Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor chock, med massa oro på kuppen  (läst 8115 gånger)

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
Stor chock, med massa oro på kuppen
« skrivet: 15 mar-11 kl 18:18 »
Moderator får gärna flytta om detta hamnar i fel tråd.

Vi flyttade till denna gård i sept med våra djur.
Har en lada på 100m2 som va inredd med med en stall del med 3boxar 2 större ponny och en liten.
Men svärfar är hjälpte oss flytta en box vägg så det är en box med storhäst mått och en lika stor som är delad med en vägg så det är 2boxar i den som håller shettisbox mått.

Vi han inte gjuta innan snön kom o vi va på plats så ingen gödselplatta har vi men vi ska så fort vädret tillåter köra iväg skiten. Kommer vi även göra varje år.

Vi letade uppgifter om fastigheten va inom detaljplansområde men varken mäklaren meddelade det eller vi har kommit åt uppgifter om sådant.
Va fastigheten det skulle vi såklart sökt tillstånd för att få ha hästarna här på en gång.

Så idag kom ett brev från kommunens bygg och miljö nämnd att det kommit in klagomål på lukt ifrån hästgödsel och att 3hästar finns på fastigheten som ingår i ett detaljplansområde.

De önskar att få in uppgift om följande inom 14dagar:

1-Hur hästgödsel tas om hand om
2-Hur länge hästarna vistas på fastigheten
3-Hur stall och hagar är placerade på fastigheten.

1-Ja den förvaras på hög som mång andra gör och körs sen bort.
2-Sen vi flyttade in i sept.
3- Stallet finns i ladan och vi har 2hagar. En i skogen vid vägen och en på framsidan.

Står man vid gödselhögen känner man att det luktar men det bor ingen änns i närheten av den delen av tomten.
Och om man står på vägen kan man om man har tur skymta hästarna genom skogen om de stor inom ett område på 10x 15m vilket sällan händer.

Vi ska såklart söka tillstånd men jag har verkligen panik.
Har jag ingenstans att ha mina hästar om 14dagar?
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 14:02 »
välkommnar alla kommentarer
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

louise

  • Gäst
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 14:12 »
Ring kommunen och fråga vad det innebär. Att de vill ha in uppgifter inom 14 dagar är ju inte att dina hästar ska vara borta om 14 dagar, då hade de skrivit det.

Jag vet inte vad mäklare har för upplysningsskydlighet, men eventuellt skulle de ha sagt att området var detaljplanerat. Men det är otroligt enkelt att ringa kommunen och fråga om det är detaljplanerat.. otur som fan att du inte kände till det.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 14:30 »
Är det en jordbruksfastighet som du bor på??  bor du på landsbyggden i typ en by där det finns åkermark och kanske en och annan bonde med djur?

Det finns om inte prejudikat så vet jag i alla fall att det finns beslut på att hästhållning har blivit tillåten, och att klagande har fått lov att acceptera ett visst mått av odör från hästskit, för att tala klarspråk.

Det innebär att om man bosätter sig i en jordbruksbyggd, då ska man tåla lite hästskit i näsan, vad som gäller där du bor kan jag inte svara på.

Men du kanske skulle googla på lite prejudikat, kanske vi har någon advokat här på forumet som utan att kräva dig på stora pengar kan ge dig råd, för jag är det inte, men tar heller inte betalt hehe

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 14:33 »
Vi har fått ett brev, med kontaktperson.
Vi ska nu bara söka tillstånd och skicka svar på frågorna.

Det står att det är mäklaren som visste att vi skulle ha vår gård till hästhållning och säljarens skylldighet att informera att man köper inom detaljlansområde. Vilket vi aldrig skulle gjort om vi visste detta.

Har tidigare sökt kommunen men de hänvisar bara till sin hemsida o säger att alla fastigheter står med där. Och när vi sökt på sidan har inte vår fastighet funnits med i planerna.

Någon som behövt ansöka om tillstånd och fått eller inte fått?
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #5 skrivet: 16 mar-11 kl 14:47 »
Är det en jordbruksfastighet som du bor på??  bor du på landsbyggden i typ en by där det finns åkermark och kanske en och annan bonde med djur?

Det finns om inte prejudikat så vet jag i alla fall att det finns beslut på att hästhållning har blivit tillåten, och att klagande har fått lov att acceptera ett visst mått av odör från hästskit, för att tala klarspråk.

Det innebär att om man bosätter sig i en jordbruksbyggd, då ska man tåla lite hästskit i näsan, vad som gäller där du bor kan jag inte svara på.

Men du kanske skulle googla på lite prejudikat, kanske vi har någon advokat här på forumet som utan att kräva dig på stora pengar kan ge dig råd, för jag är det inte, men tar heller inte betalt hehe

Ska försöka förklara.
Vi bor i landsbyggden.
Vår fastighet va frånbörjan en stor gård med massor med mark.
Så styckade de av stora områden o byggde där upp små hus typ fritidshus.

Det enda stora - jag kan se är att det inte funnits hästar här sen 70-talet.
Finns dock hästar a 750m bort på andra sidan vägen. Ska skicka in alla paper o sen gå o prata med de som bor på andra sidan vägen som har hästar.

Tackar alla för alla tips o råd
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #6 skrivet: 16 mar-11 kl 14:59 »
Ang gödselhanteringen , PASSA dej!
Ring snabbt som f*n o fixa ut en container , du får inte ha skiten på marken dom kan slå på dej vite för brott mot miljöbalken .
Vi använder Mälardalensgödsel hantering men jag vet ju inte vart du bor ?
När du har en container hemma o ett gödselavtal så är du trygg .

Hur nära finns det andra åretrunt bostäder ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #7 skrivet: 16 mar-11 kl 15:16 »
Ang gödselhanteringen , PASSA dej!
Ring snabbt som f*n o fixa ut en container , du får inte ha skiten på marken dom kan slå på dej vite för brott mot miljöbalken .
Vi använder Mälardalensgödsel hantering men jag vet ju inte vart du bor ?
När du har en container hemma o ett gödselavtal så är du trygg .

Hur nära finns det andra åretrunt bostäder ?

Tusen tack för denna info ska ringa runt på en gång.
från stallet är det ca 300m till nästa hus.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #8 skrivet: 16 mar-11 kl 15:50 »
Har du 300 meter till närmaste granne då borde du vara säker, men gödseln måste du nog fixa, kolla om du kan söka dispans fram tills att du kan gjuta en platta,, eller fråga vad kommunen kräver. lycka till

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #9 skrivet: 16 mar-11 kl 16:37 »
eftersom det kommit in ett klagomål får jag nog ingen dispens.

Blir till att fixa en container illa kvikt
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #10 skrivet: 16 mar-11 kl 19:13 »
Kolla gärna om du bor i mitt jobbs upptagningsområde  www.bigbag.nu
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #11 skrivet: 16 mar-11 kl 19:31 »
Kolla gärna om du bor i mitt jobbs upptagningsområde  www.bigbag.nu


Kan man använda säckarna flera gånger?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #12 skrivet: 16 mar-11 kl 19:56 »
Kolla gärna om du bor i mitt jobbs upptagningsområde  www.bigbag.nu


Lite svårt att se bor ju 2mil från norrtälje men det står att zon karta saknas.
Men får man allså förvara hästgödsel i dess?
 och kan sen ringa så kommer de o hämtar?
Har ju en tomt att sanera någon km härifrån har inte änns tänkt att vi kan lägga rester från det nedbrunna huset i såna säckar o sen be om hämtning.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #13 skrivet: 16 mar-11 kl 20:14 »
Kan man använda säckarna flera gånger?
Säckarna går attt återanvända om du tömmer dom själv.

Lite svårt att se bor ju 2mil från norrtälje men det står att zon karta saknas.
Men får man allså förvara hästgödsel i dess?
 och kan sen ringa så kommer de o hämtar?
Har ju en tomt att sanera någon km härifrån har inte änns tänkt att vi kan lägga rester från det nedbrunna huset i såna säckar o sen be om hämtning.

Jag tänkte mest på container. Vi har containerbil i Uppsala, och vår sortering i Löt så det borde finnas möjlighet.
Ring eller maila så kan du få prisuppgifter.
Blir det mer än någon kubik så är det mer ekonomiskt med kontainer det finns ju allt från 5 kubik till 30.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #14 skrivet: 16 mar-11 kl 21:28 »
Säckarna går attt återanvända om du tömmer dom själv.

Jag tänkte mest på container. Vi har containerbil i Uppsala, och vår sortering i Löt så det borde finnas möjlighet.
Ring eller maila så kan du få prisuppgifter.
Blir det mer än någon kubik så är det mer ekonomiskt med kontainer det finns ju allt från 5 kubik till 30.

Kanske ska satsa på säckar till tomten annars blir det dyrar än vad mälardalens gödselförädling tar.
Och det tar ändå 620kr/mån med 1tömning år och månads avgift på 313kr
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #15 skrivet: 16 mar-11 kl 22:28 »
eftersom det kommit in ett klagomål får jag nog ingen dispens.

Blir till att fixa en container illa kvikt

Om jag vore du så skulle jag ringa till kommunen och be att få prata med handläggaren som skrev brevet till dig.

Bara det faktum att det har inkommit klagomål, behöver inte innebära att du inte får ha hästar på din gård, där finns ju stall och tidigare ägare har ju tydligen haft hästar där.

Det behöver inte heller betyda att den som klagat har rätt, som sakt ring Kommunen och ta reda på vilka krav som de har innan du kastar bort en massa pengar på olika hanteringar av dyngan.

Hästdynga är ju bra för potatisodlare och till många som har eget trädgårdsland.
Tala om för Kommun att du ska sälja dyngan till villa ägares trädgårdar som gödsel ;D

Tala oxå om att du måste ha en stor dyngstack! så den brinner ordentligt ;D

Du kan ju oxå bestrida klagomålet, har du tur så tar den klagande tillbaka klagomålet!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #16 skrivet: 16 mar-11 kl 23:02 »
En gång för länge sen blev vi tvugna att mocka på sopsäckar som vi sen ställde på en släpvagn för att sen köra till den lokala tippen som använde det i jordförädling .
Det blev faktiskt godkänt *S*
Men det var ett helvete att mocka upp allt det som redan låg på backen i släpet o forsla bort det först , men det gick ,
Jag har bestämmt för mej att mälardalen kör till norrtälje .
Men gå till ditt närmaste stall o fråga hur dom löst sin gödselhantering . Du kanske kan få hyra in dej i deras ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #17 skrivet: 16 mar-11 kl 23:30 »
Ok, köper ni ekologiskt odlat foder till era hästar, då borde ni sälja hästdyngan till eko-odlare! de har ju problem med växtnäringen, framför allt de som odlar spannmål.

Eko odlare som inte har egna djur, har heller ingen Eko- gödsel, och de får inte köpa handelsgödsel på lantmanna!

Men då kan hästägaren bara köpa Ekologiskt hö eller hösilage. problemet är ju frakterna, men 3 fulllastade kontainrar på lastbil med släp, ja kanske om inte avståndet är för långt?
Man får nog många ton gödsel på en lastbil med släp.

När allt kommer omkring så borde ni få betalt, inte betala för att bli av med gödseln!!



tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #18 skrivet: 17 mar-11 kl 00:05 »
Om du strör med torv får du "dynamitdynga" som du DEFINITIVT ska ta betalt för. Starka plastsäckar av vanlig storlek är bökigt -men lönsamt!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Stor chock, med massa oro på kuppen
« Svar #19 skrivet: 17 mar-11 kl 08:51 »
Ok, köper ni ekologiskt odlat foder till era hästar, då borde ni sälja hästdyngan till eko-odlare! de har ju problem med växtnäringen, framför allt de som odlar spannmål.

Eko odlare som inte har egna djur, har heller ingen Eko- gödsel, och de får inte köpa handelsgödsel på lantmanna!

Men då kan hästägaren bara köpa Ekologiskt hö eller hösilage. problemet är ju frakterna, men 3 fulllastade kontainrar på lastbil med släp, ja kanske om inte avståndet är för långt?
Man får nog många ton gödsel på en lastbil med släp.

När allt kommer omkring så borde ni få betalt, inte betala för att bli av med gödseln!!
Du har en poäng där ! Mina hästar går på ekoodlat hö o får inget annat foder bafra mineraler men det kan jag ju kolla om det är eko .
Svårt att bli av med gödsel faktiskt jag hade annons ute i flera år .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 3 användare (1 dolda)
Niklas Forsberg, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser