Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vargjaktstråd på försök  (läst 48833 gånger)

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
SV: vargjaktstråd på försök
« Svar #60 skrivet: 22 mar-11 kl 15:55 »
Jag har ingenstans skrivit att jag tycker att jakt på varg är fel eller inte behövs, det jag skriver är att jag tycker det är fel nivå och fel metod man valt.
Så, vad har man då för möjligheter?
1. Skjuta av alla rovdjur.
2. Skydda sig så gott det går och vid eventuella förluster få ersättning av staten.

Alternativ 1 är det ju inte många som förespråkar, i.a.f. inte officiellt, men det är ju det enda sättet att vara helt säker.
Alternativ 2 gäller ju oavsett vilken nivå man har på rovdjursstammen även om den bli mer påtaglig ju högre stammen är.

Är det bara jag som blir otroligt trött på detta argument? Att skjuta bort alla rovdjur är inte bara fånigt, osannolikt och naivt utan även otroligt korkat. Men varför behövs det då rovdjur? Jag vet svaret, vet du?

Den nuvarande regeringen har gjort otroligt goda saker angående vargjakten och skyddsjakt. Se bara på §28 i jaktförordningen. Tror man på evolutionsteorin borde ju inte det vara så svårt att förespråka just detta, då vi härmed skjuter bort vargar med oönskat beteende. Dessutom så har regeringen beslutat om licensjakt på varg, vilket den rödgröna sidan aldrig ens skulle drömma om i sina vildaste fantasier. Tack kära borgare för att ni finns.
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

Gångtrött

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 22 mar-11 kl 16:10 »
Är det bara jag som blir otroligt trött på detta argument? Att skjuta bort alla rovdjur är inte bara fånigt, osannolikt och naivt utan även otroligt korkat. Men varför behövs det då rovdjur? Jag vet svaret, vet du?

Den nuvarande regeringen har gjort otroligt goda saker angående vargjakten och skyddsjakt. Se bara på §28 i jaktförordningen. Tror man på evolutionsteorin borde ju inte det vara så svårt att förespråka just detta, då vi härmed skjuter bort vargar med oönskat beteende. Dessutom så har regeringen beslutat om licensjakt på varg, vilket den rödgröna sidan aldrig ens skulle drömma om i sina vildaste fantasier. Tack kära borgare för att ni finns.
Som jag OCKSÅ skrev, "Alternativ 1 är det ju inte många som förespråkar"
Men om ni verkligen vill missförstå så.. Vad jag menade var att det är ju det enda alternativet om man vill vara helt skyddad mot rovdjursangrepp. Det andra alternativet är att det finns rovdjur och att man skyddar sig så gott det går mot angrepp.

Rosten

• Närke
« Svar #62 skrivet: 22 mar-11 kl 16:28 »
Hästarna går i hagar med många järntrådar o mega ström.
Detta har jag gjort för att skydda mina djur .
Mega ström ?

Hur mycket ström har du i ditt staket igentligen?
Har inte du som oss andra som bor bland rovdjur, max 5joul?

Leifem

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 22 mar-11 kl 18:15 »
Alla som aldrig tar ett steg i skogen utan gevär...??? Jag tror faktiskt att du fått en helt felaktig uppfattning om de flesta jägare.

Jag och många jägarvänner med mig tar MÅNGA steg i skogen utan gevär, jaktintresset bottnar i ett intresse för djur och natur, vilket ofta innefattar att även jägare plockar svamp och bär (måste ju ha kantareller och lingonsylt till älgköttet  ;)) vi rör oss mer än gärna ute i naturen även utan gevär.

Själv har jag gått åtskilliga kilometer för att hitta spår efter tjäderspel, en upplevelse jag inte vill missa nu under våren  :)

Och varför tycker du att det är sorgligt att jakt skulle vara styrd av en gammal instinkt?? Det är väl helt naturligt tycker jag....se bara på huskatten.
Det kan så vara  att Du o många fler vandrar i skogen utan vapen, men som boende mitt i smålands skogar, o med många jägare runtomkring, vet jag att det naturligtvis finns de som utan vapen ger sej ut i skogen. Men många  här, ger sej faktiskt inte ut i skogen om det inte är för jakt!
Skumt.. du gör gärna en jämförelse med kattens beteende.. o tycker det är ok.. Då är vi ju överens! ;)  Men det är synd att de flesta jägare inte undertrycker det beteendet mer..
Den mättaste katt jagar gärna.. o det är leken som styr.. Visst, jag håller med Dej! en bra liknelse.
Lycka till med span efter tjäderspel! Tyvärr, har jag själv aldrig sett det i verkligheten.. :(

Margit

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 22 mar-11 kl 19:21 »
Det kan så vara  att Du o många fler vandrar i skogen utan vapen, men som boende mitt i smålands skogar, o med många jägare runtomkring, vet jag att det naturligtvis finns de som utan vapen ger sej ut i skogen. Men många  här, ger sej faktiskt inte ut i skogen om det inte är för jakt!
Skumt.. du gör gärna en jämförelse med kattens beteende.. o tycker det är ok.. Då är vi ju överens! ;)  Men det är synd att de flesta jägare inte undertrycker det beteendet mer..
Den mättaste katt jagar gärna.. o det är leken som styr.. Visst, jag håller med Dej! en bra liknelse.
Lycka till med span efter tjäderspel! Tyvärr, har jag själv aldrig sett det i verkligheten.. :(

Tack  :)!

Men varför ska man undertrycka den instinkten...? Normal jakt som ger gott kött i frysen kan väl inte vara fel?

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #65 skrivet: 22 mar-11 kl 19:22 »
Som jag OCKSÅ skrev, "Alternativ 1 är det ju inte många som förespråkar"
Men om ni verkligen vill missförstå så.. Vad jag menade var att det är ju det enda alternativet om man vill vara helt skyddad mot rovdjursangrepp. Det andra alternativet är att det finns rovdjur och att man skyddar sig så gott det går mot angrepp.
Ja, det är det enda alternativet som man helt är skyddad mot rovdjursangrepp genom, men vem vill leva i en värld där det inte finns rovdjur? Leva i harmoni och skutta omkring handihand med harar, möss och grisar låter lite väl disneyfierat.

Det alternativ som finns kvar är inte enbart att skydda sig genom att hägna in sina tamdjur och att för den delen alltid ha hund och katt i koppel, utan det naturligaste är helt enkelt att vi människor tar bort de rovdjur som har ett oönskat beteende. De vargar, lodjur och björnar som smyger omkring i byarna skall få en obehagskänsla genom att komma nära människa och tamdjur. Endera genom skrämselskott och förföljelse eller genom att man helt enkelt skjuter bort dessa problemindivider från jordens yta.

Våra rovdjursstammar är så starka så att vi helt enkelt inte kan utrota någon art genom detta sätt, men det är också en omöjlighet genom de lagar och förordningar som råder i landet.

Dessutom märks det ju också tydligt att det finns för många rovdjur om dom kommer in och letar mat bland hus och fä, därmed har man gjort två flugor på smällen.
nordjamten.wordpress.com

Gångtrött

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 22 mar-11 kl 19:30 »
Det alternativ som finns kvar är inte enbart att skydda sig genom att hägna in sina tamdjur och att för den delen alltid ha hund och katt i koppel, utan det naturligaste är helt enkelt att vi människor tar bort de rovdjur som har ett oönskat beteende. De vargar, lodjur och björnar som smyger omkring i byarna skall få en obehagskänsla genom att komma nära människa och tamdjur. Endera genom skrämselskott och förföljelse eller genom att man helt enkelt skjuter bort dessa problemindivider från jordens yta.
Ja det är ju exakt det jag skrivit hela tiden.. Skyddsjakt istället för licensjakt, utöka skyddsjakten istället.

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #67 skrivet: 22 mar-11 kl 20:20 »
Ja det är ju exakt det jag skrivit hela tiden.. Skyddsjakt istället för licensjakt, utöka skyddsjakten istället.

Dock så föds det fler vargar än vad som kommer in i byar och river tamboskap eller följer efter jakthundar, därmed så måste det ju också till ett sätt att bibehålla antalet vargar på det mål som riksdagen beslutat om. Dvs. så behövs ju även licensjakt i de vargrevir som det förekommer mest inavel.
nordjamten.wordpress.com

Gångtrött

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 22 mar-11 kl 20:42 »
Dock så föds det fler vargar än vad som kommer in i byar och river tamboskap eller följer efter jakthundar, därmed så måste det ju också till ett sätt att bibehålla antalet vargar på det mål som riksdagen beslutat om. Dvs. så behövs ju även licensjakt i de vargrevir som det förekommer mest inavel.
Ja där är vi delvis överens, helt klart är att man vid något tillfälle måste ha någon form av mer organiserad jakt för att behålla en rimlig nivå. Det vi förmodligen inte är överens om är vilken siffra denna rimliga nivå är, och i den diskussionen antar jag att vi inte kommer komma till något samförstånd.

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #69 skrivet: 22 mar-11 kl 20:49 »
Det vi förmodligen inte är överens om är vilken siffra denna rimliga nivå är, och i den diskussionen antar jag att vi inte kommer komma till något samförstånd.
Troligen inte, då jag lever i verkligheten...  ;)  8)

Det är iofs genomförbart att ha 300 vargar i landet, om man nu räknat bort 60 % av ytan där renskötselområdet är, och sedan sprider vargrevir neråt Skåne och Småland osv. också. Rovdjursstammarna skall ju inte vara större än att vi människor också kan ta ut jaktbart vilt från skogen och vår egen mark. Vi har ju lika stor rätt att jaga som varg, räv, lodjur och björn.
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Gångtrött

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 22 mar-11 kl 20:59 »
Troligen inte, då jag lever i verkligheten...  ;)  8)

Det är iofs genomförbart att ha 300 vargar i landet, om man nu räknat bort 60 % av ytan där renskötselområdet är, och sedan sprider vargrevir neråt Skåne och Småland osv. också. Rovdjursstammarna skall ju inte vara större än att vi människor också kan ta ut jaktbart vilt från skogen och vår egen mark. Vi har ju lika stor rätt att jaga som varg, räv, lodjur och björn.
Mvh
Ja sist jag kollade befann jag mig också ganska nära verkligheten.. :)
Det sista du skrev kan jag heller inte hålla med om fullt ut.. Men jag ids inte diskutera varg längre, jag hade bara tänkt att göra ett snabbt inhopp i en annan tråd och så bröts det ut så jag fick en egen vargtråd.
Nu har jag fått ventilera mina åsikter i frågan och det var det jag ville få gjort från början innan folk började läsa inläggen halvdant och missförstå mig.. Men nu kan jag inte skriva mina åsikter på ett mer konkret sätt än vad jag gjort så nu får det vara, missförstånd eller ej.

Jag överlämnar med varm hand tråden till er så kan ni tjattra vidare. :)

Leifem

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 22 mar-11 kl 21:41 »
Tack  :)!

Men varför ska man undertrycka den instinkten...? Normal jakt som ger gott kött i frysen kan väl inte vara fel?

Hejs!
Nej det är Inte fel, det är inte det jag menar.. Det är ok när du har det som behövs i frysen, o normal jakt i viltvårdssyfte är avklarad.
Men att därefter fortsätta jaga, är vad menar ren nöjesjakt..  :-\
Jag är inte överkänslig på ngt vis. Har förpassat både get, kaniner o höns till andra dimensioner..
Men Inte för nöjes skull..   
För många år sen köpte jag en griskultingen, - med tanke på frysen..  Men fanken vad kompisar vi blev.. Ingen frys där inte!  Det blev så småningom ett nytt hem ist.. För grisen alltså! 
Tja.. alla är vi olika. Lika många insidor som utsidor.
 ;) Ha en Fin sommar !

Margit

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 23 mar-11 kl 19:04 »
Hejs!
Nej det är Inte fel, det är inte det jag menar.. Det är ok när du har det som behövs i frysen, o normal jakt i viltvårdssyfte är avklarad.
Men att därefter fortsätta jaga, är vad menar ren nöjesjakt..  :-\
Jag är inte överkänslig på ngt vis. Har förpassat både get, kaniner o höns till andra dimensioner..
Men Inte för nöjes skull..   
För många år sen köpte jag en griskultingen, - med tanke på frysen..  Men fanken vad kompisar vi blev.. Ingen frys där inte!  Det blev så småningom ett nytt hem ist.. För grisen alltså! 
Tja.. alla är vi olika. Lika många insidor som utsidor.
 ;) Ha en Fin sommar !

Det har du så rätt i  :) själv har jag svårt för att ha ihjäl djur som jag har blivit kompis med.... :-[

Ha en fin sommar du med!

Jan lindgren

« Svar #73 skrivet: 24 mar-11 kl 10:47 »
Hej!
Lite OT så ta bort inlägget om det inte passar.

För mig handlar det om äganderätt. En mycket stark äganderätt är viktigt i ett demokratiskt samhälle. Vill jag använda min mark på något sätt så ska inte samhället lägga sig i det så länge det inte stör omgivningen alltför mycket.
 Använder jag min mark till att producera timmer så vill jag inte ha en massa älgar som förstör tallen. Då är hård jakt eller mycket varg ett bra alternativ.
Är jakten viktig för mig antingen som nöje eller för matproduktion så ska jag inte behöva ha en massa rovdjur.
 Har jag husdjur som går ute ska jag kunna hålla efter rovdjuren utan att hamna i fängelse. Rovdjursstängsel är bara ett reklamtrick för vargälskare. Har man en kuperad hage med sten, vattendrag och översvämningsområden så fungerar det inte med en eltråd 30 cm över marken.
Odlar man växter av olika slag så måste man få tillstånd att skjuta bort skadedjuren. Förra året åt trastar upp nästan hela bärskörden och då talar jag om hundratals plantor.

Min lösning på rovdjursproblemet är att var och en bestämmer själv vilka djur som ska/får skjutas på sin egen mark. Staten äger enorma områden. Där kan det vara lämpligt att ta bort all jakt så att rovdjuren är skyddade och att det finns tillräckligt med bytesdjur som mat. Många människor gillar rovdjur speciellt mycket och de kan skydda dem på sin mark och saknar de egen mark så går det bra att slå sig samman och köpa. Jag kan inte inse att jag ska hålla en massa rovdjur med mat för att människor som inte vill bekosta något ska kunna gå och titta på dem.
MVH
Jan

regnpipan

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 24 mar-11 kl 12:14 »
Detta citat kommer ur en av våra dagstidningar. Det stod i dagens tidning. Vilket rovdjur tror ni det är som avses?

Citera
Vi ber vår kommunledning att genast vidtaga lämpliga åtgärder för att undanröja denna fara för våra husdjur.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #75 skrivet: 24 mar-11 kl 13:31 »
Hej!

För mig handlar det om äganderätt. En mycket stark äganderätt är viktigt i ett demokratiskt samhälle. Vill jag använda min mark på något sätt så ska inte samhället lägga sig i det så länge det inte stör omgivningen alltför mycket.
 Använder jag min mark till att producera timmer så vill jag inte ha en massa älgar som förstör tallen. Då är hård jakt eller mycket varg ett bra alternativ.
Är jakten viktig för mig antingen som nöje eller för matproduktion så ska jag inte behöva ha en massa rovdjur.
 Har jag husdjur som går ute ska jag kunna hålla efter rovdjuren utan att hamna i fängelse. Rovdjursstängsel är bara ett reklamtrick för vargälskare. Har man en kuperad hage med sten, vattendrag och översvämningsområden så fungerar det inte med en eltråd 30 cm över marken.
Odlar man växter av olika slag så måste man få tillstånd att skjuta bort skadedjuren. Förra året åt trastar upp nästan hela bärskörden och då talar jag om hundratals plantor.

Min lösning på rovdjursproblemet är att var och en bestämmer själv vilka djur som ska/får skjutas på sin egen mark. Staten äger enorma områden. Där kan det vara lämpligt att ta bort all jakt så att rovdjuren är skyddade och att det finns tillräckligt med bytesdjur som mat. Många människor gillar rovdjur speciellt mycket och de kan skydda dem på sin mark och saknar de egen mark så går det bra att slå sig samman och köpa. Jag kan inte inse att jag ska hålla en massa rovdjur med mat för att människor som inte vill bekosta något ska kunna gå och titta på dem.
MVH
Jan
Den naturliga balansen då ? Kretsloppet ? Om du systematiskt dödar av ett djurslag så drabbas ju andra .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

regnpipan

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 24 mar-11 kl 14:13 »
Detta citat kommer ur en av våra dagstidningar. Det stod i dagens tidning. Vilket rovdjur tror ni det är som avses?

Jag kan inte hålla mig längre. Det vansinnigt hotfulla djuret som man behöver kommunens hjälp att få bukt med är: räv.
I Falkenberg.
Tidningen var Hallands Nyheter.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 24 mar-11 kl 14:20 »
Jag kan inte hålla mig längre. Det vansinnigt hotfulla djuret som man behöver kommunens hjälp att få bukt med är: räv.
I Falkenberg.
Tidningen var Hallands Nyheter.
Farliga rackare.. Vilka husdjur är det som de hotar? Marsvin på lösdrift?

Jan lindgren

« Svar #78 skrivet: 24 mar-11 kl 14:33 »
Den naturliga balansen då ? Kretsloppet ? Om du systematiskt dödar av ett djurslag så drabbas ju andra .

Hej!
Om jag avlivar ett djurslag på min tomt så blir det inga problem med "naturlig" balans. Reducerar jag en organism på en plats så är det mycket osannolikt att någon annan organism drabbas. Jag lyckades en gång utrota häststyng i min omgivning. Jag tror knappast att någon annan organism var drabbat, möjligen något litet kvalster som levde på häststyng. Tyvärr så kom det nya hästägare som hade infekterade hästar.
 Vargen har ingen praktisk betydelse för kretsloppet. Vi har en ganska lång och god erfarenhet av att vara utan varg.
MVH
Jan

Tjalve

• Blekinge
« Svar #79 skrivet: 24 mar-11 kl 15:40 »
Hej!

MVH
Jan

Detta är ett mycket egoistiskt sett att se på naturen. Det funkar bara i en total anarki, där jag i så fall inte vill vara med att betala skatt för sjukvård eftersom jag är frisk eller till rättsväsendet eftersom jag inte blivit rånad. Visst är äganderätten viktig men den kan ej stå över samhällsutvecklingen och viktiga allmänna intressen. Så funkar det inte på något ställe i Sverige att en liten fastighetsägare kan stoppa all utveckling. Då hade vi nog inte kunnat ha några vägar, avlopp, infrastruktur mm.
För naturen krävs ett nationellt och internationellt åtagande och ansvar. Eftersom de vilda djuren inte respekterar ägandegränser skulle det bli rena vilda västen om all fick skjuta hur de vill på sin mark. Skulle jakttiden och fridlysning respekteras med ditt synsätt på äganderätt? Undra hur stor älgstam som hade funnits om alla fick skjuta hur de ville utan reglering. Eftersom Sverige har så många små markägare är i alla fall södra halvan av landet helt upp styckat av olika ägare och om dessa drivs av motstående intresse blir det fiasko av allt. Vi har internationella åtaganden rörande bevarande av arter och jag anser även att vi har vissa skyldigheter till kommande generationer. Vidare skulle vi inte kunna ha någon åsikt rörande andra länders bevarande arbete om vi inte hade något fungerande själva, de flest tycker till exempel att det är synd att tigern verkar gå en dyster framtid till mötes men med ditt syn sett är det inget att göra eftersom markägare i de länderna för härja fritt.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 5 användare
eriksjos, Anders Flix, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser