Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baksele?  (läst 7923 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Baksele?
« skrivet: 18 mar-11 kl 21:51 »
Jag håller på o köra in unghästen så smått .
Jag har kommit fram till momentet draglinor nu .
Det jag sitter o funderar på är detta :
Med drglinorna kommer ju risken att han ska trassla in sej i linorna och bli rädd.
Kan man ha en baksele på honom och typ dra linorna genom den på nät sätt så bakbenen går fria lixom ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

dbs

• Gäst
SV: Baksele?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-11 kl 22:04 »
Med drglinorna kommer ju risken att han ska trassla in sej i linorna och bli rädd.
Kan man ha en baksele på honom och typ dra linorna genom den på nät sätt så bakbenen går fria lixom ?
Räcker ju att du hänger upp linorna i några balsnöre så dom inte släpar i backen  men hänger i mot bak ben.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-11 kl 22:07 »
Läder remmar har jag en hel kista full så nåt hittar jag ju allt .
Du menar att jag fäster dom i svanskappans rem som går över ryggen då lixom ?
« Senast ändrad: 18 mar-11 kl 22:24 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 22:25 »
Vi har rep i Politen slang fäst med karbin hake i selen och andra ändan en( så småningom) svängel till släden. Då kan hästen inte skada sig även om den snurrar runt. Väldigt bra  ;D .
« Senast ändrad: 18 mar-11 kl 22:29 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 22:29 »
Vi har rep i Politen slang fäst med karbin hake i selen och andra ändan en( så småningom) släden. Då kan hästen inte skada sig även om den snurrar runt. Väldigt bra .

Okej det där var rena grekiskan  ??? kan du förklara hur ? eller om du har en bild ?

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 22:31 »
 ;D  ;D Tar en bild som säger mer än ord  ;)

dbs

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 22:32 »
Okej det där var rena grekiskan  ??? kan du förklara hur ? eller om du har en bild ?
skit i nån svängel tills hästen är trygg med linorna .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-11 kl 22:36 »
Enkelt Pålle jag har inte ens nån svängel än *S* måste ta o köpa en snart .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-11 kl 22:36 »
;D  ;D Tar en bild som säger mer än ord  ;)

Toppen :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 mar-11 kl 22:37 »
Svart PVC vattenrör använder jag. Med karbinhake. Inget som kan trassla runt benen..o det kan inte hända nånting.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

dbs

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 mar-11 kl 22:40 »
Vi har rep i Politen slang fäst med karbin hake i selen och andra ändan en( så småningom) svängel till släden. Då kan hästen inte skada sig även om den snurrar runt. Väldigt bra  ;D .
man sätter väll varken svängel eller kälke efter förens hästen är trygg med linorna   sen körs det inte med liner i kälkar rena vansinnet  får hästen kan få kälken på bak ben   då blir det sken det ska va skäk till kälken och inge annat.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-11 kl 22:44 »
Nej naturligt vis inte. Klart det ska vara skakel när hästen måste lära sig bromsa
 Har för mig jag skrev Så småning om Tar bara tid att bygga nytt det man raserat  :D
« Senast ändrad: 18 mar-11 kl 22:55 av Cokett »

dbs

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 mar-11 kl 22:50 »
Nej naturligt vis inte. Har för mig jag skrev Så småning om Tar bara tid att bygga nytt det man raserat  :D
  Oki var väll ja som tolka lite fel då på fredas kvällen  ;D   så sant lätt att förstöra  svårt att reparera.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-11 kl 22:56 »
Min unghäst är utantvekan den snubbliogaste klumpigaste häst jag någonsin sett *s *
Så jag måste vara mkt försiktig så han inte klumpar till sej o kliver över heller därav min fundering om upphängning bak lixom .
Denna kille han snubblar på sina egna fötter i bland så han drattar omkull *S* han växer så ojämt i bland o har gigantiska fötter  ;D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 mar-11 kl 23:08 »
Hästen måste ju lära sig att acceptera att linorna både hamnar mot utsidorna av benen men även på insidorna ifall den skulle trampa över, utan att detta är något konstigt. Lämpligen tränar man ju innan t ex i stallet med beröring av linorna mot benen och även att dra linan med sig på väg till hagen eller på promenad. Sedan kan man ju börja med att sätta fast en lina i selen på ena sidan och sedan även på andra sidan, hänger de lösa ska de ju inte trassla in sig?

Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 mar-11 kl 23:09 »
Vill man inte börja med linan släpandes kan man ju förlänga med ett grimskaft och släppa ner den i marken när man ser att hästen verkar tycka att det är OK.
Självhushåll till nytta och nöje

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 18 mar-11 kl 23:11 »
Sånt är han redan van vid han skiter fullständigt i linorna mot sej det är sen när jag fäster nåt i linorna typ ett däck då spänns ju linorna o han e så jävla nyfiken att han lär väl vända runt för att kika på vad det är som släpar med  ::)

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 19 mar-11 kl 08:41 »
Alla delar går att ta loss separat med karbinhakar. ( Det blir kanske lite missvisande med knutarna  och repet som hänger bakom men jag behövde de karbinhakarna till annat  :) )
Lätt att fästa däck , släpa eller bara lyfta upp "svängeln" . Jag har valt att ha snörena bara på vissa ställen för att med plan B kunna skära loss om det skulle bli panik.
      MvH Cokett

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 19 mar-11 kl 12:02 »
Oj var det så enkelt  :o *S* ja ja man lär sej nåt nytt varje dag , tur att jag är vetgirig  ::) måste åka på byggmarknaden o leta rör som passar nu ,
Vilken enkel o smart svängel du hade gjort där .

Har nån annan en bild på sin svängel så jag kan få se ?

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 19 mar-11 kl 14:26 »
Vi brukar ha något liknande men framför allt har vi alltid ett grimskaft i det vi släpar bakom så man kan lyfta det snabbt själv om det börjar trasla.

Fick även på rutin när jag gick brukskörning på gymnasiet att inte börja släpa saker rakt bakom uten vänja de vid en sida i taget o sedan släpa saken längre o längre bak så hamnar de sedan bakom o ett läskigt ha saker bakom sig moment försvann.

Brukar låta hästen dra i en lina ett däck tex o sen tömkör jag snett utan för o har däcket i lina mellan oss.
Får de chans att titta ordentlig i början.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
Nina W, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser