Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  timmrings kurs  (läst 2197 gånger)

jessica18

• Småland
timmrings kurs
« skrivet: 29 mar-11 kl 19:58 »
Hallo

Här kommer en nykomling med lite frågor till er alla!
Har en äldre stuga på gården (Timmrad) som behövs renoveras
Hade tänkt göra det mesta själv....
Är det någon som gått en kurs i detta?
Logosol i Härnösand har en kurs på en vecka.
Alla svar är tacksamma,negativa eller positiva

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: timmrings kurs
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 23:18 »
Vet inget personligen om Logosols kurs men har läst mig till att den verkar populär. Jag gick en liknande vid Brunnsvik (utanför Ludvika) förra året, mest för det var närmre och den var nyttig tycker jag.
Vi körde principen så mycket praktiskt arbete som möjligt... och ju fler knutar desto bättre eftersom det mesta av timringstekniken återfinns i knuten. Man kan läsa sig till rätt mycket om man är intresserad.

Har haft allt för mycket annat att pyssla med för att hinna med någon regelrätt timring hittills sedan dess men suget och intresset finns! :-)

Bildningsförbunden i vissa städer har tidigare arrangerat kurser så det kan vara värt att kolla där med.

Man bör vara medveten om att det finns stora geografiska skillnader inom timringstekniken så teknik och utförande varierar från kurs till kurs. 

Det är ju ett rätt styrkekrävande arbete att hålla på och timra och man gör det svårligen själv. Vissa sker kan man göra själv men de flesta moment underlättas av att man är minst 2.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

jessica18

• Småland
SV: timmrings kurs
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 21:48 »
tack för svaret
bra tanke där med att det skiljer sig i teknik mellan landskapen
vi bor ju i Småland och den kursen går i norrland
kanske få söka mig om efter något annat
det bästa hade varit om man fått tag i timmer från den tiden stugan är och bytt ut det som är dåligt....
Låter ju hur lätt som helst..........

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser