Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man odla inomhus till hönsen?  (läst 12636 gånger)

Just_me

• Småland
Vad kan man odla inomhus till hönsen?
« skrivet: 17 mar-11 kl 15:00 »
Undrar om nån vet om nått man kan odla inomhus som hönsen gillar?
Mest på skoj bara eftersom vi inte odlar nått alls här hemma!

Undrar också hur man odlar fodermorötter! Vilken slags jord föredrar de? Har köpt frön men vet inte hur de ska odlas  ;D

Jennyt

• Västergötland
SV: Vad kan man odla inomhus till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-11 kl 15:20 »
Du kan grodda till hönsen.... eller så solrosfrön, vete, havre, korn.... ja, egentligen precis vad som helst, men man vill kanske inte ruinera sig på kuppen ;)

Fodermorötter föredrar, precis som vanliga morötter, en inte alltför kompakt jord. Detta för att de lätt ska kunna skuta iväg sin långa rot. Växer gör de på de flesta jordar, men kan bli korta och krumma om de inte kan gå på djupet ;)

Lycka till med odlingarna :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 15:29 »
håller med jennyt! grodda, grodda, grodda! jag groddar alfalfafrön till mina höns. de kostar inte många kronor och det blir mycket åt gången  :D prova även att så persilja i kruka, mums tycker hönorna!

lätt, billigt och väldeligen uppskattat!
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 15:55 »
Jag brukar så gräs i gamla balkonglådor..Tar ett bra tag att få upp det och 5 minuter att bli uppätet.Men dom gilar det..
/majsan

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 16:18 »
oh tack för tippsen!
Alfa alfa groddar ska jag börja äta själv med, kanske vore perfekt!
Kul det ska bli! Och hönsen blir nog nöjd :)

När sår man morötter då? Så fort kjälen gått ur backen? Hur lånmg td tar det innan de växt klart?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 17 mar-11 kl 16:28 »
Sök på groddning här på alternativ, jag har skrivit flera inlägg som beskriver hur man odlar groddar i lite större skala.

Man kan så morötter redan på hösten om man vill. Men nu på våren kan man så så snart jorden reder sig. Lämpligen rensar man bort första omgången ogräs innan man sår, morötter klarar inte konkurrens från ogräs särskilt bra. Hur lång tid det tar innan man kan skörda beror på sort, väder, och hur stora man vill ha dem. Läs på fröpåsen, så ser du hur lång tid den sorten beräknas ta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 mar-11 kl 01:36 »
Ger du hel havre eller hel vete till hönsen är det enkelt att odla havre- eller vetegräs av det. Tunt lager jord, så där en halv till en centimeter, och så blanda i kornen, vattna lagom, vänta en vecka till 10 dar. Då har man tjockt gräs, och en rotmatta i jorden. Jag slänger ut det hela till hönsen, river sönder bitar så att alla får.  Som sagt, det försvinner på en minut, man kan se hur hönsen saknar gräs på vintern.

Jag samlar på plasttrågen som man köper kött i på vårt ICA, och odlar i dem, och har flera på gång samtidigt, men krukfat eller vad som helst som är platt med kanter går säkert bra.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-11 kl 09:29 »
Ugnsplåt, bricka eller brödback skulle jag rekomendera..... men det beror ju på hur många höns man har e klart ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 mar-11 kl 14:48 »
Aha, smart!
Vi ger nå pelletsfoder till våra men man kanske kan hitta på nå havre eller så ändå :)

Ja de saknar verkligen grönt, igår så öppnade jag dörren till hönsgården för de knufas och buffas alltid när jag går in.
De tittade försräkt på all snö sen på mig med snett huvud, sen på snön. Har aldrig sett tuppen få så lång halls! Hahaha. Men de smakade på snönn och det var tydligen kanin gott  ;D
Men kliva ut på den, det var det inte snack om, haha

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 23 mar-11 kl 16:29 »
Du känner ingen hästägare eller så, som du kan tigga några nävar havre av?

Nä jag gör ju intedet :/

Men nu har jag gått genom ALLA skåp och ska testa grodda diverse saker :P

Ska grodda några olika skumma sorters bönor, linser, och linfrön
Vet du om man måste ha genomskinliga burkar?
Hur mycket ska man ha i varje burk? Jag har hällt i så det precis täcker botten bara.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/113
Utgår efter de här instruktionerna :P

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #10 skrivet: 23 mar-11 kl 16:52 »
Odlar smörgåskrasse till hönorna. Tomma godisburkar brukar man kunna få i affärer som säljer lösviktsgodis. Jag köpte havrekross till rådjuren i vinter och groddade en del till hönorna, jättebilligt. 140 kr för 20 kg, det blir en massa groddar!!!!!!

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 mar-11 kl 19:04 »
Oj oj oj, nu har jag vart riktigt elak  :-[
Jag insåg ju plötsligt att jag har havre mitt i trädgården!
Köpte ju en stor havrekärve till småfåglarna som ligger i fågelboet.
Nu har jag stulit en del  :-[
Man jag hängde ut 2 extra talgbollar som ett förlåt  ::)

Dalton

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 23 mar-11 kl 19:25 »
Oj oj oj, nu har jag vart riktigt elak  :-[
Jag insåg ju plötsligt att jag har havre mitt i trädgården!
Köpte ju en stor havrekärve till småfåglarna som ligger i fågelboet.
Nu har jag stulit en del  :-[
Man jag hängde ut 2 extra talgbollar som ett förlåt  ::)

Det bytet var de nog helt okej med, det är i princip bara gulsparven som vill ha havre ändå. Resten föredrar solfrosfrön, jordnötter, hampafrön och annat. Köpte alltid säckar med "viltfågelblandning" eller nåt i den stilen men det har jag slutat med och köper bara solrosfrön istället eftersom fågelfilurerna ändå pillade i sig solrosfröna från bladningen och slängde ut resten på backen. *suck*

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 23 mar-11 kl 19:26 »
Det bytet var de nog helt okej med, det är i princip bara gulsparven som vill ha havre ändå. Resten föredrar solfrosfrön, jordnötter, hampafrön och annat. Köpte alltid säckar med "viltfågelblandning" eller nåt i den stilen men det har jag slutat med och köper bara solrosfrön istället eftersom fågelfilurerna ändå pillade i sig solrosfröna från bladningen och slängde ut resten på backen. *suck*

Är kanske det de gör här! :O
Ligger mängder med bös och frön under fågelbordet.
Tänkte att de kanske inte vågar äta från backen.
Hoppas jag inte får råttor bara :/

Dalton

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 23 mar-11 kl 19:44 »
Jag har fått fram fina gångar nu när snön smält, från husgrunden ut till fågelbordet. Gissa vilka som grävt dem.. ;)

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 23 mar-11 kl 19:46 »
Jag har fått fram fina gångar nu när snön smält, från husgrunden ut till fågelbordet. Gissa vilka som grävt dem.. ;)

Hahaha, I see!
Kanske råttorna här inte tiog sig fram för all hundskit  ::)
Vi trodde vi hade varit duktiga i vinter när det gällde att plocka upp efter jyckarna!
Nu har det tinat en del och vad ligger där?! Jo men en massa bajs!
Så vi tillbringade 1 timme idag med att plcoka (läs skotta) hundbajs :/

Vad är lämpligast att glra med havre till höns?
Odla i typ långpanna med lite jord eller går de att grodda?
Kan man använda jord som är uppblandad med leca-kulor? Vi har bara såna hemma :/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 23 mar-11 kl 20:18 »
Du kan nog tom. odla i toapapper ::).... så ta vad du har ;)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #17 skrivet: 23 mar-11 kl 20:29 »
havre 1 cm jord o en plastbricka i källarfönstret växer så det knakar, nu prövar jag med ett lager hushållspapper under fröna
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Just_me

• Småland
« Svar #18 skrivet: 23 mar-11 kl 20:32 »
havre 1 cm jord o en plastbricka i källarfönstret växer så det knakar, nu prövar jag med ett lager hushållspapper under fröna

Tusan, måste det stå kallt?
hm, vi har inga källarfönster, inte där det inte blir minusgrader i alla fall :/
Hade tänkt ha dem i sovrummsfönstret!
Va har väl ca 17 inne i vårt sovrum, ibland lite högre

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 23 mar-11 kl 20:34 »
Nej, nej..... de måste inte stå kallt..... skulle gissa att Spindel inte känner för att ha hela brickan i köket bara ;D

Sovrummet blir bra

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser