Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påskliljor i fårhagen.  (läst 3339 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Påskliljor i fårhagen.
« skrivet: 31 mar-11 kl 12:26 »
Äter får påskliljor?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Påskliljor i fårhagen.
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 12:38 »
Helt säker är jag inte, men nästan alla djur tycker att påskliljor smakar äckligt, så troligen äter får inte påskliljor.

Du kan ju prova att ge ett får ett påskliljeblad, den mängden ska inte vara farlig. Om den spottar ut eller vägrar äta, så vet du.

Sen är det ju också en fråga om vad de har tillgång till. Djur som har lite mat äter även det som är äckligt. Men jag antar att dina djur blir flyttade eller får tillskottsfoder innan betet är så slut att det bara finns påskliljor att välja på  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 14:36 »
Mina Gutar äter inte nercisser :-).

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 15:02 »
Gula blommor smakar äckligt.
Jag hade hela ena hagen full i påskliljor och narcisser och sånt.
Jag höll fåren borta när det började spira av den enda anledningen at dom betde på nya bladen. så fort bladen kommit upp till ca 15 cm så släppte jag in fåren igen. Dom äter INTE gula blommor.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 17:09 »
Äter dom inte smörblommor heller?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 17:18 »
Mina får äter inte påskliljorna som står i hagen!
Däremot så utrotade mina får ett stort bestånd med liljekonvaljer... :o och ingen blev sjuk ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 18:30 »

Nopp..  ;D  Varken Smörblommor eller Påskliljor vilka invaderar mina hagar äter hästar. lamm eller lammungarna.

Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

signe

« Svar #7 skrivet: 31 mar-11 kl 20:37 »
Maskrosor är gula och goda.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 31 mar-11 kl 21:40 »
Låter man djuren själv bestämma och ha god tillgång på bete, så äter de sånt de tycker om och mår bra av. Alltså inget att bekymra sig över.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #9 skrivet: 31 mar-11 kl 21:49 »
okej då låter jag de gå i hagen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 31 mar-11 kl 22:52 »
Rådjur äter ju gärna tulpaner men inte gula. De flesta djur låter bli smörblommor, det verkar vara något med den gula färgen, det är många gula blommor som de inte äter.
Åsenfår, hundar och katter

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 31 mar-11 kl 23:00 »
Låter man djuren själv bestämma och ha god tillgång på bete, så äter de sånt de tycker om och mår bra av. Alltså inget att bekymra sig över.

God tillgång till bete? Vilken del av världen bor du i?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser