Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtor  (läst 3393 gånger)

Suresh

• Gäst
Ärtor
« skrivet: 22 jul-06 kl 01:31 »
Efter 4 timmar video (Mahabharata I och II) sitter jag nu här med mina två kilo spritade sockerärtor.

Sockerärtor? Vad gör man med dem? Kokar dem i smör som vanliga gröna ärtor, eller gör soppa av dem som gula?

« Senast ändrad: 22 jul-06 kl 01:33 av Suresh »

Vitis

• Skåne
Re:Ärtor
« Svar #1 skrivet: 22 jul-06 kl 01:41 »
Wow .... vilken lyx, 2 kg färska ärtor.

Gör en grön ärtsoppa ... du kommer att förtvina av njutnig ... om man nu kan göra det ... gott lär det bli iaf.

Grön Ärtsoppa

Googla på "grön ärtsoppa" så får du fler recept.

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jul-06 kl 01:57 »
Wow .... vilken lyx, 2 kg färska ärtor.

(...)

...och jag har minst 3-4 kg ärtskidor till i kylen. Och har gett bort lika mycket. Jag har börjat sätta Norli sockerärt som kantväxt til mina djupbäddar. Det håller ihop kanterna och gödlar jorden från sidan. Sen får de fylla upp gångarna mellan bäddarna tills det är dags att rensa bort dem.

Tack skall du ha för recepten , Vitis. Grön ärtsoppa får det bli. Det verkarockså  som om vi farit i samma vatten vad gälelr mangolden. Jag avstod från den i år när 1 kvm mangold höll på att knäcka mig helt. I år har jag dock samma överflöd av cikoria (di Bruxelles). Jag skall försöka ett par av recepten på dem.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jul-06 kl 02:29 »
Ska nog prova att ha lite mer ärtor nästa år, nu har jag dom bara på ett litet undantag och dom såddes alldeles för sent, inte mer än att jag kan äta dem som godis när jag är ute och påtar i landen.

Mycket bra ide att ha dem som kantväxt.

Cikoria har jag aldrig odlat eller ens smakat. är det från Runåbergs ? Såg att dom hade några varianter.

Det finns visst nåt knep för att driva dem inne på vintern ... pallar inte kolla just nu men det kan vara lönt om man vill ha lite grönt mitt i vintern.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 22 jul-06 kl 10:59 »
...och jag har minst 3-4 kg ärtskidor till i kylen. Och har gett bort lika mycket. Jag har börjat sätta Norli sockerärt som kantväxt til mina djupbäddar. Det håller ihop kanterna och gödlar jorden från sidan. Sen får de fylla upp gångarna mellan bäddarna tills det är dags att rensa bort dem.

Jag har också Norli, men jag tycker inte de är de godaste. Helt OK som jättespäda, men de blir så snabbt förvuxna.

Suresh - låter du dem växa tills det blir spritärter av dem?? Vi glömde/hann aldrig plocka av alla sockerärter i fjol. så en del fick bli spritärter i stället och det var ju också gott!

I år har jag också Carouby de Mausanne och Engelsk Sabel, de är högväxande sorter. Godare än de lågväxande, tycker jag, även om de kommer ett par veckor senare. Och spritärter och gråärter - jo, vi gillar ärter ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser