Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla, hjälp mig bli kompis med min assistent!  (läst 30828 gånger)

Dolvis

• Östergötland
SV: Snälla, hjälp mig bli kompis med min assistent!
« Svar #20 skrivet: 14 mar-11 kl 06:20 »
Jag har en mycket bra relation med min assisstent, som är av den äldre versionen utan reglerbar hastighet eller degkrok.

Jag bakar utan problem på 1-1,5 liter degspad.

Som ovan beskrivits så gör jag också alltid så att jag börjar med degvätska + jäst. (Utom då jag gör surjäst rågbröd, då börjar jag med att skålla rågmjölen i bunken, låta svalna och sedan fylla på med surdeg, nästa dag ev mer degspad + resten.)

Som andra också skrivit så häller jag också ner mjölet gradvis i degvätskan medan rullen knådar. Vad jag dock inte sett någon annan skriva (har bara snabbskummat) är att om man ställer in armen så degrullen kommer på längre avstånd från bunkens kant undviker man lättare att rullen liksom trycker upp mjöl över bunkens kant så det vispas mjöl över hela köksbänken.
Jag brukar börja med rullen helt vid kanten, börja hälla i mjöl tills jag ser att det liksom blir fara för mjölspill, då ställer jag in rullen en bit, antingen håller jag armen (assistentens alltså) med handen en stund medan jag fortfarande pytsar i mjöl med andra handen, eller så skruvar jag fast armen i ett lagom läge. Fortsätter gradvis pytsa i mer mjöl tills det är lagom. Sedan ställer jag armen i ett bra knådläge och lämnar assistenten att gå i ca 10-15 min för att degen ska bli ordentligt knådad.
Beroende på deg låter jag antingen verktygen sitta i under en jäsning för att degen ska knådas igen innan utbakning, eller så tar jag ur dem och låter degen jäsa själv i bunken. 

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 14 mar-11 kl 09:18 »
Tack för tips ..... det ska jag testa nästa gång degen vandrar uppåt och in i armen.... kleeeet :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #22 skrivet: 14 mar-11 kl 12:12 »
På min är det ett mindre hål för kniven samt ett större för degkroken bredvid. det går altså bra att ha båda.

Då förstår jag :) Det har jag inte på min utan måste välja..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 14 mar-11 kl 12:48 »
Ska man alltid skruva fast armen eller ska den röra sig?
Jag låter armen med rullen vara lös, håller ut den istället. När degen är blandad och har jäst en första gång, fyller jag på mer mjöl tills armen "börjar slå" alltså degen inte längre fördelar sig jämt i bunken. Då är det "lagom" mjöl till mina vanliga limpor. Då räcker det att forma bröden, de måste inte knådas. Fast oftast jäser jag degen en gång till innan jag formar degen. Då brukar jag slå ner den innan jag tar upp den, dvs sätter igång assisen och håller rullen i mitten, så inte degen rymmer över kanten.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #24 skrivet: 14 mar-11 kl 12:52 »
Jag har en Bosch (tror jag den heter) inga rullar eller knivar, bara trearmad krok i mitten av botten. Jag har aldrig haft några problem med den, men jag har hört så många säga att Electrluxassistenten ska vara så bra, så jag tänkte köpa en sån när min lägger ner vilket väl borde hända så mycket som jag bakar. Men efter vad jag har hört här får det nog bli en ny bosch igen istället, det där låter ju bara besvärligt....

Jag har också en Bosch - funkar utmärkt, bara blanda i allt som ska med och köra 10-15 minuter. Låter jäsa i bunken, kör ned degen snabbt och bakar ut.

Kabo

« Svar #25 skrivet: 14 mar-11 kl 15:19 »
Jag tror jag börjar förstå.
När man är van vid electrolux är man också van vid att tänka på ordning, mängder och hastighet samt att man inte förväntar sig att den ska sköta sig själv från början. Har man bara fått till degen så gör den ett bra knådjobb.
Jag har testat nu att köra i mjölet gradvis och det fungerar utmärkt. Den sparar arbete men inte tid i samma grad eftersom man måste vara med mer aktiv i processen.

Det finns ju fördelar också. Jag behöver inte tänka på packningar eller kolla om bunken är tät om jag gör blöta fördegar; med boschen gjorde jag nästan alltid det i separat skål för säkerhets skull.
Och som sagt; alla övriga tillbehör är kanon. Bättre kvarn och bättre passerapparat. Följde dessutom med mixer och citruspress som jag inte använder så ofta men dom fungerar bra.
Jag hade fattat att den behövde längre tid för att knåda men inte att man måste blanda degen på ett visst sätt. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade det blivit en ny Bosch men nu får jag helt enkelt lära mig tekniken med electrolux.
Jag tror jag fått kläm på det nu och vi ska nog kunna samarbeta även om jag också i fortsättningen kommer att tycka det är onödigt omständigt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 14 mar-11 kl 16:37 »
Jag har också en Bosch - funkar utmärkt, bara blanda i allt som ska med och köra 10-15 minuter. Låter jäsa i bunken, kör ned degen snabbt och bakar ut.

Precis så jag gör också. Den sköter sig själv så man kan göra annat medan den knådar!

Det finns ju fördelar också. Jag behöver inte tänka på packningar eller kolla om bunken är tät om jag gör blöta fördegar; med boschen gjorde jag nästan alltid det i separat skål för säkerhets skull.

Jag har aldrig varit med om att min har läckt. Jag börjar alltid med jäst och degvätska, ev surdeg etc, och då är det ju slabbigt, men det har aldrig läckt ut något. Då är min ändå, ja vad kan den vara, tio år och den går säkert ett par gånger i veckan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #27 skrivet: 14 mar-11 kl 16:39 »

Jag har aldrig varit med om att min har läckt. Jag börjar alltid med jäst och degvätska, ev surdeg etc, och då är det ju slabbigt, men det har aldrig läckt ut något. Då är min ändå, ja vad kan den vara, tio år och den går säkert ett par gånger i veckan.

Samma här  :)

Kabo

« Svar #28 skrivet: 14 mar-11 kl 16:55 »
Min Bosch var nog 20-25 år. Jag bytte ut packningen en gång. Men den hade tyvärr en tendens att läcka lite i alla fall om jag lämnade en pankakssmettjock fördeg över natten eller ett dygn. Inte något större läckage men jag misstänker att det var det som tillslut fick den att ge upp.
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 16:59 av Kabo »

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #29 skrivet: 15 mar-11 kl 08:18 »
Kunde inte hittat en bättre passande länk till mitt förhållande till Electroluxen! Jag är så besviken, trodde att det skulle vara en rejäl apparat. Visst, den är bra på att mala och passera men det var mammas gamla Bosch också. OCH! Den kunde göra en bröddeg medans man gjorde nåt helt annat. Här ska man stå och peta och peta och passa och mixtra och ÄNDÅ inte bli riktigt nöjd. Man bakar ju oftare än man maler kött liksom..... Så alltså är det lite lite mjöl åt gången som gäller...?
Inte kan man använda både vinge och rulle väl? Har aldrig testat rullen men vingen blir jag galen på. I vilket läge är det bäst (eller åtminstone minst dåligt) att skruva fast den på? Jag har inte hittat nåt bra läge nånstans nämligen.  >:(

Dolvis

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 15 mar-11 kl 17:41 »
För mig som aldrig övervägt bosch är det helt obegripligt att ni tänker att ni ska hälla i allt mjöl från början. Då har ni ju ingen som helst kontroll över degkonsistensen... Eller menar ni att ni bakar efter exakta recept och MÄTER alla ingredienser?  :o Hur mycket extra jobb och disk blir det? o:)

Kabo

« Svar #31 skrivet: 15 mar-11 kl 19:04 »
Jag bakade mycket på " en påse mjöl"  Då behövde man inte väga eller mäta.

Men det handlar inte om att man måste pytsa i allt på en gång utan mer om att man kunde göra det när man bakade välbeprövade, invanda recept. Det gick ju alldeles utmärkt att börja med vätskan och ha i mjöl på känn efterhand om man ville det
Eftersom den hade lock behövde man inte fundera på att mjöl for omkring.

Om jag exempelvis bakar på 1 l degspad vet jag ju att det kommer att gå åt minst 1,5 l mjöl.  Jag behöver inte mäta eller väga för att tillsätta ungefär 1,5 liter; det har år av erfarenhet lärt mig känna igen. Med Boschen kunde jag pytsa i det mjöl jag var säker på att minst skulle till, allt på en gång, men med Electroluxen måste jag smådutta även i det fallet.
Jag har hela tiden försökt få till degar på samma sätt som tidigare men nu förstår jag ju att det inte funkar så.

Djinn

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 mar-11 kl 21:33 »
För mig som aldrig övervägt bosch är det helt obegripligt att ni tänker att ni ska hälla i allt mjöl från början. Då har ni ju ingen som helst kontroll över degkonsistensen... Eller menar ni att ni bakar efter exakta recept och MÄTER alla ingredienser?  :o Hur mycket extra jobb och disk blir det? o:)

Bakningssjälsfrände!!! Äntligen!!!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 16 mar-11 kl 04:01 »
Jag bakade mycket på " en påse mjöl"  Då behövde man inte väga eller mäta.

Men det handlar inte om att man måste pytsa i allt på en gång utan mer om att man kunde göra det när man bakade välbeprövade, invanda recept. Det gick ju alldeles utmärkt att börja med vätskan och ha i mjöl på känn efterhand om man ville det
Eftersom den hade lock behövde man inte fundera på att mjöl for omkring.

Jag har hela tiden försökt få till degar på samma sätt som tidigare men nu förstår jag ju att det inte funkar så.
Jag förstår, alltid jobbigt att tvingas ändra välfungerande vanor.  :-\
Bakningssjälsfrände!!! Äntligen!!!
:-*

mig

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 mar-11 kl 17:55 »
Har också tyckt det verkar enklare att blanda för hand... men jag ska nog testa. Det blir ju tungt att röra degar över 1 liter... Jag blev lite besviken på apparaten, trodde den liksom var till för att baka med. Men som tur var har vi inte köpt den själva utan den var en födelsedagspresent till maken...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #35 skrivet: 19 mar-11 kl 19:05 »
Jag har ju som sagt en Bosch, och jag häller verkligen inte i allt mjöl på en gång. Det går ju inte. Jag har t ex försökt baka efter Jan Hedhs brödrecept, där man mäter allting, ner på minsta gram. Men mjöl uppför sig ju väldigt olika beroende på hur färskt det är och sånt. Man vill ju inte ta i mer mjöl än nödvändigt, för då blir ju degen - och brödet, bara stabbigt.

Men när allt är i ska ju degen helst bearbetas 10-20 minuter för att bli bra och då kan man gå och göra något helt annat med Boschen och det är det jag förstår på de här inläggen att man inte kan göra med Electroluxassistenten där man måste stå och peta ner degen allteftersom? Eller fattar jag fel?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 19 mar-11 kl 20:07 »
Du fattar fel ;D.... om man inte haft i för mycket mjöl och verktygen är rätt inställda behöver man inte peta ner degen ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #37 skrivet: 19 mar-11 kl 20:14 »
Jag står inte heller och petar i mina degar.

Blandar först degvätska, sedan i med det grova mjölet samt salt och vad det nu skall vara i. Därefter häller jag i det fina mjölet, ganska mycket på en gång men inte allt. Häller sedan i mer mjöl tills degen är bra. Låter assistenten gå i ung. 10 minuter och då behöver jag inte passa den.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Kabo

« Svar #38 skrivet: 19 mar-11 kl 20:18 »
Jag har ju som sagt en Bosch, och jag häller verkligen inte i allt mjöl på en gång. Det går ju inte. Jag har t ex försökt baka efter Jan Hedhs brödrecept, där man mäter allting, ner på minsta gram.
Min erfarenhet av Heds recept är att det är för mycket mjöl i varenda ett. :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #39 skrivet: 19 mar-11 kl 20:31 »
Min erfarenhet av Heds recept är att det är för mycket mjöl i varenda ett. :)

Min med, rätt rejält mycket för mycket mjöl!

Dessutom blir de s k polisharna degar med de mjölmängderna.

Jag har gjort om rätt mycket i hans recept för att få dem att passa mig, mitt mjöl och min bosch. Men då blev det bra! Jag har t ex gjort om receptet på 'Italienare' till frallor, de blir supergoda!

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser