Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagar gällande kaninslakt  (läst 28640 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Lagar gällande kaninslakt
« Svar #60 skrivet: 04 maj-11 kl 15:54 »
Samma punkter gäller även för slakt till egen konsumtion

Det är väl bara den raden som är ny då? Allt annat har väl alltid gällt?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #61 skrivet: 04 maj-11 kl 20:48 »
Gösta glömde att ta med de delar av texten som är relevanta för oss som äter våra djur själv.

Citera
Kapitel 1
3. Denna förordning ska inte tillämpas
/.../
b) på fjäderfä, kaniner och harar som av ägaren slaktas utanför
ett slakteri för privat konsumtion i hemmet.

Hepp!  ;D

Citera
Artikel 10
Privat konsumtion i hemmet
Endast kraven i artiklarna 3.1, 4.1 och 7.1 ska tillämpas vid
slakt och därmed sammanhängande verksamhet då andra djur
än fjäderfä, kaniner och harar
slaktas utanför ett slakteri och då
slakten sker för privat konsumtion i hemmet och utförs av
djurens ägare eller en person under ägarens ansvar och överinseende.

Artikel 11
Direkta leveranser av små kvantiteter fjäderfä, kaniner och
harar
1. Endast kraven i artiklarna 3.1, 4.1 och 7.1 ska tillämpas
vid slakt av fjäderfä, kaniner och harar på gården för direkt
leverans av små kvantiteter kött från producenten till slutkonsumenten
eller till lokala detaljhandelsföretag som levererar sådant
kött direkt till slutkonsumenten som färskt kött, förutsatt
att antalet djur som slaktas på gården inte överstiger det högsta
antal djur som ska fastställas i enlighet med det förfarande som
avses i artikel 25.2.

Slaktar man andra djur (gris, lamm osv) eller säljer sina slaktkroppar av kanin, hare eller fjäderfä omfattas man av artiklarna 3.1 4.1 och 7.1

Citera
Artikel 3
1. Djur ska förskonas från all smärta, plåga eller lidande som
kan undvikas vid tidpunkten för avlivning och därmed sammanhängande

Är det väl ingen som säger emot?!

Citera
Artikel 4
Bedövningsmetoder
1. Djur får endast avlivas efter bedövning i enlighet med de
metoder och de särskilda krav för tillämpningen av dessa metoder
som anges i bilaga I. Avsaknad av medvetande och känsel
ska bibehållas till dess att djuret är dött.

De metoder i bilaga I som inte leder till omedelbar död (nedan
kallad enkel bedövning) ska så snart som möjligt följas av ett förfarande som medför död, till exempel avblodning, hjärnsondning, elavlivning eller långvarig syrebrist

Man får alltså inte lov att avliva djuren på precis vilket sätt som helst.

Citera
Artikel 7
Kompetensnivå och kompetensbevis
1. Avlivning av djur och därmed sammanhängande verksamhet
får endast utföras av personer som har lämplig kompetensnivå
för att göra detta och utan att djuren orsakas sådan smärta,
plåga eller lidande som kan undvikas.

Det är 7.1 i sin helhet. 7.2 och 7.3 följer nedan

Citera
2. Företagarna ska se till att följande steg i slaktprocessen
endast utförs av personer som för dessa verksamheter innehar
ett sådant kompetensbevis som avses i artikel 21 och vilket
styrker att de kan utföra dem i enlighet med bestämmelserna
i denna förordning:
a) Hantering och vård av djur före fixering.
b) Fixering av djur för bedövning eller avlivning.
c) Bedövning av djur.
d) Bedömning av om bedövningen varit effektiv.
e) Länkning eller annan upphängning av levande djur.
f) Avblodning av levande djur.
g) Slakt i enlighet med artikel 4.4.

Den som driver ett slakteriföretag ska se till att de anställda har ett kompetensbevis

Citera
3. Utan att det påverkar skyldigheten i punkt 1 i denna
artikel ska avlivning av pälsdjur ske i närvaro och under direkt
överinseende av en person som innehar ett sådant kompetensbevis
som avses i artikel 21 och vilket utfärdats för alla de steg i
avlivningsprocessen som utförs under dennes överinseende. Företagare
som har pälsfarmer ska i förväg meddela den behöriga
myndigheten när djur ska avlivas.

Den som föder upp pälsdjur (alltså djur som föds upp för pälsens skull) kan låta personer med adekvat kompetensnivå avliva, under förutsättning att processen övervakas av någon som har ett kompetensbevis

Citera
Artikel 21
Kompetensbevis
1. För tillämpningen av artikel 7 ska medlemsstaterna utse
den behöriga myndighet som ansvarar för att
a) se till att det finns utbildning för personal som deltar i
avlivning och därmed sammanhängande verksamhet,
b) utfärda kompetensbevis som styrker att en person avlagt ett
oberoende slutprov; innehållet i provet ska vara relevant för
de berörda djurkategorierna och de verksamheter som avses i
artikel 7.2 och 7.3 samt de ämnen som anges i bilaga IV,
c) godkänna utbildningsprogram för de kurser som avses i led
a och innehåll och form för det prov som avses i led b.
2. Den behöriga myndigheten får delegera slutprov samt utfärdandet
av kompetensbevis till ett separat organ eller en separat
enhet som
a) har den sakkunskap, personal och utrustning som behövs,
b) är oberoende och fri från intressekonflikter när det gäller
slutprovet och utfärdandet av kompetensbevis.
Den behöriga myndigheten får också delegera anordnandet av
utbildningskurser till ett separat organ eller en separat enhet
som har den sakkunskap, personal och utrustning som behövs.
Uppgifterna om organ och enheter till vilka sådana uppgifter
har delegerats ska göras tillgängliga för allmänheten av den
behöriga myndigheten via Internet.
3. Av kompetensbeviset ska det framgå för vilka djurkategorier,
för vilken typ av utrustning och för vilka verksamheter
enligt artikel 7.2 och 7.3 som det gäller för.

VERKSAMHET VID SLAKT OCH MOTSVARANDE KRAV VID KOMPETENSPROV
(som det hänvisas till i artikel 21)
Slaktverksamhet som avses i artikel 7.2
Ämnen i kompetensprov
All verksamhet som avses i artikel 7.2 a–g.
Djurs beteende, djurs lidande, medvetande och förmåga att
känna, stress hos djur.
a) Hantering och vård av djur innan de fixeras.
Färdigheter i hantering och fixering av djur.
Kunskap om tillverkarnas anvisningar för den typ av fixeringsutrustning
som används vid mekanisk fixering.
b) Fixering av djur för bedövning eller avlivning.
c) Bedövning av djur.
Färdigheter i bedövningsmetoder och kunskap om tillverkarnas
anvisningar för den typ av bedövningsutrustning
som används.
Reservmetoder för bedövning och/eller avlivning.
Grundläggande underhåll och rengöring av utrustning för
bedövning och/eller avlivning.
d) Bedömning av att bedövningen sker effektivt.
Övervakning av att bedövningen varit effektiv.
e) Länkning eller upphängning av levande djur.
Övervakning av att bedövningen varit effektiv.
f) Avblodning av levande djur.
Övervakning av att bedövningen varit effektiv och frånvaro
av livstecken.
Rätt användning och rätt underhåll av avblodningsknivar.
g) Slakt i enlighet med artikel 4.4.
Rätt användning och rätt underhåll av avblodningsknivar.
Övervakning av frånvaro av livstecken.

Avlivningsverksamhet som avses i artikel 7.3
Ämnen i kompetensprov
Avlivning av pälsdjur.
Färdigheter i bedövningsmetoder och kunskap om tillverkarnas
anvisningar för bedövningsutrustningen.
Övervakning av att bedövningen varit effektiv och bekräftelse
på att döden inträtt.
Grundläggande underhåll och rengöring av utrustning för
bedövning och/eller avlivning.

Här framgår det tydligt att kompetensbeviset endast rör 7.2 och 7.3 och eftersom dessa punkter inte gäller hemslakt eller småskalig gårdsslakt behöver man inte anmäla sig till en kurs för att kunna slakta lagligt (om man nu inte tänker ta anställning på ett slakteri...).

Ordet kompetensnivå betyder alltså i det här fallet att man ska veta vad man sysslar med och kunna slakta på ett skonsamt och adekvat vis.

Hela förordningen finns här:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:303:0001:0030:SV:PDF

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gösta

« Svar #62 skrivet: 04 maj-11 kl 21:12 »
Rätt Ugglans. Jag missade ordet andra i artikel 10.
Bra att du lagt in hela texten. jag orkade inte göra det utan tog vad som var relevant.
Det hela är ett förslag och inte fastställt ännu. kan vara bra att veta. Troligen går det igenom men varje land har rätt att skärpa kraven nationellt dock inte att mildra.
Kompetensdelen finns  i kapitel 5 artikel 21
Förslag finns också i ett antal bilagor om utbildningsmoduler i samma författning.
Jag vill ytterligare en gång påpeka att det jag skriver om handlar om verksamhet inte om egen konsumtion. Egenslakten har jag inte ägnat så mycket tid åt
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #63 skrivet: 04 maj-11 kl 21:41 »
Rätt Ugglans. Jag missade ordet andra i artikel 10.
Bra att du lagt in hela texten. jag orkade inte göra det utan tog vad som var relevant.
Det hela är ett förslag och inte fastställt ännu. kan vara bra att veta. Troligen går det igenom men varje land har rätt att skärpa kraven nationellt dock inte att mildra.

Det är inte ett förslag. Det är en förordning som trätt i kraft för flera år sedan och som ska börja tillämpas år 2013.

Direkt kopierat från http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:303:0001:0030:SV:PDF som alltså är själva offentliggörandet i Europeiska unionens officiella tidning

Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den tjugonde dagen efter det att
den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.
Den ska tillämpas från och med den 1 januari 2013.

Kompetensdelen finns  i kapitel 5 artikel 21
Förslag finns också i ett antal bilagor om utbildningsmoduler i samma författning.
Jag vill ytterligare en gång påpeka att det jag skriver om handlar om verksamhet inte om egen konsumtion. Egenslakten har jag inte ägnat så mycket tid åt
Gösta

Hur många fler än du på detta forum slaktar yrkesmässigt eller säljer fler än 10000 slaktkroppar per år?! Det är ju dessa grupper och inga andra som berörs av förordningen? Det är förvisso omtänksamt av dig att varna dessa, men nog sjutton har du skrämt upp en hel del som slaktar för egen konsumtion och fått flera att tro att man måste gå på kurs för att få slakta ett eller annat dussin kaniner som man ska stoppa i sin egen frys.

Tänk på att det finns väldigt klara lagar när det gäller kaninslakt.
När det gäller all slakt så skall personen som slaktar ha dokumenterad utbildning för djurslaget. Detta kommer att gälla även vid slakt för eget bruk från 2013-01-01. I dagsläget är slakt till egna hushållet undantagen.

I kommade text (2013-01-01) skiljer man inte på vem som ska äta utan slakt är slakt oberoende av syfte. Tyvärr har jag bara fått ut vissa delar av kommande lagtext från SJV. Ligger ju lite i konflikt med ansvariga personer i ämnet ;D
Skall efter rättegången ta tag i frågorna på ett mera konkret sätt. Känns inte som läge innan dess.
Gösta

Gösta

« Svar #64 skrivet: 05 maj-11 kl 16:46 »
Rådets förordning inom (EG) nr 1099/2009 är lägsta grund som kommer att träda i kraft 1/1-2013. Nu är det ute en sista gång som remissförfarande till berörda intresseorganisationer för synpunkter. Synpunkterna gäller Sveriges inställning till ovan nämnda. Ett land inom EG kan inte göra lättnader om inte synnerliga skäl finns. Däremot kan förordningen skärpas på alla punkter vilket Sverige har visat sig göra i de flesta fall. Där kan och riskerar alla som slaktar att hamna i samma bås så att säga. Det är detta jag varnar för. Min personliga inställning är att slakten för eget hushåll skall ligga utanför kompetenskravet, dock skall djurskyddslagen gälla även här. Även en kanin som skall ätas upp av uppfödaren har rätt att få sluta sitt liv så humant som möjligt.
Ditt påstående att det är bara jag som slaktar i lite större omfattning vore ett önsketänkande för min räkning. Att vara ensam på en hel marknad!!! Tyvärr är det inte så. Jag har bara ca 5% av marknaden i landet.
Det är bra att du gör rättelser Ugglans men innan man kritiserar ett inlägg på det sätt du gör måste det vara bättre förankrat.
Gösta

skogstomten

• -
« Svar #65 skrivet: 05 maj-11 kl 17:42 »
Hej Gösta.
Jag hittade detta på djurens rätts hemsida:

Kaninuppfödare friad från djurskyddsbrott

Kaninuppfödaren Gösta Jonsson i Enköping som stått åtalad för brott mot djurskyddslagen för att han klubbat kaniner medvetslösa i stället för att använda slaktmask, frias av Uppsala tingsrätt. skriver UNT.

Kaninuppfödaren fälldes av Svea hovrätt i september 2006. Efter domen har slaktmask används, dock inte i samtliga fall, t.ex. när kaninerna har varit för nervösa och sprattliga. Tingsrätten har nu funnit att Gösta Jonsson inte bryter mot djurskyddslagen då han använder klubbning som bedövningsmetod i dessa fall, och i den begränsade omfattning det skett.

En liten men trots allt seger

Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Existens?

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 06 maj-11 kl 07:24 »
Ditt påstående att det är bara jag som slaktar i lite större omfattning vore ett önsketänkande för min räkning. Att vara ensam på en hel marknad!!! Tyvärr är det inte så. Jag har bara ca 5% av marknaden i landet.

Hur många fler än du på detta forum slaktar yrkesmässigt eller säljer fler än 10000 slaktkroppar per år?!

Nu läste du nog lite slarvigt, Gösta.

Eller vem mer på detta forum slaktar kaniner i din omfattning?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #67 skrivet: 06 maj-11 kl 10:00 »
Rådets förordning inom (EG) nr 1099/2009 är lägsta grund som kommer att träda i kraft 1/1-2013. Nu är det ute en sista gång som remissförfarande till berörda intresseorganisationer för synpunkter. Synpunkterna gäller Sveriges inställning till ovan nämnda. Ett land inom EG kan inte göra lättnader om inte synnerliga skäl finns. Däremot kan förordningen skärpas på alla punkter vilket Sverige har visat sig göra i de flesta fall. Där kan och riskerar alla som slaktar att hamna i samma bås så att säga. Det är detta jag varnar för.

Här kan man läsa om vad Landsbygdsdepartementet har att säga i frågan.
http://www.sweden.gov.se/sb/d/12020

I vilka fall (de flesta, skriver du) har det visat sig att Sverige skärper kraven och vilka delar av aktuell förordning rör det sig om och hur ser dessa skärpningar ut? Landsbygdsverket anger att nuvarande bestämmelser (i den mån de är striktare än EU-förordningen) kommer att behållas.

Var ligger ärendet på remiss? När ska svaren senast inkomma? Länka gärna, för jag kan inte hitta något hos vare sig regeringen, riksdagen, landsbygdsdepartementet eller jordbruksverket.

Min personliga inställning är att slakten för eget hushåll skall ligga utanför kompetenskravet, dock skall djurskyddslagen gälla även här. Även en kanin som skall ätas upp av uppfödaren har rätt att få sluta sitt liv så humant som möjligt.

Slakt för egen konsumtion kommer inte att ligga utanför kompetenskravet. Det står i klartext i förordningen. Däremot kommer det inte att krävas någon dokumentation.

Att en kanin som hemslaktas ska skyddas från stress och onödigt lidande är det nog ingen som förnekar.

Precis som Existens? skriver undrade jag vem på detta forum som slaktar yrkesmässigt eller fler än 10000 djur om året. Det är ju här du skriver dina varningar och då är det ju rimligt att anta att målgruppen för desamma också finns här.

Det är bra att du gör rättelser Ugglans men innan man kritiserar ett inlägg på det sätt du gör måste det vara bättre förankrat.
Gösta

På vilket sätt önskar du bättre förankring? Jag har citerat korrekt och länkat till källor.

Jag är däremot väldigt nyfiken på dina källor. Hittills har du hänvisat till mail du fått och dina uppgifter och citat har mer än en gång visat sig vara felaktiga.

Du får ursäkta mig, men jag tycker det är lite fult att mästra mig och kräva förankring när du själv inte redovisat någonting alls i den stilen. Jag har, med hjälp av dokumentation från berörda myndigheter, påtalat de felaktigheter som funnits i dina inlägg. Det är inte kritik. Det är kalla fakta.

Alltså undrar jag, och säkert många andra: Varifrån kommer dina uppgifter? Vem påstår att det kan komma att krävas dokumenterad utbildning för att hemslakta? Fakta, rakt upp och ner, i form av länkar eller annan dokumentation hade varit bra!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #68 skrivet: 06 maj-11 kl 11:09 »
+1
Det ska la inte va så svårt att posta en länk?
//Lina

Gösta

« Svar #69 skrivet: 06 maj-11 kl 21:53 »
Förstudie om utbildning i samband med slakt och annan avlivning samt bedövningsmetoder mm.
Har skickats ut till alla rimissinstanser
Svar senast den 6/5 2011
Har skrivit det förut och skriver det igen: Den info jag lämnar ut är sådant som ännu inte fastställts. Trodde i min enfald att detta kunda vara av intresse men tydligen tar vissa på forumet väldigt illa upp så jag avslutar min medverkan i alla trådar så blir ingen sårad.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #70 skrivet: 06 maj-11 kl 23:14 »
Du behöver inte känna dig tvungen att lämna några trådar av hänsyn till mig. Jag är inte det minsta sårad och jag har på intet vis tagit illa upp. Varför skulle jag vara det?!

Alldeles uppenbart är det flera på forumet som har intresse av lagstiftningen rörande hemslakt, tråden är ju fyra sidor lång! Jag själv har lagt ner en hel del möda på att söka information och det är jag inte ensam om.

De dokument jag och andra har hänvisat till för att påvisa att du har fel i flera av dina påståenden ogillar/avfärdar du och hänvisar till mail du har fått.

Eftersom du tydligen har tillgång till material som inte finns publicerat och har kännedom om hur lagar och förordningar kan komma att utformas redan innan de skrivits kan det väl inte vara så svårt att ange källor?

För att göra det enkelt för dig att svara spaltar jag upp några frågor och funderingar:
  • Vem har tagit initiativet till "Förstudie om utbildning i samband med slakt och annan avlivning samt bedövningsmetoder mm" och när gjordes det?
  • Vilka är "alla remissinstanser" som det skickats till?
  • Vilken roll spelar du själv i denna "förstudie" som gör att du har tillgång till inside information?
  • Hur lyder tongångarna rörande hemslakt i förstudien? Dvs vilka av remissinstanserna säger vad?
  • Var hittar jag information om detta som inte kommer från dig? Det jag efterlyser är något så enkelt som en länk till en inblandad myndighet där det står något om att denna förstudie initierats eller pågår. Helt enkelt något som styrker dina påståenden!

Detta är ju plättlätta frågor... Bara att skriva ner svaren rakt upp och ner så har din trovärdighet ökat tusenfalt, åtminstone i mina ögon. Ta inte illa upp, men jag tror mer på det som står på Landsbygdsdepartementets, Jordbruksverkets och EU:s hemsidor än på dig.  ;) Det är ju trots att de som bestämmer...

Yrmff

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 07 maj-11 kl 00:01 »
Förstudie om utbildning i samband med slakt och annan avlivning samt bedövningsmetoder mm.
Har skickats ut till alla rimissinstanser
Svar senast den 6/5 2011
Har skrivit det förut och skriver det igen: Den info jag lämnar ut är sådant som ännu inte fastställts. Trodde i min enfald att detta kunda vara av intresse men tydligen tar vissa på forumet väldigt illa upp så jag avslutar min medverkan i alla trådar så blir ingen sårad.Gösta

Det här med att hoppa av tror nog ingen på längre!!  ;)
mvh Y

mymlan65

• Småland
« Svar #72 skrivet: 07 maj-11 kl 00:22 »
Nää du, Gösta....
Jag har, som väl många andra, följt tråden med stort intresse, och ivrigt hejat på i motvinden.
Men du kan ju inte bara framföra argument/sprudla/ifrågasätta när du blir påhejad och uppburen, för att sedan, när du möter lite mothugg eller ombeds redogöra för/förtydliga dina uppgifter/din ståndpunkt, bara vika undan och hota med att sluta medverka... Det tar ju udden av trovärdigheten, får man säga... Jag tycker dina tankar, åsikter och slutsatser hela vägen har varit intressanta och tänkvärda, och väntar mig en fortsättning... ;) Jag håller också med dig om Sveriges allmänna tendens att utnyttja den frihet som ges att tillägga ytterligare någon skärpning till den grundläggande lagstiftningen etc. Sedan må det handla om slakt, burmått eller vad som...

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Sussilo

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 09 maj-11 kl 06:23 »
Den info jag lämnar ut är sådant som ännu inte fastställts. Trodde i min enfald att detta kunda vara av intresse men tydligen tar vissa på forumet väldigt illa upp så jag avslutar min medverkan i alla trådar så blir ingen sårad.

Om någon tar illa upp och blir sårad av info, är det hans/hennes problem. Förstår om du är trött nu, men inte ska du lägga av här på forumet Gösta! Vi är många som behöver och uppskattar dina sakkunniga råd.

Gösta

« Svar #74 skrivet: 09 maj-11 kl 21:17 »
Ugglans. det kanske gäller att läsa vad jag skriver innan du börjar ifrågasätta.
Nåvfäl här är svar på dina frågor:
Frågeställare: Statens Jordbruksverk
Utlagt på extern konsult vilket är väldigt vanligt.
Rimissinstanser enligt Statens Jordbruksverks rimisslista för den här typen av frågor. (ca 30-talet instanser varav jag är en av dessa)
Vad de andra rimissinstanserna har svarat kan jag omöjligt veta i dagsläget.
Innan dessa frågor har sammanställts finns det inga skriftliga besked om utfallet vilket är en självklarhet för alla som är involverade i liknande objekt.
Att jag inte längre är intresserad av att medverka beror på att jag inte är road av att ta skit för att jag hjälper er med info om kommande och tänkta förändringar som allvarligt kommer att påverka alla som har djur för köttproduktion oberoende av vem som skall äta.
Att kunna påverka är att agera innan beslut fattas. Efteråt är det meningslöst, tyvärr.
Mymlan 65, jag har aldrig hotat någon någonsinn. Jag informerar vilket är en helt annan sak! Att påstå att jag viker mig när jag möter motstånd tycker jag är ett något egendomligt påstående. Tycker du ska läsa mina inlägg lite bättre i så fall. Är det någon här på forumet som tar strid utan att vika mig så är det väl jag. Inte ens fängelsehot eller höga företagsböter lägger jag mig för.
Nu får ni i fortsättningen hämta info själva om det är något ni undrar över. jag har ingen skyldighet att göra detta åt er.
Lycka till
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #75 skrivet: 10 maj-11 kl 07:57 »
Ugglans. det kanske gäller att läsa vad jag skriver innan du börjar ifrågasätta.
Rimissinstanser enligt Statens Jordbruksverks rimisslista för den här typen av frågor. (ca 30-talet instanser varav jag är en av dessa)
Innan dessa frågor har sammanställts finns det inga skriftliga besked om utfallet vilket är en självklarhet för alla som är involverade i liknande objekt.
Att jag inte längre är intresserad av att medverka beror på att jag inte är road av att ta skit för att jag hjälper er med info om kommande och tänkta förändringar som allvarligt kommer att påverka alla som har djur för köttproduktion oberoende av vem som skall äta.
Att kunna påverka är att agera innan beslut fattas. Efteråt är det meningslöst, tyvärr.
Mymlan 65, jag har aldrig hotat någon någonsinn. Jag informerar vilket är en helt annan sak! Att påstå att jag viker mig när jag möter motstånd tycker jag är ett något egendomligt påstående. Tycker du ska läsa mina inlägg lite bättre i så fall. Är det någon här på forumet som tar strid utan att vika mig så är det väl jag. Inte ens fängelsehot eller höga företagsböter lägger jag mig för.
Nu får ni i fortsättningen hämta info själva om det är något ni undrar över. jag har ingen skyldighet att göra detta åt er.
Lycka till
Gösta

Har inte följt tråden på ett tag men efter att se alla inlägg så förstår jag verkligen varför du ifrågasätts Gösta. Vill inte heller kasta skit på någon men jag skickar iaf inte miljökontoret på mina ovänner... (Gösta har anmält mig för olaglig slakteriverksamhet). Nu hade de inget att anmärka på så det blev ju ett väldigt bra och informativt besök istället :-)

Så passa er för att bli osams med Gösta.. ;-)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #76 skrivet: 10 maj-11 kl 08:52 »
Lycka till
Gösta

Jag får be att få tacka för att du svarade, även om jag inte blev särskilt mycket klokare. Hittar fortfarande ingen information rörande detta på sjv:s hemsida. Har du en länk? Andra remisser har jag hittat, men den här är väl borttagen eftersom svarstiden gått ut och inget svar är färdigt för publicering. Det dyker väl upp inom kort...

Det är tråkigt att du anser att du fått ta skit i den här tråden, men jag kan inte hålla med dig om att så är fallet...  Jag har svårt att föreställa mig att du själv tror på allting du läser på öppet forum. Jag gör det inte i alla fall och när ett ämne intresserar mig och jag inte hittar fakta om det och/eller fakta som motsäger det som skrivits tycker jag det är rimligt att försöka ta reda på mer och bena ut det hela. Att då vända sig till källan, i det här fallet dig, för att få svar är inte att kasta skit. Det är att vara engagerad och källkritisk.

Om ditt motiv att att skriva om de förmodade kommande lagändringarna är att ge oss som läser möjlighet att agera för att påverka beslutet vägar jag nog påstå att du varit väldigt otydlig i detta, eftersom det inte förrän efter mycket tjat gick att få ur dig var i processen ärendet befinner sig och var det handläggs. Smidigare och enklare hade nog varit att informera om vem som är ansvarig för frågan och vad en enskild medborgare kan göra för att försöka påverka.

Att vi andra som har kaniner och är aktiva på detta forum inte skulle klara av att söka information utan sitta och vänta på att du serverar den på silverfat är nog inte riktigt med sanningen överensstämmande. Med tanke på att all fakta som har någon legitimitet har presenterats av någon annan än dig är jag övertygad om att vi reder oss!

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att jag tycker att det är ganska förmätet att insinuera att jag skulle ha problem med att läsa. Nu är det ju en gång för alla inte jag som hoppar över ord som är direkt avgörande för frågor och påståenden innan bemöter dem. Jag har en alldeles utmärkt läsförståelse (det har jag papper på) och uttrycker mig tydligt och korrekt i tal och skrift.

Faktum är att mitt nick, Ugglans, är taget efter Ugglan i Nalle Puh. Han är (enligt egen utsago) den enda i Sjumilaskogen som kan läsa och skriva!  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 10 maj-11 kl 09:20 »
Du får nog vänja dig, Ugglis... Det är så här trådarna med Gösta brukar utvecklas... Det tar ungefär 5 sidor att dra ut ren information, innan dess är det mest små gluttar man får veta. Det finns väl nåt slags behov av att hålla menigheten (alla oss andra ) på mattan.. jag vet inte..

Yrmff

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 11 maj-11 kl 18:36 »
Har inte följt tråden på ett tag men efter att se alla inlägg så förstår jag verkligen varför du ifrågasätts Gösta. Vill inte heller kasta skit på någon men jag skickar iaf inte miljökontoret på mina ovänner... (Gösta har anmält mig för olaglig slakteriverksamhet). Nu hade de inget att anmärka på så det blev ju ett väldigt bra och informativt besök istället :-)

Så passa er för att bli osams med Gösta.. ;-)

Jösses!! man får monopolvibbar!!

mvh H

Gösta

« Svar #79 skrivet: 11 maj-11 kl 19:18 »
Gör ett kort gästbesök eftersom jag fick en förfrågan om tråden...
Linda, du annonserar om slaktkurser på forumet. Du har inga godkända utrymmen för att bedriva detta. Du gör det enligt egen utsago utomhus. Bryter mot det mesta i lagtext. Att du sedan har mage att påstå att det inte stämmer utan att det är jag som slaktar ALLA dina kaniner är upprörande. Jag hjälpte dig för ett par år sedan, visst men att ljuga för din inspektör gör att du försöker lägga ansvaret på mig gällande de kaniner du slaktar och säljer. Håll dig till sanningen Linda. Mycket enklare och trevligare och sedan behöver du ju då inte fundera på vad du sagt!
Info har jag fått från din kommuns livsmedelsinspektör som ringde upp mig och berättade vad du sagt.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 4 användare
Anders Flix, Nina W, Stengrim, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser