Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta betong  (läst 10165 gånger)

Gille

• -
Gjuta betong
« skrivet: 19 mar-11 kl 20:54 »
Äntligen är det snart dags! Har till sist köpt mig en bok och väntar nu på varmare väder för att följa instruktionerna. Tänkte fråga om det är någon här som gjutit krukor mm i betong? Och om någon testat göra reliefdekorationer (eller hur jag nu ska förklara det) i lera? Vad ska man välja för leta?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Piga

• Learning by doing!!
    • Östergötland
SV: Gjuta betong
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 21:44 »
köksbänkar i armerad betong är något jag tänkt på och
undrar om någon provat ?
vilken betong?
slipning?
vilken olja?
erfarenheter?

en som har slitna IKEA laminatbänkar som inte passar till de nya
 kökstapeterna, grå skulle bli så snyggt .

piga

The Game

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 11:57 »
Gjuta betong är kul som fan..
Du kan ju snickra ihop träformar så får du dom dimensionerna eller va det heter på krukorna.
Annars kan man ta plastkrukor men se till att smörja in dom me olivolja eller något så får du lättare ut dom när det stelnat..
Sillikonformar funkar att gjuta i..
Köpte lite olika förut , tetris ,spaceinvaders och sånt som jag gjöt i.
Själv skulle jag vilja göra betongljusstackar men vette tusan hur jag ska få ihop den formen än..
/Majsan

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 22:23 »
jag har gjutit små betongplattor samt krukor i betong, en del la jag färg pigment i och det blev helläckert ;D
Ska väl inte vara några större problem att hitta passande formar till ljusstakar, vilken form tänker sig Markim ???

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 18:59 »
Att gjuta i betong är skitkul  ;D fast min gjutningsbörjan nu i år har inte gått så bra  :-\ jag gjorde mina första rabarberpajer härom helgen och då tänkte jag att jag skulle gjurta av löven, jag har några vänner som gärna ville ha. Detta har jag då gjort förr utan några som helst problem.  Denna gången funkade inget alla avgjutningar sprack  ??? stora sprickor i betongen på alla löven  ???.
Någon som har någon ide om varför.

Min kreativa sida fick sig en törn  :-[ men men jag får väl testa igen. Vårvind
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-11 kl 01:04 »
Armerade du? Med vad? Vi köpte en glasfiberduk på Biltema med strån som ligger huller om buller och är ca 8-10 cm långa och vi tog en ruta per fat ca 25 X 25 om jag minns rätt på storleken.
Blanda om väl så fibrerna delar på sig ordentligt.

Kan det ha varit för kallt innan det härdat, bara en fundering?! 
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Melton

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 08:08 »
Att gjuta i betong är skitkul  ;D fast min gjutningsbörjan nu i år har inte gått så bra  :-\ jag gjorde mina första rabarberpajer härom helgen och då tänkte jag att jag skulle gjurta av löven, jag har några vänner som gärna ville ha. Detta har jag då gjort förr utan några som helst problem.  Denna gången funkade inget alla avgjutningar sprack  ??? stora sprickor i betongen på alla löven  ???.
Någon som har någon ide om varför.

Min kreativa sida fick sig en törn  :-[ men men jag får väl testa igen. Vårvind

Generellt så spricker betong när den bränner för snabbt, man bör spruta på vatten då och då under bränntiden så att betongen alltid är lite fuktig.

//Mattias
« Senast ändrad: 12 maj-11 kl 09:37 av Malte_sten »

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 08:42 »
Tack för svaren här, armera det har jag inte gjort tidigare då det inte är så stora saker som jag gjutit, men det tål kanske och tänkas på.

Jag vet inte om det varit för varmt/kallt där det låg och brände, putsa på vatten gjorde jag men kanske för lite, jag får testa igen  ::) förhoppningsvis går det bättre.

Vårvind
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 08:42 »
Jag brukar gjuta några blad av olika storlek och slag vart är. Förra våren gjöt jag ett jättestort rabarberblad, armerat och med lång och övertäckt bränntid med vattning under bränningen. Detta blad har i vinter brustit helt (legat ute) och gått i tre delar - eftersom ingen armering syns i brotten så har det brustit i mellanrummen mellan armeringen  ???
Mitt förslag om man ska gjuta stora blad är att armera i stort sett över hela bladet med typ fiberrik väv eller tätt och tunt nät.
Jag gjuter mestadels med vanlig finbetong utom till tråg etc då jag blandar torv i smeten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-11 kl 20:28 »
Armeringsmattan ska fördelas sönder totalt i hela cementblandningen så det armerar överallt i den fom du har, har du tunna delar kan du säkert ta lite till.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 05 jun-11 kl 17:57 »
jag fick plastburkar som det hade varit lösgodis la olika slags blad i botten hällde på betong i lagom mängd och gjöt plattor till trädgårdsgången de har legat snart fem år och är lika fina fortfarande mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 05 jun-11 kl 18:04 »
Armeringsmattan ska fördelas sönder totalt i hela cementblandningen så det armerar överallt i den fom du har, har du tunna delar kan du säkert ta lite till.
Ja så kunde man nog göra, fast jag använder inte armering alls till vissa saker som jag gjuter  :D

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 13 jun-11 kl 07:51 »
Någon som testat göra mönster med lera (som man kan peta bort sedan)?

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 13 jun-11 kl 07:57 »
Man kan få snygga mönster om man lägger en virkad duk eller ett vackert ådrat blad på eller i formen du tänkt gjuta i. Olja så gott det går så är det lättare att pilla bort  :D

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 jun-11 kl 08:55 »

Det var en rolig idé! Borde ju funka jättebra att montera lerdetaljer i gjutformen.

Bara att blöta och skrubba bort leran när betongen bränt klart.

*får massor av idéer*

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 23 jun-11 kl 22:40 »
Vi har nu köpt betong så jag får snart testa. När första omgången är klar ska jag köpa lite lera o testa. Även andra mönstertekninker jag läst om :) Men först vill jag se hur materialet fungerar...

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 28 jun-11 kl 23:49 »
Reliefmänster kan du få genom att göra mönster i lera och gjuta på, eller så kan du göra mönster
med hjälp av en limpistol. Köp gamla dukar på loppis och gjut på. Limma fast vackra delar
från typ spetsplastdukar i gjutformen......Jag har en vän på Facebook som har en sida där som heter:
Åsa´s Myror, hon har kurser i betongjutning och säkert har du lite på den sidan du kan kika på...

Lyck till
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser