Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rastips  (läst 7981 gånger)

Jakobsson

SV: Rastips
« Svar #20 skrivet: 14 mar-11 kl 11:59 »
Alltså, det e bara du som kan avgöra vad du behöver & vill ha i din flock :)
Det e ingen som lynchar dig för det  ;D
Jag skulle nog säga att det e ett bra sätt om det e en hushållsflok för husbehov
du vill ha. Då skulle jag ha en dvärg kochin höna som sköter ruvandet sen ta
stora bra köttraser som bara är för den sakens skull, då behöver du inte
tänka på att det ska va en ras med bra kött samt ruva ibland. En dvärgkochin
ruvar alltid, den kan man lita på när det gäller den saken. Dessutom lägger den
bra med ägg när den inte ruvar. Inte stora men heller inte jättesmå.
Sen kan du ju ha olika varianter på kombinationsraser ifall du vill. Så blir det
en bra hushållsflock :)

Lycka till!

//
Jakbssons fru
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 12:13 av Jakobsson »

Djinn

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 mar-11 kl 12:03 »
Va snälla ni är! Tack för alla tips och tankar!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 14 mar-11 kl 12:18 »
Min första tanke var också att du skaffar ett par dvärgkochins som "ruvmaskiner" och sen en eller ett par olika kombinationsraser utöver det som ger bra med både ägg och kött.
Jag måste slå ett slag för maraner. Helskotta vad dom verkar ägga bra!  :D Bara en av mina hönor har börjat ägga, och dom första åtta dagarna har jag fått sex ägg. ;) Och dessutom lägger dom oerhört vackra ägg.  :-* Mörkt rost-röd-bruna...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jerker_s

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 14 mar-11 kl 12:53 »
Jag är helt inne på samma tips som tidigare nämnts: En eller några Dvärkochin eller en äggkläckare (äggkläckare kan vara att föredra då du själp kan planera att få många kycklingar på våren för att billigt växa upp under sommarhalvåret på det som kan ätas i det fria..) och sen lite olika kombinationsraser som du fasnar för.. Om du tycker det är kul med lite olika färg på äggen kan du ju skaffa någon Isbarhöna eller Araucanahöna också..

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 14 mar-11 kl 12:57 »
Vi har ju isbar, skånsk blomme (utan genbank), orpington, dvärg cochin, två lohmanavkommor och så ett gäng blandisar. Orpington tycker jag är så underbara. Bra med kött då de är sex -sju månader, iallafall våra. Äggen är stora och fina.
Dvärg cochin som alla säger att de ruvar så mycket har inte träffat mina. De ruvar väldigt lite.
Köp rnågra av varjesort du tycker verkar vara trevliga och se vilka du trivs med. Det är så otroligt olika från person till person. 
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Anna

• -
« Svar #25 skrivet: 14 mar-11 kl 13:04 »
Man brukar ju säga att man helst inte ska blanda dvärghöns och stora för dvärghönornas skull. En tupp av stor ras på en liten dvärghöna är väl ingen höjdare. Jag tycker som många andra att du kan köpa några olika raser och blanda. Jag hade valt australorps, maran, isbar, brahma el nå'n kochin och hedemora. Då får du en grupp där några har mer kött, några värper lite mer än andra, du får vackra ägg och några kommer vilja ruva mer än andra. Det är ju bra med lite spridning i gruppen bland egenskaperna så får du ut det du vill ha i slutändan.
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 14 mar-11 kl 14:38 »
Blanda olika storlekar tycker inte jag är något problem alls. Beror kanske lite grann hur hönsgården ser ut. Vår hönsgård är full av gömställen som de små kan ta sig in i meninte de stora så vill de inte kan de springa. Sen när vår Orpingtontupp försöker föra sina gener vidare tillsammans med en liten höna så mer står han över henne inte trycker ner henne på samma sätt som han gör dem större damerna. Så olika storlekartror jag beror på hur de bor och hur mycket utrymme de har också.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #27 skrivet: 15 mar-11 kl 08:14 »
Apropå lantraser: Är det någon som har erfarenhet av Ölandshöns och Åsbo?

Jag har Ölandshöns

De är helt suveräna och älskar att vara ute året om. Tåliga över denna kalla vintern har de varit också. Inga problem alls.
Lättfödda är dom också och söker bra mat ute.
Dessutom väldigt vackra och bra i lynnet.

Äggen är vita och är mellan 55-65 g
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #28 skrivet: 15 mar-11 kl 12:02 »
Jag har haft samma tankar som trådskaparen och har fastnat för sussex, de ska tydligen värpa hyfsat bra för att vara en stor ras, hönorna vill relativt ofta ruva och de ger okej slaktkroppar.

Jag har precis köpt en tupp och tre hönor av sussex- och säljaren berättade lyriskt hur goda överskottstupparna var som familjen ifråga åt upp i höstas.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Djinn

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 mar-11 kl 21:32 »
Familjen har enats om Gul Orpington. Jag har kärat ner mig i myshönsen Brahma, men får vänta, till sen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #30 skrivet: 15 mar-11 kl 21:43 »
Familjen har enats om Gul Orpington. Jag har kärat ner mig i myshönsen Brahma, men får vänta, till sen.
Orpington är faktiskt i mitt tycke lika mycket myshöns som Brahma så det är inte säkert att du kommer känna behov av att skaffa något annat än Orpington  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Djinn

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 mar-11 kl 21:44 »
Orpington är faktiskt i mitt tycke lika mycket myshöns som Brahma så det är inte säkert att du kommer känna behov av att skaffa något annat än Orpington  :-*

Det blir familjen säkerligen lättade av att läsa!  :)  :-[

Djinn

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 mar-11 kl 21:46 »
Jaha, och då kommer nästa fråga: Hur får man tag på 5-10 unghöns och en duktig tupp i södra Sverige? Och inte förrän tidigast i Juli vill jag ha dem!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #33 skrivet: 15 mar-11 kl 22:08 »
Jaha, och då kommer nästa fråga: Hur får man tag på 5-10 unghöns och en duktig tupp i södra Sverige? Och inte förrän tidigast i Juli vill jag ha dem!
Inte lätt... Jag skulle nog rekommendera er att försöka hitta en uppfödare och beställa kycklingar. Vet ni att ni kan hämta i Juli kan säkert någon kläcka fram och föda upp kycklingar tills de klarar sig utan värmelampa som så att säga är förbokade av er.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Djinn

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 mar-11 kl 22:31 »
Inte lätt... Jag skulle nog rekommendera er att försöka hitta en uppfödare och beställa kycklingar. Vet ni att ni kan hämta i Juli kan säkert någon kläcka fram och föda upp kycklingar tills de klarar sig utan värmelampa som så att säga är förbokade av er.

Aha. Och då ska man kanske ta i lite när man beställer? Ungtupparna är ju (förhoppningsvis) goda att äta, och det blir väl ca 50-50 tuppar och höns? Och löjligt klurigt att veta vad som är vad när de är så små?

Var finns uppfödare till Gul Orpington i sydöstra Sverige?

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #35 skrivet: 15 mar-11 kl 23:32 »
Aha. Och då ska man kanske ta i lite när man beställer? Ungtupparna är ju (förhoppningsvis) goda att äta, och det blir väl ca 50-50 tuppar och höns? Och löjligt klurigt att veta vad som är vad när de är så små?

Var finns uppfödare till Gul Orpington i sydöstra Sverige?

Orpingtonstuppar är goda. Vi åt en i lördags och har några till i frysen. Jag tycker att Orpington är väldigt mysiga höns och de gula är nog snyggast.  :) Jag ska snart dela mina höns så de kommer i rasrena grpper och även färgrent. Har några som vill köpa lite ägg men jag måste ju först kolla hur befruktningen är och då hade jag tänkt ta en veckas ägg och lägga i kläckaren. Blir det bra kläck på  de så kan jag ju hojta till. Bor i mitten av skåne.

Djinn

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 16 mar-11 kl 00:26 »
Ja tack! Gör gärna det!

vispan81

• -
« Svar #37 skrivet: 22 mar-11 kl 15:24 »
Har nu suttit och läst och skrivit upp alla raser ni rekomenderat och jag säger bara HERRE JISSES MY GOOD hjälp alltså :)
Med min tupp och höna av brahma undrar jag nu vad jag kan komplettera med och kan fungera ihop???
Vill gärna ha ägg ju :) och en ny kläckningsmaskin är snart inköpt också :)
Så vad säger ni till mig ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser