Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla ostronskivling på stock  (läst 17234 gånger)

Edvin86

• -
Odla ostronskivling på stock
« skrivet: 27 mar-11 kl 21:03 »
Okej! Total nybörjare på svampodling, men har försökt odla ostronskivling på stock. Jag har fotograferat processen i förhoppning om att någon rutinerad kan kommentera hur det har gått...

Bild 1:
Allting jag har använt. Motorsåg, Aspstockar (Asp var det jag hade, men de flesta lövträd går att odla på), plastfolie, sopsäckar, häftpistol och svampmycel. Jag köpte mitt mycel på tynderosvamp.se för drygt 300 bagis.

Bild 2:
Jag sågade av ca 5 centimeter på ändytorna för att senare kunna sprida ut mycel på en färsk snittyta. Jag sågade också upp mina kubbar i 50 centimeter långa bitar, diametern på kubbarna är 19 centimeter. Stocken måste vara färsk, ett bra test är att om man kan krama ihop sågspånet till en boll utan att den faller sönder, då är stocken tillräckligt färsk/fuktig.

Bild 3:
Jag sågade två stycken två centimeter breda snitt in till mitten av stocken. Detta för att ha så mycket snittyta som möjligt att senare sprida mycel på.

Bild 4:
Jag stoppade ner mycelet i de sågade snitten och häftade fast plastfolie. Plasthandskarna hade jag på mig för att undvika att få i mer bakterier än nödvändigt (och så tyckte jag, lite kräset, att det var något obehagligt över mycelet).
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 21:31 av Edvin86 »

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Odla ostronskivling på stock
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 21:16 »
Planterar man mycel, eller?
Trivs ostronskivlingen utomhus, bara så där?
Landsflykting i storstan...

Edvin86

• -
Odla ostronskivling på stock - del 2
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 21:48 »
Det blir flera inlägg för det var max fyra bilder per post(?)

Bild 5:
Jag spred ut ett lager mycel på de nysågade ändytorna.

Bild 6:
Med hjälp av min fantastiska flickvän spikade jag fast de tidigare avsågade ändstumparna på stocken, men nu med mycelet mellan.

Bild 7 och 8:
Jag spred ut ett lager mycel i botten av en sopsäck. I sopsäcken placerade jag sedan kubben

Edvin86

• -
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 22:03 »
Bild 9:
Stängde till säckarna men inte mer än att det fortfarande kunde komma in luft. Jag klippte 10-12 hål per säck för ytterligare luftgenomströmning.

Bild 10:
Bar ned säckarna i våran ganska fuktiga källare där det nu är ca 7 grader.

Detta är del ett i ostronskivlingodlingen. Om tio till tolv veckor ska det nu förhoppningsvis vuxit igenom mycel i hela stocken och det är dags att plantera ut den. Jag återkommer med uppdateringar då något av intresse händer.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 18:45 »
Hur har det gått efter detta?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Edvin86

• -
« Svar #5 skrivet: 25 aug-11 kl 11:15 »
En uppdatering med bilder är på väg... Inga svampar ännu, men det ser lovande ut!

Edvin86

• -
« Svar #6 skrivet: 25 aug-11 kl 18:38 »
Hösten närmar sig och svampsäsongen har tagit fart! Jag skall för ordnings skull börja med en sen uppdatering.

Sex stockar med mycel hade jag från början. Ungefär en vecka efter förra uppdateringen blev experimentlustan stor och jag valde att placera stockarna på olika ställen. Tre av stockarna fick stå kvar i jordkällaren, två stockar ställde jag i vår farstu, lite svalare än inomhustemperatur men betydligt varmare och torrare än i jordkällaren och en stock planterade jag ut i skydd under en lövhög.

Åter i dags dato...

Mina erfarenheter är som följer:

Bild 11: Lövhögen som skulle skydda stocken skyddade möjligen mot kyla, men gråsuggor, mördarsniglar och allehanda kryp var snabba på att äta upp mycelet och någon genomväxtning skedde inte, dessutom stod den här lövhögen i närheten av ett promenadstråk och vissa nyfikna hade vid upprepade tillfällen petat bort löven (med hopp om att hitta guld?)

Bild 12: Stockarna i farstun klarade inte den torra luften, jag försökte spruta vatten dagligen på dem med en blomspruta men det hjälpte föga. Kanske kan man ställa stockarna i en hink med vatten?

Bild 13: Succén! Stockarna skall se ut som en chevréost och dofta av svamp om det lyckats. Doften är ljuvlig och mycelet gör att stocken ser ut som en jättestor chevré. Det var onekligen en stor glädje att lyfta ur dessa stockar ur sina säckar. Alla tre såg vitala ut och luktade ljuvligt!

Min erfarenhet är således att den bästa platsen för svampodlingens första fas är i en jordkällare.

Edvin86

• -
« Svar #7 skrivet: 25 aug-11 kl 19:33 »
För att stockarna skall ge svampar under en längre tid måste de vara planterade i jorden. Jag har tittat runt på tomten efter lagom skuggiga och lagom fuktiga platser. Jag ser detta som ett experiment och är inte alls erfaren, så jag planterade de olika stockarna på olika platser i trädgården.

I mitt först inlägg skrev jag att jag skulle återkomma om 10-12 veckor, nu har det gått 20 veckor men jag har väntat med utplanteringen av två anledningar. Den första för att jag (med ringa erfarenhet) ansåg att mycelet inte växt tillräckligt, det kändes mycket mer vitalt nu, för det andra kändes det dumt att plantera ut stockarna i sommarhettan, min tydliga erfarenhet har varit att det krävts fukt.

Bild 14: En grop grävdes, ungefär en tredjedel av stockens höjd, på en lämplig plats i trädgården.

Bild 15: Ned med stocken och fyll igen hållet.

Bild 16: En planterad stock, som jag hoppas snart skall explodera av svampar.

Bild 17: Stockarna är kvalitetssäkrade av grannens katt Vera.

Jag skall komma med vidare uppdateringar med ett tätare intervall än senast och förhoppningsvis kan jag snart fråga om era bästa recept med ostronskivling...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #8 skrivet: 27 aug-11 kl 09:44 »
Har bildat mycket mycel ser det ut som. Det ser ju lovande ut!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

markie

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 05 sep-11 kl 23:59 »
SPännande! Är själv intresserad av att
Testa så stort tack för att et delar med dig!

Trivial

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 sep-11 kl 17:13 »
Mycket spännande och inspirerande!

Edvin86

• -
« Svar #11 skrivet: 25 dec-11 kl 14:17 »
Sista uppdateringen.

Problemen började tyvärr när jag planterade ut stockarna. Det visade sig att svampmycelet var uppskattat bland traktens mördarsniglar och eftersom de skall stå på en fuktig och skuggig plats fanns det ymnigt av odjuren. Jag försökte både med ölfällor och att vara där och plocka sniglar morgon och kväll. Tyvärr blev det inte så mycket skörd på de stockar som såg fina ut, sniglarna åt upp det mesta. De stockar som stod i farstun däremot var inte lika intressanta för krypen och gav stora fina svampar!
Slutsatsen jag vill dra är att om man bor på en plats utan sniglar, starta din odling och njut! Bor man däremot med sniglar måste man tänka ut ett försvar innan man planterar ut stocken. Jag har hört att mördarsniglar inte klarar koppar, så ett lager kopparfolie längst ned kanske? Skaffa sig en myskand?

Svamprisotto med ostronskivling är jättegott! Eller canelloni med ostronskivlingsstuvning som fyllning. En ostronskivlingomelett? Mycket gott kan man göra och som vegeterian är svamp väldigt användbart!

Avslutningsvis skall jag tipsa om en länk för en snabbare svampodling, medan man väntar på den stora...
http://svampstallet.forum24.se/svampstallet-about7.html

Tack för att ni har läst!

Maria C S

• Småland
« Svar #12 skrivet: 25 dec-11 kl 15:36 »
Tack snälla för att du delar med dej av dina erfarenheter och försök !
Ja sniglar är inte roliga när dom finns överallt man kanske kan ställa stockarna i hinkar fylla upp med grus (så dom står i mitten) och fylla med vatten så dom kan hålla fukten och hindra sniglara att ta sig till stockarna ?

Numera bor jag i område utan mördarsniglar !

Jag läste om nån bark som sniglar inte gillar, var det cocos tro ? Minns ej någon annan kanske vet !

Jag har själv planer på att odla shiitake svampar !

Shiitake mushroom farming
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 25 dec-11 kl 16:42 »
kul att läsa. Bor man med mycket sniglar kan man ju äta dem :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Nilsson

« Svar #14 skrivet: 05 feb-12 kl 14:29 »

"Jag har själv planer på att odla shiitake svampar !"

Har du tänkt odla i den skalan som visas på filmen så skulle jag gärna se det i verkligheten!

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 feb-12 kl 11:06 »
Stockar ger bra utbyte länge, men snabbast är hackad halm, steriliserat, i en sopsäck. 
Ibland går det över förväntan, ibland blir det inget, men då försöker man igen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hadoque

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 14 feb-12 kl 11:14 »
Det här slår ju surdegs och korvstopparkulturen i Stockholm med hästlängder! Blir riktigt sugen på att testa själv... men bor tyvärr i lägenhet ett år till... Tack för att du delar med dig på ett sånt pedagogiskt sätt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 3 användare
ClabbeN, johber, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser