Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såser.  (läst 1464 gånger)

maana

  • Gäst
Såser.
« skrivet: 22 jul-06 kl 18:47 »
Till min vegetariska matlagning har jag märkt att jag saknar sås och smak.

Kan någon vara snäll och dela med sig av enkla (snabblagade, ingrediensfattiga ;D ) såser som passar bra till det mesta.
Tips på enkel marinad och dressing vore riktigt uppskattat och några generella smaksättningsråd.
Hur länge håller sig såser i kylskåp - funkar de att frysa in?

Ska själv försöka bidra med vad jag vet, tror och har erfarenhet av :)


ianitor

  • Inlägg: 718
    • Värmland
Re:Såser.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-06 kl 15:22 »
Tokenkel marinad som är jättegod! (funkar som dip till färska champinjoner också...)
Kinesisk soja + ketchup. Blandas till önskvärd konsistens.

så enkelt var det. ;) man kan smaksätta den med vitlök, det funkar bra. och typ krydda som man vill i övrigt, bara man tar det lugnt med saltet...
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Såser.
« Svar #2 skrivet: 28 jul-06 kl 16:38 »
Vanlig vitsås på mjöl, salt, peppar, mjölk och smör går ju till alla stuvningar och kan ju smaksättas med nästan vad som helst. Personligen tycker jag nog bäst om lök, svamp och äggsås. Men salttorkat, gravat eller rimmat kött eller fisk ger också en bra "kryddning" i stuvningar.

Annars är det ju bara att använda stekspadet som bas och vispa till en brunsås direkt i pannan när man stekt klart.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser