Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla, hjälp mig bli kompis med min assistent!  (läst 30824 gånger)

Kabo

SV: Snälla, hjälp mig bli kompis med min assistent!
« Svar #40 skrivet: 19 mar-11 kl 20:38 »
Jag står inte heller och petar i mina degar.

Blandar först degvätska, sedan i med det grova mjölet samt salt och vad det nu skall vara i. Därefter häller jag i det fina mjölet, ganska mycket på en gång men inte allt. Häller sedan i mer mjöl tills degen är bra. Låter assistenten gå i ung. 10 minuter och då behöver jag inte passa den.
Om jag gör som du beskriver har jag ett fint mjöldamm på allt i apparatens närhet, trots att jag kör på lägsta hastighet, dessutom får jag stå bredvid och dra armen fram och tillbaka för att allt ska blandas.
Om jag däremot pytsar i mjölet lite i taget slipper jag mjöldammet men får arbeta lika mycket med armen.
Med min gamla apparat skulle jag haft i degvätskam, det grova mjölet, övriga ingredienser samt den större delen av det fina mjölet i ett moment. Kört apparaten en stund och kollat om det behövdes mer mjöl.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #41 skrivet: 20 mar-11 kl 09:00 »
Jag har också en Bosch - funkar utmärkt, bara blanda i allt som ska med och köra 10-15 minuter. Låter jäsa i bunken, kör ned degen snabbt och bakar ut.

Jag har också en Bosch och mäter eller väger allt mjöl när jag bakar.  o:)  Beroende på recept så tillsätts ibland något under tiden. Oftast bara salt. Men, bra att den kan stå och knåda i en 15-20 min medans man gör annat. Dock en stor nackdel med Boschen. Jag som bakar en del bastanta bröd på nästan rent rågmjöl och 1 liter degvätska och blir degen så tung och slår i plastlocket så att det slagits sönder i hålen man fäster det med. Två lock har gått sönder och ett nytt kostar.  >:( Så när jag kör riktigt tunga degar måste jag vakta eller lägga på något tungt. Har provat med gjutjärnsgryta men, risken är att den trillar av.  ::) Annars är det fiffigt med locken att man slipper yrande mjöl. Så jag fattar inte varför de tillverkar det av skitplast rent ut sagt.

Eftersom jag är inne på min andra Bosch så har jag två uppsättningar degskålar och på den äldsta som väl är en 15 år drygt så har packningen blivit dålig och den kan lägga vid tunna degvätskor. Men, den nya som är typ 4 år gammal håller den tätt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #42 skrivet: 20 mar-11 kl 10:07 »
För mig som aldrig övervägt bosch är det helt obegripligt att ni tänker att ni ska hälla i allt mjöl från början. Då har ni ju ingen som helst kontroll över degkonsistensen... Eller menar ni att ni bakar efter exakta recept och MÄTER alla ingredienser?  :o Hur mycket extra jobb och disk blir det? o:)

Jag mäter bara degvätskan, resten går på känn. Men på nåt sätt brukar jag kunna hälla i precis lagom mycket mjöl ändå - jag häller på snabbt tills det börjar se okladdigt ut. Sen pytsar jag försiktigt i lite till tills det ser bra ut.

Svårt att förklara, jag antar att det är rutin och 30-40 års brödbakning som är hemligheten...

mig

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 21 mar-11 kl 10:52 »
Yes!!! Det funkar!!! :)

Med alla tre redskapen i går det toppen. Lite klurigt bara att lista ut hur de ska sitta. Degen går nu. Iofs en ganska lös deg och då vi mal mjölet så hällde jag i en halvliter i taget, eftersom det blev färdigmalt. Inte dammade det särskillt heller :)

Tack! Nu kan jag våga mig på lite större degar!!!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 21 mar-11 kl 14:48 »
Gott att höra :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kabo

« Svar #45 skrivet: 12 apr-11 kl 12:57 »
Jag och assistenten har efter moget övervägande beslutat att bli särbos :)

Fick tag på en begagnad bosch till förmånligt pris. Alla mina gamla tillbehör passar om jag vill och nu har jag dessutom två bunkar vid behov. Electroluxen får bo i förrådet och kommer fram när jag ska mala kött eller passera äppelmos för där är den bättre.
Nu ska jag bara jaga en passande grönsaksskärare så kan även matberedaren få avsluta sin tjänst hos mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare (1 dolda)
Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser