Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthustråden för dummies  (läst 7582 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Växthustråden för dummies
« skrivet: 26 mar-11 kl 23:43 »
Nu är husägaren hemma igen och jag frågade om vi inte fick ta tag i att fixa upp hans växthus!
Det får vi förstås, hehe.
Taket har rasat in pga snö, det är plastskivor och han har köpt nya så de är väl bara att sätta dit.. han sa att man måste "limma" upp dem med silikon, men jags får väl se imorgon hur det ser ut.
Måste byta en del glasskivor på väggarna med och sen läre vi storstäda!

De har haft kycklingar och höns där inne så det är hönsbajs precis överallt.
Bör vi ta tillvara på det som gödsel? Kan man gödsla med rent hönsbajs och hur mycket o såna fall?
Vilken jord ska vi köpa? Det finns en del gammal jord där inne i nå lådor hur vet man om man kan använda den?

Vi tänkte så gurka, tomat och lite sånt. Kanske nått expriment med, försöker komma på nått exotiskt! Va skulle ni ha odlat? Kan man börja "förså" det inne redan nu?

Det är ca 2,5x4m stort och kommer stå i sol så gott som hela dagen.

Hur mycket skötsel kräver det sen? Vattning?

Ja, som trådtiteln säger, jag vill göra det här till en tråd om växthus för dummies som mig själv  ::)

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 23:59 »
Kan nog inte bidra med så mycket, är dummie jag också, men jag läser gärna de klokskaper andra förhoppningsvis bidrar med. Bra tråd!

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 00:02 »
Kan nog inte bidra med så mycket, är dummie jag också, men jag läser gärna de klokskaper andra förhoppningsvis bidrar med. Bra tråd!

Oh, härligt, jag är inte ensam alltså  :-[
Sambon och jag ställde oss som två fån inne i växthuset idag och kände liksom att vi inte har en aning om vad vi ska göra  ::)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 00:15 »
Köp/ta fram gamla spetsgardiner om växthuset står i full sol, alternativt måla med kalk under högsommaren.

Hönsbajs gillas av tomater, så såna växter funkar alltid. Känn på jorden om den känns torr, då kan ny jord behövas.

Vad man kan odla?

Aubergine, melon, physalis, tomatillo, finns inga gränser. Glöm bara inte att befrukta med pensel då insekterna inte kommer göra det jobbet och håll koll på temperaturen, tomaterna ska inte koka bort på plantan.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 00:21 »
Köp/ta fram gamla spetsgardiner om växthuset står i full sol, alternativt måla med kalk under högsommaren.

Hönsbajs gillas av tomater, så såna växter funkar alltid. Känn på jorden om den känns torr, då kan ny jord behövas.

Vad man kan odla?

Aubergine, melon, physalis, tomatillo, finns inga gränser. Glöm bara inte att befrukta med pensel då insekterna inte kommer göra det jobbet och håll koll på temperaturen, tomaterna ska inte koka bort på plantan.

Aha, så det är inte bra att det är sol hela tiden?
Hur befruktar man? Vi har köpt några helt vanliga frön från Ica, tror det var gurka och tomat.
Vill gärna odla lite basilika och sånt med.
Jorden är väldigt torr, bara att kasta då eller?
Är det några plantor man ska undvika att ha hönsbajs bland?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #5 skrivet: 27 mar-11 kl 00:54 »
Aha, så det är inte bra att det är sol hela tiden?
Hur befruktar man? Vi har köpt några helt vanliga frön från Ica, tror det var gurka och tomat.
Vill gärna odla lite basilika och sånt med.
Jorden är väldigt torr, bara att kasta då eller?
Är det några plantor man ska undvika att ha hönsbajs bland?

Befruktningen sköter du som sagt med pensel och nej, växter trivs inte i solgassande ugnar. ;)
Basilika behöver du inte ha i växthus, blir det för fuktigt ruttnar de bort, dock tycker de om att vara i växthuset nattetid.
Jag brukar lägga gammal jord på komposten, så jag kan återanvända den vid senare tillfälle.
Den enda växten jag kommer på vid denna sena timme som inte ska gödslas är lin.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #6 skrivet: 27 mar-11 kl 07:10 »
Köpejord är för dem i lägenhet som skall plantera om krukväxter. Torr jord botas med vatten och för starkt hönsgödslad jord blandas med magrare jord utifrån.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 14:11 »
Hur stort är växthuset?

Du kan inte avgöra om jorden är bra eller inte genom att titta på den, men med befintlig hönsgödsel ska nog näringshalten vara bra. Jag rekommenderar att du täcker bäddarna efter plantering med t ex halm. Om det ser ut att vara för lite näring kan du lägga på gräsklipp istället.

Sätt inte ut tomaterna innan jordtempen är närmare 20 grader eller i alla fall ca 18 grader. Håll nattemp över 12 grader, gärna högre, och se till att det inte går över 26-28 dagtid (mät i skuggan). Skuggväv eller kalkslam är bra för att skydda plantorna mot alltför stark sol under högsommaren.

Du behöver inte pollinera, det brukar räcka med att du pysslar med dina plantor. De ska ju lindas upp och blastas av. I ett större växthus kan man köpa humlesamhällen, men då snackar vi över hundra kvadratmeter och kommersiell drift. Humlor är dyrt.

Bevattning direkt i jorden är bäst. Skaffa dropp- e svettslang och en timer. Finns enkla, mekaniska. Vattnet ska helst vara tempererat så att de inte fryser om rötterna.

Tomaterna bör du ha sått nu, liksom paprika, chili, aubergine och liknande. Gurkan bör du inte så förrän några veckor innan utplantering, som inte sker innan nattempen håller sig på minst 15 grader.
snus? vad är priset på en pris?

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 14:17 »
Hur stort är växthuset?

Du kan inte avgöra om jorden är bra eller inte genom att titta på den, men med befintlig hönsgödsel ska nog näringshalten vara bra. Jag rekommenderar att du täcker bäddarna efter plantering med t ex halm. Om det ser ut att vara för lite näring kan du lägga på gräsklipp istället.

Sätt inte ut tomaterna innan jordtempen är närmare 20 grader eller i alla fall ca 18 grader. Håll nattemp över 12 grader, gärna högre, och se till att det inte går över 26-28 dagtid (mät i skuggan). Skuggväv eller kalkslam är bra för att skydda plantorna mot alltför stark sol under högsommaren.

Du behöver inte pollinera, det brukar räcka med att du pysslar med dina plantor. De ska ju lindas upp och blastas av. I ett större växthus kan man köpa humlesamhällen, men då snackar vi över hundra kvadratmeter och kommersiell drift. Humlor är dyrt.

Bevattning direkt i jorden är bäst. Skaffa dropp- e svettslang och en timer. Finns enkla, mekaniska. Vattnet ska helst vara tempererat så att de inte fryser om rötterna.

Tomaterna bör du ha sått nu, liksom paprika, chili, aubergine och liknande. Gurkan bör du inte så förrän några veckor innan utplantering, som inte sker innan nattempen håller sig på minst 15 grader.

Växthuset är 2,5x4 på ett ungefär.
Då får vi skynda oss att så tomaterna då!
Hur vet man hur mycket skugga/skydd de ska ha från solen?
Kan man hänga en termometer i växthuset bara?

Funderar på om man ska gräva upp jorden från högen vi har som är typ kompost, en hel del spån och hönskit men den är aldrig använd så i botten bör det ju vara bra jord.
Är det bra att blanda hönskit som legat i torv? Vi har torv på utegården och det blir ju en del torv när man går och skopar hönsskit där, vet inte om det är bra att ha i jord?

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 15:16 »
Nu är husägaren hemma igen och jag frågade om vi inte fick ta tag i att fixa upp hans växthus!
Det får vi förstås, hehe.
Taket har rasat in pga snö, det är plastskivor och han har köpt nya så de är väl bara att sätta dit.. han sa att man måste "limma" upp dem med silikon, men jags får väl se imorgon hur det ser ut.
Måste byta en del glasskivor på väggarna med och sen läre vi storstäda!

De har haft kycklingar och höns där inne så det är hönsbajs precis överallt.
Bör vi ta tillvara på det som gödsel? Kan man gödsla med rent hönsbajs och hur mycket o såna fall?
Vilken jord ska vi köpa? Det finns en del gammal jord där inne i nå lådor hur vet man om man kan använda den?

Vi tänkte så gurka, tomat och lite sånt. Kanske nått expriment med, försöker komma på nått exotiskt! Va skulle ni ha odlat? Kan man börja "förså" det inne redan nu?

Det är ca 2,5x4m stort och kommer stå i sol så gott som hela dagen.

Hur mycket skötsel kräver det sen? Vattning?

Ja, som trådtiteln säger, jag vill göra det här till en tråd om växthus för dummies som mig själv  ::)
:

 ;D Gurka gillar dusch på bladen, tomater hatar att bli blöta om bladen, så om du sätter de tillsammans, försök att dela upp växthuset, så du kan duscha gurkorna, men tomater förblir torra!
Ta till vara hönsgödslet som finns därinne, och stödgödsla där plantorna är, gräshack (från gräsklipparen) är bra att strö över jorden i hela växthuset, håller jorden fuktig, ogräs borta och gröngödsel på köpet.
Jag tror för min del att hönsskiten i hönshuset räcker till att börja med, du kan bränna rötterna annars. Blöt lite skit i en vattentunna, och vattna plantorna med, men övergödsling blir mycket och stora blad, som tar jättemycket näring, så du får mindre frukt!

Lycka till

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 15:20 »
:

 ;D Gurka gillar dusch på bladen, tomater hatar att bli blöta om bladen, så om du sätter de tillsammans, försök att dela upp växthuset, så du kan duscha gurkorna, men tomater förblir torra!
Ta till vara hönsgödslet som finns därinne, och stödgödsla där plantorna är, gräshack (från gräsklipparen) är bra att strö över jorden i hela växthuset, håller jorden fuktig, ogräs borta och gröngödsel på köpet.
Jag tror för min del att hönsskiten i hönshuset räcker till att börja med, du kan bränna rötterna annars. Blöt lite skit i en vattentunna, och vattna plantorna med, men övergödsling blir mycket och stora blad, som tar jättemycket näring, så du får mindre frukt!

Lycka till

Aha! Bra att veta!
Då tror jag jag har lite mer kött på benen för att våga testa :D

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #11 skrivet: 27 mar-11 kl 15:21 »
Kan man odla isbergssallad i växthus?

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #12 skrivet: 27 mar-11 kl 15:45 »
Glöm inte att vädra ut när det är för varmt. Är det över 25 grader ( rätta mig om jag har fel) trivs inte växterna utan lägger istället sin kraft på att överleva.

Om ni ändå ska limma glas så passa på att lämna nåt ställe som ni kan ha som vädringsfönster!

Lycka till!

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #13 skrivet: 27 mar-11 kl 15:49 »
Glöm inte att vädra ut när det är för varmt. Är det över 25 grader ( rätta mig om jag har fel) trivs inte växterna utan lägger istället sin kraft på att överleva.

Om ni ändå ska limma glas så passa på att lämna nåt ställe som ni kan ha som vädringsfönster!

Lycka till!

Nu när du säger det så såg jag nog en vev på ett av takfönstrena så det är säkert ett vädringsfönster!

Men då hänger jag in termometer bara. Vårt vin är klart så vi har några termometrar i det rummet jag kan ta!
Isbergsallad verkar man inte kunna ha i växthus av vad jag ser på nätet :(

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #14 skrivet: 27 mar-11 kl 17:07 »
Kan man odla isbergssallad i växthus?
Idag har jag frösått ruccola, fältsallad och plocksallad i växthuset. Det går säkert bra att sätta isbergssallad oxå - du kan ju använda den som plocksallad - jättegott och krispigt. Sallad behöver ofta inte så varmt för att gro.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #15 skrivet: 27 mar-11 kl 17:40 »
Sallad brukar väl vara tvärt om mot tomater och chili som vill ha varmt för att gro, och vägrar istället att gro om det är för varmt? Inte helt säker, men har för mig det i alla fall. Så det är väl just att få fröna att gro som kan bli knepigt i växthus om det är för varmt. Jag vill minnas att runt 15c är bra för sallad. Rätta mig om jag har fel.

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #16 skrivet: 27 mar-11 kl 19:33 »
Kan man odla isbergssallad i växthus?

Dumt att ockupera växthuset med isbergssallad, det sätter jag i drivbänk och planterar ut sen. Men där jag bor, hinner det aldrig bli huvuden, men god sallad till långt in på hösten har vi! 8)

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #17 skrivet: 30 mar-11 kl 21:21 »
Åh vad jag vill ha ett växthus! NU!!! Men det blir väl när vi blir pensionärer eller nåt :-\

Hur är det med såna där små "växthus" som man sätter mot väggen, är de nåt att ha? Brukar se såna i tanternas villaträdgårdar vilket får mig att genast tro att de är värdelösa. Själv odlar jag tomater ute mot södervägg, så vad skulle jag kunna ha ett växthus/bauhaus-plastskåp till? Tips mottages tacksamt :D

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #18 skrivet: 30 mar-11 kl 21:51 »
Er ikke automatisk utlufting (nesten) helt nødvendig i et drivhus?

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Växthustråden för dummies
« Svar #19 skrivet: 30 mar-11 kl 22:15 »
Just-me hade väl spannar på jobbet? Ta några sådana, gör nån småhål i nedre spannkanten, häll i hönsskitjord blandat med intehönsskitjord, slå i lite vatten och en potatis(okokt) och ställ in i växthuset. När sen växthusutrymmet behövs till annat, har det hunnit bli varmare och du kan lyfta ut potatisspannarna. Nypotatis till midsommar var det ja!
Du kan göra lika med allt som sås/plantas, så occuperar du bara växthuset med det som behöver det bäst. Bra va  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser