Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärgen "pärlar" sig vid slutstrykningen  (läst 6332 gånger)

ersam

• -
Linoljefärgen "pärlar" sig vid slutstrykningen
« skrivet: 14 mar-11 kl 08:42 »
Har målat med linoljefärger i bra många år och har aldrig sett nått liknande. Vid slutstrykningen så "biter" inte färgen utan den drar ihop sig och täcker inte underlaget - pärlar sig ungefär som man häller vatten på en nyvaxad yta (inte riktigt så farligt men...).

Har alltid haft uppfattningen att linoljefärg har god vidhäftning och är "kladdig" men nu vet jag inte längre.

Kan det vara att engelskt röd har annat pigment som inte täcker lika bra som exempelvis zinkvitt?

Jag målar allt "fetare" där slutstrykningen är outspädd. För skoj skull så testade jag samma yta som pärlade sig att måla med vitt istället och då var det inga problem. En slipning med fint papper före slutstrykningen gör det lite bättre men ändå inte bra.

Färg som används är vitt - Beckers. Engelskt röd - Kulturhantverkarna (med 10% terpentin) och Ottossons. Med samma resultat.

Gör jag fel?  :-\

malarmaster

• Gäst
SV: Linoljefärgen "pärlar" sig vid slutstrykningen
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 19:09 »
klurigt. har hänt mig också någon gång o jag har kopplat det med att färgen som jag målat på varit för fet i förhållande till färgen jag lägger på.om jag fattar rätt så målar du eng. rött-kulturhantverkarna? den är ju spädd från början om jag minns rätt.
du kan prova att blanda i lite ren kokt linolja i färgen för att få den fetare,brukar funka.
annars får man vänta tills färgen torkat riktigt, slipa lite lätt o prova igen. Ulf

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 15 mar-11 kl 23:11 »
Detsamma händer på kittet. Då har jag målat med kulturhantverkarnas (10% terpentin) - fäster bra. Men slutstryker med både kulturhantverkarnas och Ottosson (ska inte vara terpentin vad jag uppfattat) men händer samma sak där. Jag vill ju inte gärna slipa nytt kitt....  ???

Ska spetsa slutstrykningen med lite extra olja och se om det blir bättre...

Grismormor

• -
« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 15:12 »
Hände precis samma sak för mig i vintras när jag målade. Jag försökte jobba ut färgen ordentligt på ytorna. Nästan gnugga in den med penseln. Fast det låter ju väldigt mycket bättre å tillsätta lite mer olja så att sista lagret verkligen blir fetast. Jag målade med kulturhantverkarnas linolja. När jag målade fler fönster, så råkade jag öppna "fel" burk. Det låg ett tjockt lager oxiderad olja på toppen och färgen var klumpig. Tji den som ger sig tänkte jag, jag pystade i terpentin, rå linolja och rörde runt. Fenoment uppstod inte med klumpfärgen.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 18:40 »
Det handlar om att underliggande lager är för fett enligt Gysinges handbok. Jag har varit med om det en gång precis i början av att jag började måla med linioljefärg. Då hade jag enligt instruktionerna spätt med 15% i första strykningen och 5% i andra och inget i tredje och ändå blev det så. JAg målade med Gysinges vita den gången. Fråga mig inte varför men jag har aldrig varit med om det igen...och ändå målar jag nu alltid med linoljefärgen helt outspädd vilket ju borde göra att underliggande alltid är lika fet som nästa strykning. Mest använder jag Ottossons idag men även Gysinges.

Enligt Gysinges handbok kan man stryka ytan med ammoniak för att slippa problem men jag har aldrig testat. När det hände mig gnuggade jag bara ut färgen ännu hårdare och till slut gick det.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser