Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotländsk pälsull, BILDER!  (läst 5015 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
Gotländsk pälsull, BILDER!
« skrivet: 22 mar-11 kl 10:02 »
Vet inte hur detta kommer lyckas, men jag skall föröka bifoga lite bilder på den ull jag hämtade hem igår.
Lägger in 4 bilder här och försöker sen få in fler i ett svar på min egna tråd.

Jag skulle vilja veta hur jag sorterar det under tiden jag skräpar av det, vad skall tvättas, och vad skall kastas?
Vad behöver jag ha hemma inför en tvätt? Då menar jag medel som kan behövas.

Pälsarna är inte rena, utan man blir rejält "fet" om fingrarna av att ta i det.

Mina planer är att få ull att tova med, vet inte om den gotländska pälsullen lämpar sig till annat?

skulle bli så enormt tacksam över all hjälp!
även en blind höna hittar ett korn...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
SV: Gotländsk pälsull, BILDER!
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 10:03 »
fler bilder.....

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 18:56 »
Tovat har jag aldrig gjort, men jag har spunnit en hel del av gotlandsull, och jag brukar förbehandla ullen såhär:

Först plockar jag igenom den och rensar bort allt löst skräp, dubbelklipp, ull som är alldeles ihoptovad och ull som är kortare än 3 cm. Sedan lägger jag ullen i fingervarmt vatten och petar på den lite försiktigt så den blir genomblöt, men utan att den tovar ihop sig mer än nödvändigt. Där får den ligga en halvtimme eller så, innan jag tar upp den och kramar ur den försiktigt. Ibland kan man behöva upprepa vattenbadandet, men då är ullen rejält skitig. På bilderna ser din ull rätt fin ut, så det tror jag inte behövs.

Sedan torkar jag ullen (jag har ett nät ovanför braskaminen), och sen kardar och spinner jag den.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 20:18 »
tackar så jättemycket för ditt svar. För mig som aldrig haft hem ull för att göra något av den förr, utan bara tagit hand om djur i sig, kan tycka att pälsen är "smutsig" för att använda, men visst hade den kunnat vara mycket värre :)

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 07:34 »
När man spinner så är det lättare om det finns ullfett kvar i ullen, därför sköljer jag den bara i vatten. Den blir inte helt ren av det, men värsta smutsen försvinner. Så kan man tvätta garnet sen, eller vänta med att tvätta tills man stickat någonting av det.

Det viktiga är att inte rota runt för mycket i ullen när den vattenbadas. Man vill inte att den tovar ihop sig innan man har kardat den.

Jag tror du kommer ha jätteskoj med din ull.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 08:38 »
Lägg ullen i en tvättpåse så undviker du tovning under tvättningen. Gunga påsen sakta fram och tillbaka i vattnet och häng upp den på kranen att rinna ur eller kläm försiktigt. Tvätta gärna med oparfymerat, neutralt diskmedel och skölj flera gånger.

När jag tovar låter jag ofta strån och växtdelar finnas kvar i ullen. Det blir fina inslag i ullplattan, tomtemössan, väskan osv. Dock inte till sulor mm.

H/Ingela

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 19:54 »
Jag spinner pälsullen (o även finull) otvättad. Jag tycker att det är svårare att sortera tottarna när de är tvättade.

Jag skulle tipsa om att sortera så att du får ull av samma struktur i högar och även färgmässigt.
Det kan ju vara trevligt att "bestämma" var ränderna i plagget ska vara och det blir lättare att karda ihop till den färg man vill ha.
Pälsullen blir fint, starkt garn och dina lockar ser långa o rena ut att du skulle kunna spinna kamgarn (som blir ännu starkare).

Ann

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 apr-11 kl 20:58 »
Vad är kamgarn? Hur gör man det?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #8 skrivet: 25 apr-11 kl 19:43 »
Vad är kamgarn? Hur gör man det?

Det är garn som är spunnet med parallella fibrer, inte huller om buller som det blir när man kardar. För att preparera fibrerna använder man ullkammar. Man kan även spinna "semiworsted" (halvkamgarn?) kardade rullar men man spinner genom att "dra" fram fibrerna så att de hamnar mer eller mindre parallellt.
jag skulle gärna vilja ha ett par ullkammar. Det ska vara lättare att preparera när man har långa staplar. Långa päslullsstaplar är mycket tunga att karda för hand.

Ann

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #9 skrivet: 26 apr-11 kl 11:19 »
jag skulle gärna vilja ha ett par ullkammar. Det ska vara lättare att preparera när man har långa staplar. Långa päslullsstaplar är mycket tunga att karda för hand.

Ann

Magdalena gör bra och fina ullkammar:

Magdalena Hägglund
Segolstorp Solsjö 1
545 92 ÄLGARÅS

Tel 0506-40624

/Eva

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #10 skrivet: 26 apr-11 kl 21:04 »
Magdalena gör bra och fina ullkammar:

Magdalena Hägglund
Segolstorp Solsjö 1
545 92 ÄLGARÅS

Tel 0506-40624

/Eva
jo, det är min budget som inte är så bra o fin...Ngn som vill köpa ull av mig så jag kan köpa köpa kammar (o kardmaskin vill jag också ha! :-))

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 apr-11 kl 23:59 »
Jag har både kardat och kammat finull. Det går fortare att kamma ullen med vanlig hårkam och är mindre slitigt än att karda, däremot blir det inte så breda "flor".
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 01 maj-11 kl 20:46 »
Jag sköljer ullen några gånger i kallt vatten, sen låter jag den ligga ett dygn i kalt vatten och sköljer och efter det fyller jag på vatten (kallt) och en burk bakpulver och låter ullen dra en vecka eller lite till.

Sen torkar jag i ett galler när ullen är torr börjar jag karda och då tar jag bort det som fortfarande är för smutsigt och ullen ska vara fet det är det som gör att den binder och har sina fantastiska egenskaper med att vara fukta visande och ändå andas. Tvättar du ullen med tvättmedel/sopa så riskerar du att den tovar under tvätten och/eller att den mister sitt fantastiska fett och du kan inte få en filt som håller.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser