Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slem ur gotlandstacka  (läst 9289 gånger)

Nickan

• -
Slem ur gotlandstacka
« skrivet: 22 mar-11 kl 15:28 »
Var nyss ute hos mina får för våran äldsta tacka har börjat krafsa och fått hårdare juver så jag ville kolla till dem mer än via svart vita bilder via kamerorna. När jag kommer ut och kikar lite på tackan och kastar ett öga på de andra ser jag att våran fjolårs tacka har något som hänger ut där bak, ja kollade genast och det var som en lång slemmig "hinna". Hon har även som brunt slem på svansen och det såg inte ut att vara avföring... Eftersom hon inte har någon direkt "mage" så går jag och har trott att hon inte är dräktig, Min mamma sa att lammet kan ligga djupt så det inte syns så mycket. Men vad är nu detta? någon form av missfall? eller kan lammet i magen vara dött?? om hon nu har något??? Hon är annars mycket pigg, springer ut ur lagårn och tar "vår skutt"..

vallhunden

• Västergötland
SV: Slem ur gotlandstacka
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 15:43 »
Det låter som om "slemproppen" har gått... Det är förstadie till lammning. Lämna henne ifred ett tag så ska du se att hon löser det allldeles själv. Sätt in henne i en egen box bara.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nickan

• -
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 16:00 »
Det låter som om "slemproppen" har gått... Det är förstadie till lammning. Lämna henne ifred ett tag så ska du se att hon löser det allldeles själv. Sätt in henne i en egen box bara.

Ja det har också slagit mej men tänkte att det måste vara något fel för hon har inget juver?? Det är inte hårt någonstans....

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-11 kl 18:04 »
Det kan ju vara flytningar, det kan hända! Eller också har hon kastat sitt lamm. Du kan ju gå runt och kolla och se om du hittar något!!!

Tiden lär väl visa vad det var för något :o ???

Tala om vad som händer (när det händer)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nickan

• -
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 18:17 »
Det kan ju vara flytningar, det kan hända! Eller också har hon kastat sitt lamm. Du kan ju gå runt och kolla och se om du hittar något!!!

Tiden lär väl visa vad det var för något :o ???

Tala om vad som händer (när det händer)

Ja jag har gått runt och letat men inte hittat något, det är ju en ungtacka som inte fått lamm tidigare så tecken är kanske svårt mer än de som hänt, Var ute nyss igen och hände på juvret och drog lite i spenarna och de sprutade ut råmjölk så vi får ändå hoppas på det bästa nu, att det snart kommer ut ett levande lamm! =)

Bellaman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 19:02 »
Det kan också vara en bit av en efterbördshinna som hänger ut. Den kan komma före lammet om det dött och inte kommer ut som det ska. Jag tycker du ska känna på henne.

Nickan

• -
« Svar #6 skrivet: 22 mar-11 kl 20:35 »
Det kan också vara en bit av en efterbördshinna som hänger ut. Den kan komma före lammet om det dött och inte kommer ut som det ska. Jag tycker du ska känna på henne.

Har känt på buken men jag kan inte känna om lammet lever eller inte, hon är lite hård...
Det som är i baken på henne är någon brun sörja! Om lammet är dött, hur sjutton går jag vill väga?
detta är inget direkt som jag har någon erfarenhet av...

Fick tanken idag att skaffa långa handskar och känna efter men jag har så stora händer och jag vet inte riktigt om det är rätt på ett får??

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 22 mar-11 kl 20:47 »
Har du nån fårkunnig granne eller en veterinär du kan ringa? Det kan ju vara dumt att vänta ifall hon nu har ett dött lamm i sig... då måste det väl ut snarast möjligt?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nickan

• -
« Svar #8 skrivet: 22 mar-11 kl 20:52 »
Har du nån fårkunnig granne eller en veterinär du kan ringa? Det kan ju vara dumt att vänta ifall hon nu har ett dött lamm i sig... då måste det väl ut snarast möjligt?!

Ja, jag vet ju i stort sett inte så mycket mer än att det var som hinnor som kom ut och att hon har brunt gojs som inte är avföring. Vi har kameror i lagårn så jag sitter och håller koll på henne nu till och från, skönt att slippa springa ut hela tiden,, Pratade med min mor tidigare idag och hon sa att är lammet dött så "brukar" det ändå komma ut ändå vilket jag tycker låter lite konstigt men jag avvaktar och ringer och rådfrågar min veterinär i morgon så får vi se vad dem tycker att jag ska göra. Vill ju inte att tackan stryker med eftersom hennes mamma dog i somras i trumsjuka.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 22 mar-11 kl 20:53 »
De bruna flytningarna låter som att det inte är som det ska;  kan vara missfärgat fostervatten. Du bör känna på henne genom vaginan. Om du tvättar handen och armen jättenoga i tvål och vatten och sedan använder såpa eller glidslem så kan du känna utan handske om det tar tid för dig att skaffa handskar. Om din hand eller arm inte är större än ett lamm (som ju får plats att komma ut) så kan du gott försöka.  Tänk på att du måste ha något slemmigt på handen så att du lätt glider in. Tiden är ju lite ens fiende och ju längre tid som går, ju svårare kan det vara att få ut ett dött lamm med felläge. Mitt råd är att du tar mod till dig och känner efter.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 mar-11 kl 20:57 »
Jag hade väntat och sett vad det blir av det... :o
Jag tycker inte det är OK att gå in i onödan :-[ Om det nu bara är flytningar hon har... Hur hade jag känt det om det var jag som råkade ha flytningar ;D Fan ta den jävel som måste ta reda på VARFÖR!!!

Det visar sig, om lammet är dött så kommer det ut. Lamm ligger inte kvar, efter dödstillfället s a s. Kroppen stöter ut det.
Om hon inte visar tecken på magont och inte gräver och inget vatten har gått, så sätt då in henne i en box och titta till henne var tredje timme. Sov i natt och gå upp tidigt och se hur hon mår. Så hade jag gjort :-[ :-[

Bellaman

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 22 mar-11 kl 21:00 »
Ett lamm som ligger fel och har dött kommer inte ut själv! Tecken på efterbörd och brunsörjiga flytningar ur slidan är inte ett gott tecken...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 22 mar-11 kl 21:07 »
Hur hade jag känt det om det var jag som råkade ha flytningar ;D Fan ta den jävel som måste ta reda på VARFÖR!!!

Om jag var gravid och hade såna brunsörjiga flytningar hade jag ringt ambulansen och åkt in på BB på stört!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 mar-11 kl 21:12 »
Jag har haft tackor som har haft dyika flytningar och inget mer har hänt... De har sedan lammat vid ett senare tillfälle och allt har varit OK.

Nickan

• -
« Svar #14 skrivet: 22 mar-11 kl 21:59 »
Ja jag tänker som så att är det ett levande lamm så vill jag inte riskera att det kommer ut för tidigt, i allt vad det kan innebära, men samtidigt så sitter det fast och eller är dött så måste det ju ut, antingen med hjälp eller om det kommer ut själv.

Jag avvaktar tills i morgon eftersom jag har henne kameraövervakad, hon äter och dricker som hon ska och är pigg och framåt.

hustran

« Svar #15 skrivet: 22 mar-11 kl 22:13 »
Vill inte oroa men utan
juver,slem,går min tanke på ringvomb. Inte vanligt men det kan hända.(har hänt oss) livmodern öppnas inte och det känns som om det låg en tråd runt öppningen i livmodern. Långvarig massage för att öppna behövs men det är svårt och går inte alltid. Hoppas ditt problem löser sig,det gör det oftast. ;)

Nemi

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 23 mar-11 kl 11:19 »
Hur har det gått för tackan?
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Nickan

• -
« Svar #17 skrivet: 25 mar-11 kl 12:06 »
Hur har det gått för tackan?

Står som ett frågetecken här. Har gått igenom hennes buk (utanpå) och försökt massera men den är mjuk som vilken tacka som helst, inget lamm i magen! Har gått igenom allt där dom är och det finns inget kastat lamm heller, Har kollat utanför lagårn men inget där heller, dom kommer bara ca 3 meter ut för all snö! Finns även inget spår i snön om nu någon skulle varit där o norpat..

Hon har som sagt råmjölk som bara spruta ut när jag kände efter, låter det nu vara så det sinar bort..
Men igår när jag kikade på henne och stod vid boxdörren så var hon väldigt stångig vilket hon aldrig brukar vara, hon är den snällaste tackan som alltid kommer fram, kommer även när man ropar hennes namn. Så hon stångade iaf till boxdörren rätt ordentligt och sen var det inte mer med det. Igår kväll kollade jag till på datorn och såg att denna tacka jagade skiten ur de andra som är högdräktiga! hon stångar och bestämmer att dom inte får ligga precis var som, så jag sprang ut och satte in henne i en box.

Kanske kan sätta in denna tacka ihop med jämnårig bagge igen för han står också bortstallad för han blev lite stångig... Kan hon bli betäckt igen??

Nemi

• Gotland
« Svar #18 skrivet: 25 mar-11 kl 15:55 »
Alltså, det här är säkert en helt urbota dum fråga ifrån mig novis på lamm/får. Men kan lamm/får bli skendräktiga?  ???
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Nickan

• -
« Svar #19 skrivet: 25 mar-11 kl 23:42 »
Alltså, det här är säkert en helt urbota dum fråga ifrån mig novis på lamm/får. Men kan lamm/får bli skendräktiga?  ???

hundar och katter vet jag kan bli det iaf, säkert hästar och kor också så varför inte får??

Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 4 användare (1 dolda)
evigheten, Lilla i, PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser