Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vajerstängseltråd till häst?  (läst 12552 gånger)

Hällapella

• Medelpad
Vajerstängseltråd till häst?
« skrivet: 25 mar-11 kl 20:13 »
Jag tänkte ha fåren och hästarna i samma hage i sommar. Hästarna är inte hårda på stängslet, går m löst hängande elband utan el utan problem nu. Frågan är huruvida de "ser" vajertråden i fårhagen.  De sitter på 30-50-70cm nu. Brukar inte behöva el till fåren heller.

Frågan är om jag måste sätta ett extra elband över dem eller om det räcker som det är. ???  Är det någon som har erfarenhet av detta?
Ännu är det inte dax att släppa ut dem i storhagarna pga 60cm snö m stenhård skare, men fundera på staket kan man ju alltid göra ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vajerstängseltråd till häst?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 20:16 »
Jag har haft bara stålvajer hagar nu i tre år utan problem alls .
Dom känner lukten av el  >:D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 20:17 »
Jag skulle sätta ett elrep på 100cm också, nu har jag små hästar B och D-ponny

Vajer tråden den ser dom det är inga problem men elrep är bättre för oss tvåbenade att se  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 20:20 »
Ja, fördelen med ett elrep på toppen är att man kan skanna av hagen på håll, för att se så inte älgen gått igenom tråden. Hästarna brukar ha koll på var tråden är.... om 70cm. räcker beror ju lite på hur höga hästar du har....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Hällapella

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 20:30 »
Ok. Vi har använt vajertråd till våra får och grisar i 15 år (billigt, hållbart och fantastisk ledningsförmåga). Har dock inte sett det i några hästhagar hittills. Jag har nu blivit hästägare igen efter alltför långt uppehåll och blev lite osäker :-\ Vi har en B-ponny nu men söker efter ett mindre kallblod också ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 20:31 »
Fast jag har så lart mkt högre min högsta tråd sitter på 150cm höjd .
Fast jag var hos en hästgubbe i orsa en gång o han hade en järntråd på 50cm det var allt o ingen gick ut varken hästar föl eller kor  ???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 20:36 »
Jag har aldrig någon tråd högre än 90cm..... jag har en tråd i stövelhäjd, en i knähöjd och en i höfthöjd.... , mina rymmare är svåra på de undre trådarna, så där sitter det järntrådar.... den översta är någon typ av vit tråd som jag lätt kan se ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 20:58 »
Fast jag stängslar för att djur inte ska komma in heller inte bara djur som kan ta sej ut -.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 21:04 »
Ahaaa... du tänker så..... så har jag aldrig tänkt ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-11 kl 21:06 »
Varg -älg mm mm vill jag inte ha i hagen .

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 25 mar-11 kl 21:22 »
Där jag hade min sommarhäst ett år hade han sån hage.
Han hängde nå plastlappar med jämna mellanrum, som var i ty rött/orange.
Vi hade inge problem med de hästarna i alla fall :)

vårlängtan

• Småland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-11 kl 08:51 »
Det som är viktigt med alla stängsel är att de är spända. En häst som springer igenom ett spänt stängsel spräcker ofta
trådarna oavsett om det är ståltråd, rep eller band. Vår erfarenhet, och vad vi hört av vänner, är att ståltråd nästan går av snabbare än rep.
Sen kan rep och band fastna om ben och skära sönder, har inte hört det om ståltråd, ännu i alla fall.

Vi har klurat på att man skulle ha några "svaga punkter" som gör att stängslet lättare ger vika, vet inte om det är bra.

Däremot: Vajer som är tvinnad av två trådar går säkert inte av och bör då vara farligt!?

Njuter av värme och allt det gröna!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 mar-11 kl 09:00 »
Alla stängseltyper är farliga om de inte är spända ordentligt..... jag har allt plockat ståltråd ur ett bakben en gång, men då var det ordentligt slack på tråden och isolatorerna hade släppt från stolpen istället för att tråden gick av :-\ Det gick bra med hästen, men hästägaren gjorde tyvärr inte något åt stängslet ::) Hästen var däremot en klok herre som inte var upp och trampade i tråden något mer ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-11 kl 13:49 »
På våran vajer har vi var 50m en sk trådspännare , den löser ut vid tryck .
Vi hade hästar som gick igenom många ggr förra året men ingen fick en enda skada.

ivy

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 26 mar-11 kl 19:25 »
jag trodde inte man fick ha de till häst ??? Vi ska stängsla för får nu i vår och planera för häst, just nu sitter massa taggtråd, äldrelammnät(och nyare) och stålvajer som jag trodde måste plockas bort om vi ska ha häst, men då kan vi ta tillvara dem tråden. Lammnät till häst är väl inte så lyckat dok men en "häst-tråd" inför lammnätet borde väl funka?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 mar-11 kl 20:28 »
Det är faktiskt så att dom sa åt oss för några år sen att plastbanden ska inte användas i permanent hagar om några år så vi bytte helt till stål då .

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 26 mar-11 kl 20:48 »
Läser i tråden och funderar på hur tusan man gör om man tänkt ha kor och hästar i samma hage?
Vad är ett bra och lagligt alternativ?
Kan man läsa om lagar och regler kring inhängnader och stängsel och sånt någonstans?
Hittade inget på jordbruksverket som jag förstod nått av :/

Märks att det är MYCKET att lära sig innan man skaffar gård och djur. Har ju haft häst men då hyrde man ju bekvämt in sig hos en gamling som var en riktig hästveteran och kunde allt. Synd man inte behövde tänka mer själv under de där åren :/

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 26 mar-11 kl 20:52 »
Min tråd erfarenhet säger gärna järntråd eller el-tråd.
Har annars varit med om bandskador så plasten gör fina brännmärken och vajer skär inga fina sår.

En bra spänd järntråd går vid högre våld av o tråden ryker av rätt fort.
Men det är ju bra brott-styrka på de båda.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 mar-11 kl 20:55 »
Jag kommer antagligen ha mina hästar tillsammans med kalvar nu i sommar .
Deras nötdjur går i likadana hagar som mina hästar , stålvajer med bra el .

Jag tänker hägna av den nya tomten som är gigantisk men mina ändamål är många :
Häst -hund-höns-ankor ska inte ta sej ut ur tomten .
Folk-hundar-rävar och andra rovdjur ska ej ta sej in .
Så jag tänker ha gröna inpregnerade trästolpar sen stålvajer med trådspännare och väldigt tätt emellan vajrarna och ett bra aggregat .

calle336

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 14 apr-11 kl 07:52 »
Vi skall också ha kalvar och hästar i samma hage. Vi tänkte byta ut blamnktråden mot band och 2,5mm rep men det kanske är fel då?
har hört npån som sa att blanktråd var förbjudet till häst?? Inte läst de nånstanns dock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser