Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  matolja i komposten  (läst 14696 gånger)

Znibban

• Skåne
matolja i komposten
« skrivet: 14 mar-11 kl 08:35 »
I höstas gjorde jag många grönsaksinläggningar i rapsolja och nu står jag här med mängder av matolja.
Jag har ingen sophämtning och komposterar allt men är osäker på hur olja i stora mängder påverkar komposten. 
Jag har komposter lite overallt, två för matavfall i varmkompostbehållare. En stor där all fallfrukt och grönsaksrens från landet, den är öppen, placerad i gödselkurran med gjutet golv. Ett par ute i "parken" där jag lägger hela grenar, löv,kvistar osv. Mest för att få en långsamförmultning och förhoppning om att locka tillbaka igelkott osv. Dessutom har jag en varmkompost för hundbajs (har hunddagis/pensionat), som ligger i rastgården/parken.

Var ska jag lägga oljan för att göra minst skada/ bäst nytta?

Hur gör ni med kattsanden, jag har lagt den i vår hushållskompost men har inte tömt den än , så jag vet inte hur sanden/gruset påverkar komposten. Har ni någon synpunkt och råd att ge?

ersam

• -
SV: matolja i komposten
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 08:46 »
Kanske du ska gräva en grop där oljan kan brytas ner i egen takt om det är mycket.

Kattbajs har jag hört kan vara dumt om de har i sig nån skit som kan spridas. Så gruset är väl i princip lugnt med var försiktig med avföringen. Gräv en grop istället!

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 mar-11 kl 09:15 »
Tack ersam.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 18:39 »
Människobajs måste komposteras i 2 år för att anses vara nedbrutet, då torde samma gälla för kattbajs.
Sanden bör ej heller ställa till det i komposten.
Går det inte att använda oljan i matlagningen?  Den torde juh endast tagit smak av inläggningarna och därigenom skänka denna till anrättningarna.

Kollade runt lite.
Man skall visst inte kompostera eller hälla ut oljan utan lämna den till återvinningstationen där dom tar hand om den.
När jag kommer ut i hus så skall sådan olja omvandlas till motorbränsle.  ;D

http://www.hemmakanalen.se/1.1651061/2010/05/24/gor_en_egen_kompost
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 18:47 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 mar-11 kl 14:00 »

Går det inte att använda oljan i matlagningen?  Den torde juh endast tagit smak av inläggningarna och därigenom skänka denna till anrättningarna.

Kollade runt lite.
Man skall visst inte kompostera eller hälla ut oljan utan lämna den till återvinningstationen där dom tar hand om den.
När jag kommer ut i hus så skall sådan olja omvandlas till motorbränsle.  ;D

http://www.hemmakanalen.se/1.1651061/2010/05/24/gor_en_egen_kompost

Oljan är redan återanvänd, men den håller sig inte färsk for ever tyvärr.
Så spännande att omvandla gammal matolja till motorbränsle, då får du tigga gammal frityrolja hos kinarestauranter & McDonnalds... ;D
Kan vara ett perfekt drag nu när bensinen bara blir dyrare och dyrare...

signe

« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 18:21 »
Jag brukar hälla gammal matolja i en dunk som jag sedan under eldningssäsongen använder på veden eller tidningspapperet när jag gör upp eld. Det behövs inte många droppar för att få bra sprutt på elden. Det är mycket bättre att elda upp den än att t.ex. hälla den i avloppet vilket tar död på organismer i avloppsanläggningen.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 mar-11 kl 12:06 »
Jag brukar hälla gammal matolja i en dunk som jag sedan under eldningssäsongen använder på veden eller tidningspapperet när jag gör upp eld. Det behövs inte många droppar för att få bra sprutt på elden. Det är mycket bättre att elda upp den än att t.ex. hälla den i avloppet vilket tar död på organismer i avloppsanläggningen.
Tack det var ett användbart svar! Eldar gör vi varje vinter!
Tack så mycket.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 20 mar-11 kl 12:11 »
Jag gör likadant som Signe.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mt_knot

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 31 mar-11 kl 07:51 »
Jag har också läst mig till att olja ej ska användas i komposten, speciellt om det är en maskkompost, de ska inte heller ha köttavfall. Googla på vermiculture.

Johan

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 31 mar-11 kl 09:13 »
Skulle maskarna ha ont av köttrester? ???  Det drar flugor och råttor, men maskarna brukar äta "allt", eller - ?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 31 mar-11 kl 13:24 »
Maskarna äter kött, men om de får för mycket kan ph-balansen ändras, och då mår de inte bra. En lagom blandning är det bästa, både i vanlig kompost och maskkompost.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser