Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rastips  (läst 8031 gånger)

Djinn

• Gäst
Rastips
« skrivet: 14 mar-11 kl 10:08 »
Jag vill ha höns.

De ska vara naturruvande. Stora. Vänliga. Tåliga mot både väder, vind och sjukdomar. Och lätta att få tag på.

Vilken ras ska jag välja?

Weasel

• Skåne
SV: Rastips
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 10:11 »
Kanske brahma eller stor kochin?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Djinn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 mar-11 kl 10:18 »
Cochin verkar onödigt svårplockade. Brahma är intressant. Tack!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 10:19 »
De ska vara naturruvande. Stora. Vänliga. Tåliga mot både väder, vind och sjukdomar. Och lätta att få tag på.

Svenska lantraser är ju avlade i svenskt klimat, så de kanske är mest tåliga här i sverige. De kanske inte hör till de störta raserna dock.. (Hedemora är kanske en av de större och vanligare) Annars finns det många kombinationsraser om du vill ha höns för ägg och slakt. En kombinationsras med ruvegenskaper är exempelvis Sussex.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 10:23 »
Vad menar du med stora? Är du bara ute efter storleken eller tillväxt för slakt, dvs effektivitet?

För brahma växer sakta och kräver mycket foder för att nå vuxen storlek.. dock är de lugna och trevliga..

Djinn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 10:28 »
Storlek: Jag har nackat dvärghöns, och det gör jag aldrig om... Mycket jobb för ingen mat.

Jag är ute efter en bra själhushållarras som framför allt är tålig och naturruvande. Utställningar och "vackra" djur intresserar mig inte alls. Inte heller äggkläckarmaskiner.

Önskar mig en ras som jag kan släppa ut på morgonen och fösa in på kvällen, som ruvar fram sina egna ungar, tål det svenska klimatet och som det blir något av när man slaktat dem.

Eftersom det handlar om husbehov, och endast det, är det inte väldigt viktigt med snabb tillväxt. Viktigare är friskheten.

Djinn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 10:51 »
Apropå lantraser: Är det någon som har erfarenhet av Ölandshöns och Åsbo?

fauve

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 10:55 »
Av de svenska raserna är det väl hedemora och blomme som kan tänkas ge nån vettig köttmängd på slaktkropparna. De flesta svenska raserna är ju tämligen små.

Jakobsson

« Svar #8 skrivet: 14 mar-11 kl 10:56 »
Åsbo e en liten ras så den rekommenderas inte eftersom du e ute efter
kött på hönsen.

//
Eva

Djinn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 mar-11 kl 11:01 »
Åsbo e en liten ras så den rekommenderas inte eftersom du e ute efter
kött på hönsen.

//
Eva

Ja, såg att jag "önskeläst" på Lanthönssidan. Ölandshöns då? Upp till 3 kg på tupparna. Men förstås förtvivlat svåra att få tag på?

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-11 kl 11:07 »
Apropå lantraser: Är det någon som har erfarenhet av Ölandshöns och Åsbo?
Ölandshöns kan jag rekommendera! Där behövs fler bevarare!
Förutsatt att det är en lantras du vill ha!
Obs: inte världens bästa ruvare, men det jobbar vi på att ändra på!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Djinn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 mar-11 kl 11:09 »
Ölandshöns kan jag rekommendera! Där behövs fler bevarare!
Förutsatt att det är en lantras du vill ha!
Obs: inte världens bästa ruvare, men det jobbar vi på att ändra på!

Kan man med att ha en hotad lantras utan att bedriva genbank?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 14 mar-11 kl 11:14 »
Man kan ha lantras utan genbank, men då försvinner ju en del av poängen.

I ditt läge skulle jag antingen satsa på lantras, och i sådana fall bidra till bevarandet genom att ha genbank. Annars hade jag satsat på en bra kombinationsras, som är någorlunda ekonomisk. Dit hör INTE brahma och kochin. Istället funkar t ex australorp, wyandotte, maran m fl. Ruvningbenägenheten är olika i olika linjer, men vill man ha till husbehov ska man helst ha en ras om är bara lite ruvningsbenägen. Det räcker ju att man ruvar fram 2-5 kullar per år, beroende på hur stor familj man har. Och om hönorna ruvar hela tiden, så får man inga ägg, och också färre kycklingar i förhållande till antalet ruvdagar, eftersom man inte kan lägga in extra ägg under hönorna om alla ruvar och ingen lägger ägg...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Djinn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 mar-11 kl 11:23 »
Tack ieenilorac! Har lite otur när jag tänker ibland. Hur är Orpington?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 14 mar-11 kl 11:34 »
Tack ieenilorac! Har lite otur när jag tänker ibland. Hur är Orpington?
Lugn och trevlig, ruvande men växer sakta och äter mycket. Inte en ekonomisk självhushålls ras men en attans trevlig höna  :D

Cochin verkar onödigt svårplockade. Brahma är intressant. Tack!

Och varför skulle Kochin vara svårare att plocka än Brahma. Dom är ungefär lika stora och har lika mycket fjäder. Kochin är möjligtvis lite fluffigare men å andra sidan är sådan fjädrar ofta något lättare att plocka.

Om du vill ha lättplockat kanske jag få slå ett slag för en Ungersk lantras. Den är tålig, värper bra ruvar ibland och är dessutom väldigt lättplockad då Nakenhalsade höns bara har hälften så mycket fjäder på kroppen ;) Desutom ger den en hyfsad slaktkropp.

Den fyller dock inte kraven på att vara lätt att få tag i då vi inte är så många som har rasen :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 14 mar-11 kl 11:42 »
Barnevelder är en mycket fin kombinationsras. De jag hade värpte mycket bra, med fin brun färg på äggen!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Djinn

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 mar-11 kl 11:47 »
Gud så mycket det är att tänka på!

Nu blir jag säkerligen lynchad, men om jag nu väljer att blanda raser hejvilt, med några av varje, säg några Hedemora, några Brahmor och några andra, och dessutom kastar in några värphybrider, går jorden under då?
Har som sagt inga planer på att sälja något vidare, och jag vet helt ärligt inte om jaag kommer orka med genbanksarbetet, då det händer en jäkla massa annat pappersrelaterat i mitt liv ett bra tag framöver...

fauve

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 mar-11 kl 11:53 »
om jag nu väljer att blanda raser hejvilt, med några av varje, säg några Hedemora, några Brahmor och några andra, och dessutom kastar in några värphybrider, går jorden under då?

Nej, jorden går inte under. Vi är ganska många som har olika korsningsprojekt fastän vi också har renrasiga grupper  ;)

Djinn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 mar-11 kl 11:56 »
Nej, jorden går inte under. Vi är ganska många som har olika korsningsprojekt fastän vi också har renrasiga grupper  ;)

Tur det. För det verkar jäkligt svårt att få fatt i tillräckligt många av en sort utan att behöva åka land och rike runt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 14 mar-11 kl 11:56 »
Gud så mycket det är att tänka på!

Nu blir jag säkerligen lynchad, men om jag nu väljer att blanda raser hejvilt, med några av varje, säg några Hedemora, några Brahmor och några andra, och dessutom kastar in några värphybrider, går jorden under då?
Har som sagt inga planer på att sälja något vidare, och jag vet helt ärligt inte om jaag kommer orka med genbanksarbetet, då det händer en jäkla massa annat pappersrelaterat i mitt liv ett bra tag framöver...
Att blanda lite olika raser kan vara ett bra sätt att hitta just din favoritras eller dina favoritraser. Bara för att vissa raser är bäst i min värld innebär det ju inte att någon annan trivs med dem lika bra som jag gör. Dessutom finns det en himla massa fina och roliga blandishöns och det är inget fel det heller. Nackdelen med att få en blandisfavvo är ju egentligen bara att det kan vara svårt att få fler med samma utseende och egenskaper.

Att få ihop en flock med alla önskvärda egenskaper är ibland lite svårt om man ska hålla sig till en ras så jag tycker faktiskt att det kan vara en praktisk lösning att ha en blandad hushållsflock. Att skaffa sig en kombiras som ger både hyfsat med ägg och kött och sedan någon ras som är glad i att ruva. PÅ så sätt har man ju alla behov tillgodosedda och kan kläcka fram mer djur när behov finns i hönshus eller frysbox  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser