Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det bra att ge komjölk till flasklamm?  (läst 10983 gånger)

Livan

• -
Går det bra att ge komjölk till flasklamm?
« skrivet: 23 mar-11 kl 10:02 »
Vi ska omhänderta två lamm som en tacka stött ifrån. De föddes för några dagar sedan och har under denna tid fått råmjölk från ko. Vi har tillgång till färsk komjölk och undrar om det även i fortsättningen går bra att föda upp dessa lamm på komjölk?

Gångtrött

• Gäst
SV: Går det bra att ge komjölk till flasklamm?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 10:23 »
Jag tycker nog det är bättre med lammnäring i så fall. Frusen råmjölk från ko har jag hemma utifall att någon tacka skulle avlida och lammet överleva, men det är ju bara för att ge dem i början, sedan blir det lammnäring.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 10:33 »
Annars är syrad komjölk, helst med extra grädde, bättre än färsk komjölk. Fast inte lika bra som lammnäring. Men vill ni använda komjölken är det bäst att göra filbunke av den, och ge till lammen. Det är något med att komjölk innehåller för mycket laktos, om jag minns rätt. Syrade produkter innehåller mindre mjölksocker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 10:36 »
Min erfarenhet är att lammen mår utmärkt på komjölk och jag personligen anser den fungera bättre än lammnäringen faktiskt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 10:54 »
Jag har hört att man kan "syra" komjölk och att det ska fungera ypperligt! Vet dock inte hur man gör :-[

Färsk komjölk går säkert också bra!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 23 mar-11 kl 10:57 »
Man ställer mjölken i rumstemperatur, eller gärna lite svalare, i typ 7-10 dagar, då får man filbunke, som är hemgjord filmjölk. Eller så tar man filmjölk, som inte har avdödade mjölksyrebakterier i sig, och blandar i mjölken. Då har man filmjölk på 1-2 dygn.

Det finns trådar här på alternativ om hur man gör filmjölk/filbunke.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 11:03 »
Under Annonser finns ett inlägg där man söker flasklamm, i den tråden står det mycket om att ge lamm komjölk, jag kan tyvärr inte länka med mobilen. Det finns en viss risk att vissa lamm inte tål vissa kors mjölk och får blodkroppssönderfall, så det är bra om man kan blanda mjölk från fler kor för att minska risken. I tråden har jag också länkat till en sida som talar om hur man syrar mjölken. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 23 mar-11 kl 12:12 »
Denna tråd kommer att bli fylld av inlägg som säger att det gå bra att ge lammungarna komjölk. Om "går bra" betyder att lammen inte dör så håller jag med.
Men....
jag har både kor och får och jag ger inte komjölk till lamm. Varför?
Jo för att jag tycker att komjölkens innehåll avviker för mycket från fårmjölkens.

Titta lite på det här och avgör själv:

Protein:  Fårmjölk 5,6  Komjölk 3,4
Fett:      Fårmjölk 6,7  Komjölk 3,5
Lactose: Fårmjölk 4,8  Komjölk 4,5
Kcal:     Fårmjölk 102 Komjölk 73
TS        Fårmjölk 18   Komjölk 12

B-vitamin B2: Fårmjölk 4,3  Komjölk 2,2
B-vitamin B1: Fårmjölk 5,4  Komjölk 1,0
Thiamine:      Fårmjölk 1,2  Komjölk 0,5
Biotin:          Fårmjölk 5,0 Komjölk 1,7
A D E-vitamin: Fårmjölk innehåller mycket mer än komjölken.

Calcium: Fårmjölk 162-159 Komjölk 110
Fosfor:   Fårmjölk  82-183  Komjölk 90
Magnesium: Fårmjölk 14-19  Komjölk 11

//Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #8 skrivet: 23 mar-11 kl 12:51 »
Mina lamm jag har gett komjölk till har inte bara överlevt, de har blivit riktigt fina lamm ;).
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV:komjölk till flasklamm?
« Svar #9 skrivet: 23 mar-11 kl 13:04 »
Med fårmjölk så hade dom lammen då blivit super Championfår  :)  o:)

Seriöst; Man vet ju som sagt inte hur mycket bättre dom skulle blivit med fårmjölk efteråt. Då ska man dela syskon av samma kön och samma vikt och ge den ena fårmjölk och den andra komjök.. men det finns säkert nån forskare som gjort det.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 23 mar-11 kl 13:14 »
 Här är den andra tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107142.0
                         Mvh
                      Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fauve

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 mar-11 kl 13:15 »
Är det öht någon som sagt/påstått att komjölk är bättre än fårmjölk??

Nej, det är det inte!

Givetvis är fårmjölk det absolut bästa för lammen, men om det av någon anledning inte finns fårmjölk att ge så går det mkt bra att ge komjölk istället och i af jag personligen tycker att komjölken ger ett bättre resultat än lammnäring.

Tillägg: Jag pratar alltså om färsk opastöriserad komjölk och inget annat.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 23 mar-11 kl 13:41 »
Är det öht någon som sagt/påstått att komjölk är bättre än fårmjölk??
Nej, det är det inte!

Är det inte? Du har ju gjort det.... ;D

Min erfarenhet är att lammen mår utmärkt på komjölk och jag personligen anser den fungera bättre än lammnäringen faktiskt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fauve

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 mar-11 kl 14:06 »
Så lammnäring, det är fårmjölk enligt dig??

Jaja.....

Frågan var om det går att ge komjölk till flasklamm (alltså lamm som av någon anledning inte kan dia en tacka och då få i sig fårmjölk) och svaret på den frågan är: JA, det kan man!

Lammnäring (pulver som man blandar med vatten) är enligt min åsikt inte det bättre alternativet om valet står mellan komjölk och det.
« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 14:09 av fauve »

Gångtrött

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 mar-11 kl 14:10 »
Lammnäring (pulver som man blandar med vatten) är enligt min åsikt inte det bättre alternativet om valet står mellan komjölk och det.
Varför inte?

fauve

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 mar-11 kl 14:24 »
Min personliga erfarenhet är att de flasklamm vi fött upp som fått komjölk inte haft lika mycket mag/tarmstörningar som de som fått lammnäring och att överlevnads% har varit högre.

Första dygnet har dock ev. flasklamm fått råmjölk från får. Antingen färsk eller upptinad från frysen.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 23 mar-11 kl 14:29 »
Min personliga erfarenhet är att de flasklamm vi fött upp som fått komjölk inte haft lika mycket mag/tarmstörningar som de som fått lammnäring och att överlevnads% har varit högre.

Första dygnet har dock ev. flasklamm fått råmjölk från får. Antingen färsk eller upptinad från frysen.
Men hur bra har dom växt?
Dom behöver få i sig mer komjölk än fårmjölk/lammnäring för att växa som dom ska.
Hur noga var du med diskning av det du gav lammnäring från?
Jag har peppar, peppar.... inte haft några problem med mag/tarmstörningar på mina lammnäringsuppfödda lamm :)
                                        Mvh
                                     Charlotte

Gångtrött

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 mar-11 kl 14:30 »
Nu har jag ju i.o.f. inget att jämföra med, jag har fått upp flasklammen på lammnäring.. Men rent spontant så känns det ju som om lammnäring borde vara mer lämpad för lamm än komjölk.. Men det funkar ju bevisligen.

fauve

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 mar-11 kl 14:34 »
De har växt lika bra som övriga lamm, eftersom de precis som alla andra lamm också haft tillgång till både kraftfoder och hö i eget utrymme dit tackorna inte kunnat nå + att när de blivit lite större så tjuvsnuttar de på tackorna, precis som alla andra lamm har gjort.

Hade tillväxten blivit markant sämre hade vi inte lagt ner tiden och mödan på att föda upp dem, med tanke på att vi hade köttproduktion. Vid slaktålder fanns ingen större skillnad i vikt eller köttansättning.

Hygienen kring det som användes var likadan som när ungarna var små och drack från nappflaska. Dvs mkt hög!

Det är som sagt endast min egen erfarenhet och var och en gör det som är bäst för just den och dennes djur.

Kommer dock aldrig att anse att: fårmjölk = lammnäring lika lite som jag anser att bröstmjölk = mjölkersättning  o:)
« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 14:37 av fauve »

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 23 mar-11 kl 14:41 »
Nu har jag ju i.o.f. inget att jämföra med, jag har fått upp flasklammen på lammnäring.. Men rent spontant så känns det ju som om lammnäring borde vara mer lämpad för lamm än komjölk.. Men det funkar ju bevisligen.
Jo, det går :) Jag har kompisar som gjorde det när dom hade får och kor för att det var Billigare än att köpa lammnäring, har man mjölk som kanske fortfarande är för "rå" för att skicka osv, så är det ju bättre att ge till lammen.
 Men som du ser på Rosas tabell så behövs det mycket mer av komjölken (lätt att tänka sig när man vet att det går åt mycket mer komjölk än fårmjölk till ost) och man borde antagligen tillsätta vitaminer för att det ska bli rätt.
Det gäller alltså att få lammen att klara av att dricka tillräckligt Och att man inte har oturen med att ha "fel" ko som gör att lammen får blodkroppssönderfall.
 Men de jag känner som har större fårgårdar och kor använder lammnäring för att det ger bättre resultat, så jag fortsätter nog med lammnäring även om jag skulle skaffa mig en hushållsko :)
                                                                            Mvh
                                                                       Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
Nina W, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser