Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättehalt lamm  (läst 3984 gånger)

semlan

• Södermanland
Jättehalt lamm
« skrivet: 24 mar-11 kl 23:28 »
Precis när jag lyckats kurera vårt lilla förstoppade lamm med matolja och termometer i flera dagar och tror att allt är lugnt, så händer det här! >:(

Igår var det dags att släppa tillbaks den senast lammade tackan och hennes två lamm med de andra i stora boxen.

Vild kalabalik uppstod och jag var kvar i fårhuset i flera timmar och såg till att ingen kom till skada.
I morse var det lugnare och i eftermiddags såg det också bra ut.
Men nu i kväll visar det sig att en av de två yngsta är lite halt på ett framben och den som nyss blivit frisk i magen har ett bakben som dinglar "helt löst".

Det verkar inte göra ont när man rör benet och den kan gå på tre ben, men bakbenet är helt obrukbart.
Eftersom den ändå var pigg så satte jag den med de sina i egen box och får ta med den till veterinären i morgon.

Men alltså ska det vara så här, brukar de vuxna tackorna vara så oerhört våldsamma med andras lamm? Det är speciellt den senast lammade (dessutom är hon ledartackan) som stångar in de andra i väggen.

Jag som trodde att det svåraste var lamningen, men det är visst efteråt som alla problem kommer :'(
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

The Game

• Gäst
SV: Jättehalt lamm
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 23:39 »
Hej du..
Kanske han har selen brist??
Jag fick ett flasklamm förra året som började halta som sjutton.
Det visade sig vara selenbrist så jag fick ge honom en selenspruta i en veckas tid .Men han blev bättre efter det..
Förra året hade jag rejält med otur.Tina dog av graviditetsförgiftning (värsta jag varit med om)
Ulla fick missfall och Niklas haltade..
Nu tar jag bara flasklamm för aldrig att jag är med på lammning igen..
Hoppas dte ordnar sig me din lille..
/Majsan

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 10:59 »
Det gäller att det finns gott om utrymme för tacka och lamm att dra sig tillbaka på... en egen liten plats i fårhuset s a s. Du säger box, menar du hästbox? Isåfall kan det vara så att ytan är för liten att stoppa ihop flera nylammade tackor på :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 11:02 »
Lammet har förmodligen fått en smäll av någon tacka. Lammen har gott läkkött och klarar att hoppa på tre ben. Jag skulle avvakta och se några dagar.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

semlan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 11:34 »
Hej!
Tack för svar!
Vi har inte hästbox utan en stor egenbyggd med fårgrindar som vi har gjort större och större vartefter. Kanske är den ändå för liten.
Jag är rätt säker på att det handlar om en smäll från surtackan. Vågar inte lita på självläkande utan har fått tid hos en vet. i eftermiddag.
Han kan nog kolla ev. selenbrist också om det skulle kunna vara det, men jag tror nog mer på smäll in i vägg!
Men min största undran är om det är normalt med denna enorma våldsamhet, eller om jag bör ta bort den stångande tackan i höst. Hon har annars varit snäll fram tills för några veckor sen.
HÄlsningar, Elin

J.palmgren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 11:47 »
Min erfarenhet ( som främst gäller kossor  ::) ) säger att det absolut inte är nått fel på surtackan... en del kor blir helknäppa när de har fått en kalv, stångas och försöker mörda dig bara för att den uppfattar dig som ett hot mot sig själv och främst kalven. blev ganska rejält attackerad av en förstakalvare som är urgo annars, men inte när hon går med kalv! hon stångade mig rätt in i väggen och fortsatte tills jag hade tur och en kollega gick förbi och kunde mota bort henne!

Är lammen höghalta eller låghalta? om de är höghalta kan man undersöka den själv och komma fram till vad som är problemet ( höghalta ont långt ner tex klöven). är de däremot låghalta eller som du skriver att lammets ben inte fungerar så är det nog bäst att veterinären kollar på den :)

Hoppas att det går bra för dem! men om jag vore du skulle jag ta surtackan och sätta henne i en separat box med sina lamm så att det inte händer fler olyckor!

ulfg

« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 20:17 »
Min erfarenhet är att lamm är ganska känsliga varelser och lätt vrickar eller bryter ett ben. Enda man kan göra är att ha gott om plats och att undvika alla stress- och konkurrenssituationer. De har dock gott läkekött. Läs in dig och prata med veterinär hur man spjälar lammben så brukar man klara 7-8 av 10 benbrott.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

semlan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 mar-11 kl 15:34 »
Hej igen!
Det var en fraktur precis ovanför hasen. Veterinären tillverkade en spjäla genom att forma gipslindor ovanpå benet och sen linda om nån självhäftande gasbinda.
Kanske skulle jag klara det själv om det blir nån mer gång, men det kändes skönt med experthjälp så här i början.

Nu är det bara att hoppas på det bästa, han linkar sig ju fram och äter normalt och så.
Tack för alla svar!

J. Palmgren, jag tror du har rätt i det där med personlighetsförändring i lammningstider (eller kalvning för den delen) och Ulf jag har beställt nya grindar för att göra fållan ännu större och hoppas det ska minska stressen.

Fast det jag upplever är allra mest stressande för tackorna är ju att deras lamm far omkring som galningar och blandar ihop sig med varandra och med de andra tackorna. Då blir morsorna oroliga och försöker hitta sina egna i röran och stångar argt undan de som är fel.
Det kan ju vara svårt att undvika även med mer plats.

J.palmgren

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 mar-11 kl 15:53 »
Ajfan  :-\ hoppas att det blir bra!

Jag funderade på om det inte är bättre att ni gör små lammningsboxar som ni tar in tackorna i när det är några dagar kvar till lammning. och så sedan att de får stanna där inne några dagar om inte en vecka efter lammningen, på så sätt blir de inte lika aggressiva när ni sedan släpper ihop dem för då har ju lammen dels lärt sig vem som är deras mamma och dels blir det inte så rörigt :) Bara en tanke  ;)

semlan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-11 kl 17:37 »
De nylammade får vara i egen box med lammen i några dagar först. Men det är sen när man släpper ihop dem som det kan bli livat värre. I alla fall blev det så här. Fast det är just bara en av tackorna som är så argsint av sig.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-11 kl 17:58 »
Jag brukar passa på att släppa ut nylammade tackor och lamm när resten av flocken, får kraftfoder :)
Då är surkärringarna upptagna med att äta :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-11 kl 18:23 »
Håller tummarna för din spjälade lille krabat...

Min erfarenhet är att ju fler dygn tackan varit i lamm-box,desto tuffare blir det när hon kommer ut.
Verkar som att vissa tackor mopsar upp sig när ledartackan är i lamm-box och därför får hon "säga ifrån" för att upprätthålla sin status när hon kommer ut i flocken igen..men jag kan ha fel.

Jag har satt upp ett plank mella två bärande stolpar mitt i lagårn...det verkar som ett bra ställe att gömma sig bakom för dom som vill hålla sig undan

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

semlan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 27 mar-11 kl 18:17 »
Smart Vallhunden, det ska jag prova nästa gång!
Och så har jag beställt nya grindar och ska bygga om lite igen  :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 27 mar-11 kl 18:39 »
Jag gör tvärtom, tar inte bort lammade tackor och lamm från flocken, om inte några särskilda skäl föreligger. Tackorna lammar var de vill och brukar hålla sig undan någon dag eller två innan de tar med sig lammen närmare och närmare flocken igen. Jag har faktiskt aldrig haft någon tacka som stångat någon annans lamm (om man inte menar buffar bort lite halvförsiktigt). Men detta kräver ju att man har gott om plats. Mina 20 tackor har dels fårhuset, ca 8 x 5 m, och dels en hage på ett hektar. De flesta lammar ute i hagen, några inne i fårhuset. Jag tycker det låter som att dina tackor känner sig trängda och, som du säger, blir irriterade och oroliga när de inte hittar sina lamm i den stora flocken, alltså att de tycker det är för trångt och inte kan komma undan som de vill.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 3 användare
peterm, beekeepern, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser