Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böld på benet  (läst 3448 gånger)

Bondbruden

• Gäst
Böld på benet
« skrivet: 24 jul-06 kl 13:01 »
Idag upptäckte jag att en av mina tackor har en liten böld på framsidan av ena frambenet strax ovanför klöven. Vad kan det bero på? Hon haltade lite, men verkade inte annars besvärad av den. Hon går i en gräshage dygnet runt och borde alltså inte kunna ligga på något hårt ställe i hagen. Har nån nåt tips?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Böld på benet
« Svar #1 skrivet: 25 jul-06 kl 08:19 »
Hur liten är "liten" böld ?

Menar du en väldigt liten böld straxt ovanför kövspalten ovanför mitten av klövarna då är det  inflamation i klövspaltskörteln...
eller är hon svullen/böld i leden ovanför klöven då låter det som en möjlig klövspaltsinflamation.....

Har du en bild på "bölden" ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bondbruden

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 23:42 »
Nej. Jag har tyvärr ingen bild, men bölden är ungefär lika stor som en halv pingisboll och sitter precis ovanför klöven. Kollade upp det du föreslog att det kunde vara och det stämde väl in på symptomen. Vilken behandling kan du rekommendera? Kan jag göra nåt själv eller är det veterinärjobb?

Bondbruden

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jul-06 kl 23:55 »
Jag surfade lite till och upptäckte att beskrivningen av infektion i klövtalgkörteln är det som verkar passa bäst in på det min tacka lider av. Är det penicillin som gäller då eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser