorganismer och något som ser till att det blir långtidsverkande (flera tusen år). Så jag mosar ner träkol i byttor och häller sedan på den näringsrika vätskan som blir i botten på bokashi-hinken. Sedan ska jag nog låta det stå nu under vintern och till våren häller jag ut det i grönsakslandet.

henrietta70

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 nov-12 kl 13:53 »
Låter fint. Tack för era svar.

Som en granne till oss med stora egna odlingar och alternativtänkare sa idag - det enda han har emot EM är kostnaden - att man inte kan själv odla fram startkulturen. Men förmodligen är det en välbevarad hämlighet och kanske svårt att lyckas utan rätt miljö.

Å andra sidan - om man slipper diskmedel, tvättmedel och andra preparat så sparar man ju där. För att inte tala om att ett enskildt avloppsystem mår bra av mikrolivet!
Med en större skörd sparar man i matkostnader.

Vi har bestämt oss för att testa.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #16 skrivet: 20 nov-12 kl 16:40 »
Det är nog inte alls svårt att göra egen EM, men man får inte kalla det så, för EM är ett registrerat varumärke. Du får hitta på något säljande namn. XFM - eXtra Fantastiska Mikroorganismer, kanske? Det finns gott om sidor på internet som beskriver hur man gör.

Googla på "diy bokashi starter".

I stora drag handlar det om att man odlar upp mjölksyrabakterier och jäst. Mjölksyrabakterier kan du få startkultur från filmjölk eller yoghurt. Eller varför inte en surdeg?  Jästkultur kan du få genom att lösa lite honung i vatten och låta stå ljummet över natten. Odla vidare genom att tillsätta socker eller melass. Sedan tillsätter du dessa kulturer, tillsammans med lite kompostthe, melass och vatten till en sopsäck full med sågspån eller  vetekli, så att det blir fuktigt. Knyter till så att koldioxid kan pysa ut, men inte syre kan läcka in. Skakar ibland. Förvarar svalt och mörkt.  Efter någon vecka när säcken inte längre är uppblåst, öppnar du säcken och torkar innehållet. Det bildas då stora mängder svamp- och bakteriesporer, som kan aktiveras genom att blöta upp sågspånet eller kliet.  Sedan säljer du denna bokashi dyrt och blir väldigt rik.
« Senast ändrad: 20 nov-12 kl 16:59 av sɹǝpuɐ »

henrietta70

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 nov-12 kl 18:11 »
haha - som tur är så är jag inte lagd åt det hållet - eller synd kanske...

Man borde väl kunna odla det i flytande form oxå? Det är den vi är intresserade av. Tänk att använda det som diskmedel och städa med - så mår det avskilda avloppet bra!

Till en början - naturligtvis ska jorden och växterna även få sitt. Komposten går dock till kompostmaskarna. ...eller...förresten... de kanske skulle bli jätteglada av bokashi?

Jag råkar ha en flaska mjölksyra som används av biodlarna. Är den samma sak?

Tack Anders!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #18 skrivet: 20 nov-12 kl 18:18 »
Nej, det skall vara mjölksyrabakterier, inte mjölksyra. Bakterierna och jästsvamparna samarbetar för att bryta ner matresterna. Snabbkompostering.

Vitsen med vetekliet eller sågspånet, tillsammans med melassen i den lufttäta sopsäcken,  är att man då kan föröka upp mikrorganismerna och sedan få dem att bilda enorma mängder sporer när man torkar det. På det viset kan mikrorganismerna lagras mycket länge, spridas över matresterna och snabbt aktiveras bara genom att bli fuktigt.  Blir oerhört mycket drygare än att dutta em-lösning direkt.

Istället för att göra sin egen XFM kan man lika gärna odla upp EM i sopsäckar på exakt samma sätt. Men det blir ju lite dyrare, och kanske inte lika bra.
« Senast ändrad: 20 nov-12 kl 18:37 av sɹǝpuɐ »

henrietta70

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 nov-12 kl 18:24 »
ÖH - så dum man är ibland  ::)

Tur man kan fråga  ;D

Här ska det experimenteras!

Vassle (enkelt - har ingen surdeg på hyllan just nu) - honung (fick en burk av grannen, borde bli bra med lokalt honung) - melass och värme.

Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser